Hvad er CDP?

En Customer Data Platform (CDP) er kort fortalt et værktøj, der indsamler og opbevarer data fra dine kunder på individniveau. 


Men hvad kan den gøre for din forretning? Her er fire gode grunde til at se nærmere på en CDP: 

  • Den er det ultimative personaliseringsværktøj. Du får en robust kundeforståelse og opbygger segmenter, der kan deles på tværs af kanaler.
  • Den optimerer ad spend - ved at benytte en meget mere detaljeret forståelse af kundesegmenter.
  • Den giver en enkel og agil struktur på kundedata. Du kan sende data til dine systemer fra centralt hold frem for at sende det på kryds og tværs.
  • Den er det stærkeste værn mod tredjepart-cookiens død. Dine ad-platforme kan ikke længere følge kunden på tværs af sessioner, når tredjepart-cookies snart udgår.

360graders profil på hver enkelt kunde

Som det fremgår af figuren samler CDP’en al info fra dine kunder og grupperer den, så du har et samlet overblik over hver enkelt kundes adfærd på tværs af alle touchpoints. 

Model der viser CDP'ens opsamling, unificering og aktivering af kundedata, som den omsætter til personaliseret indhold

Du kan bruge data fra CDP'en til at lave det mest optimale indhold og skabe den bedst tænkelige kunderejse for specifikke segmenter, skabt med stor præcision. Kampagner og budskaber kan skræddersyes, så den enkelte kunde udelukkende møder indhold, der er relevant for hende.

Både inden for B2B og B2C bliver personaliseret indhold og personaliserede tilbud afgørende konkurrenceparametre i de kommende år. Derfor er der god grund til at undersøge, hvordan en CDP kan skabe relevant og personaliseret indhold til alle dine unikke kunder.

Det skaber stor værdi for kunden. Og gode resultater for dig. Læs mere om det her. Eller læs videre for at blive klogere på CDP’er.

Er CRM og CDP det samme? 

Nej, kort fortalt vil dit Customer Relationship Management (CRM-system) fokusere på din organisations forhold til den enkelte kunde – typisk for at støtte sælgere eller service.
En CDP er bygget til at støtte marketing eller andre i din organisation, som vil i kontakt med flere kunder ad gangen. Derudover er CDP’en også en vigtig del af et personaliserings-setup. Fx når du særligt vil ramme en kunde, der ikke har købt de seneste tre måneder med specielle budskaber på både website, Google Ads, LinkedIn og email, og endda vise kunden noget relevant i forhold til det de tidligere har foretrukket.

Collage med screen dumps fra Søstrene Grenes webshop, der med en CDP sparer på ad spend og laver personaliseret content

Case: Søstrene Grene 


En besparelse på mellem 15-20 procent af det årlige ad spend var bare en af grundene til, at Søstrene Grene valgte at investere i en CDP-løsning.

Læs casen her

Er alle CDP´er ens? 

Nej, der er rigtig mange forskellige typer CDP´er på markedet. Nogle CDP´er fokuserer mest på opsættelsen og udsendelsen af de personaliserede budskaber, mens andre fokuserer mest på at være garant for kvaliteten af data. Andre CDP’er er specialiserede i en helt tredje eller fjerde funktion. Objektivt set er der intet entydigt svar på hvilken CDP, der passer til dig. Det er derfor en god ide at kende dit nuværende systemlandskab, din datastrategi og dine personaliseringsprocesser, inden du investerer i en CDP.

Smartphones viser Molslinjens app, hvor man via en CDP har skabt mersalg og personaliserede købsoplevelser

Typer af platforme


Der findes forskellige typer af platforme; Kerne-CDP, datafokuseret-CDP og eksekvering-CDP. Vi guider dig igennem de forkskellige CDP'er.

CDP-typer

Hvorfor skal jeg have en CDP?

En CDP hjælper dig med at:  

  • Indsamle og strukturere din kundedata.
  • Ramme dine kunder med skræddersyet indhold.
  • Understøtte kunderejsens relevans på tværs af alle touchpoints.
  • Målrette din markedsføring endnu mere med personaliseret og relevant indhold.
  • Vedligeholde kundesegmenter - så du sparer tid på at vedligeholde kampagner på tværs af kanaler.
  • Opnå store besparelser og større reach til relevante kunder.