DA |EN
  • Cases
    • B2C
    • B2B
  • Ydelser
    • Apps
    • E-handel
    • Digital strategi
    • Composable commerce
    • Customer Data Platform
    • Kundeservice
    • PIM
    • UX & Design
  • Viden
  • Teknologier
    • CMS og commerce platforme
    • Customer Data Platform
    • PIM
    • Kundeservice
  • Om os
  • Karriere
  • Kontakt
Ydelser

Digital strategi

Hvor er det største vækstpotentiale i din digitale forretning? Er det i bedre konverteringsrater? Ordrestørrelser? Kundetilfredshed? ROI på nye investeringer? Gennem hele værdikæden er der led, som kan smøres og effektiviseres, så den digitale top- og bundlinje hæves. Spørgsmålet er hvilke indsatser, der giver mest mening for netop din forretning.

Vertica har rådgivet og skabt vækst hos danske og udenlandske virksomheder i mere end 20 år. Her kan du blive klogere på, hvordan vi gør og downloade konkrete værktøjer til at komme i gang.

Indsigtsanalyse og digital strategi – få styr på din (for)retning

For at få succes med digitale indsatser er det vigtigt, at de hviler på et fundament af viden. Hvis man ikke har et tydeligt mål for hvilke udfordringer, strategien skal løse, er det svært at få succes.

Det handler om at indsamle viden og fokusere på konkrete mål for den digitale forretning. Uanset om du er inden for B2B eller B2C.

Derfor deler vi arbejdet op i to faser: indsigtsanalyse og udarbejdelse af den digitale strategi. Vi tilbyder dem som separate ydelser eller som en samlet pakke. Her kan du se, hvordan de hver især skaber vækst i din ecommerce.

Indsigtsanalyse: dine kunders behov i fokus

Mand taler ved væg med post its. En grundig indsigt i kundernes behov og udfordringer er vigtige for den digitale strategi

Vi sætter altid dine kunder i centrum. Første skridt er derfor at kortlægge kunderejsen og afklare, hvad kunderne reelt ønsker og forventer, når de er i kontakt med dit brand: Hvilke udfordringer de møder, og hvordan du bedst imødekommer dem.

Det handler om at forstå kundernes adfærd, og hvordan de bruger dine salgskanaler og de features, som du tilbyder.

For at indhente relevant viden foretager vi en indsigtsanalyse, der er delt op i fire områder.

Indsigtsanalysens forløb:

  1. Fastlægge rammer, forventninger, formål, succeskriterier og mål.
  2. Vertica starter arbejdet med at indhente viden. Det foregår ved at få perspektiver fra relevante stakeholders i organisationen.
  3. Brugerobservationer der kortlægger, hvordan dine relevante målgrupper interagerer med dine kanaler, hvor der opstår friktion og hvor i købsrejsen, der kan optimeres. I den forbindelse interviewes kunderne om relationen til dit brand, dine kanaler og produkter.
  4. Information fra kvalitativ dataindsamling omsættes til spørgeskemaer, der skal belyse og kvalificere undersøgelsen med kvantitative data.

Undervejs i hele processen bliver der løbende samlet op på indsigter, så du og din organisation har indblik i resultaterne og mulighed for at komme med input.

At udforme en digital strategi bliver ofte betragtet som en ledelsesopgave. Men i moderne virksomheder påvirker digitale beslutninger alt fra indkøb til salg, lager, logistik og kundeservice.

Under punkt to inddrager vi derfor alle relevante stakeholders på tværs af organisationen for at forstå hvilke udfordringer, der findes i de forskellige afdelinger, og hvordan de alle kan adresseres i en digital strategi. Det sikrer, at den endelige strategi er relevant og modtages med good will på tværs af organisationen.

Afslutningsvis præsenteres indsigter og en analyse af relevante indsatsområder, der kan danne grundlag for en digital vækststrategi.

Fra indsigt til strategi

Indsigtsanalysen danner grundlag for en succesfuld digital strategi. Når der er viden om, hvor forretningen kan optimeres, kan visioner og mål defineres.

Måske har du selv mulighed for at lave en indsigtsanalyse? I så fald er vi klar til at hjælpe, når indsigter skal omsættes til en konkret strategi, der skal implementeres i organisationen. Det kan du læse mere om herunder

Hvad indeholder en digital strategi?

Kvinde der arbejder med digital strategi og ecommerce ved computer - med post-its, wireframes og planer i baggrunden

Den digitale strategi viser vejen og definerer digitale initiativer, som skal gennemføres inden for en 2-3-årig tidshorisont.

Når vi udvikler en digital strategi, afholder vi typisk en række workshops. Den første workshop har til formål at gennemgå din virksomheds mål og visioner samt konklusioner fra indsigtsanalysen.

Vi påbegynder samtidig en dialog om, hvordan vi omsætter indsigter til konkrete, strategiske handlinger og indsatsområder. På den efterfølgende workshop prioriterer vi de forskellige indsatsområder. 

Strategisk prioriteringsmatrix


En af de sværeste ting ved at lægge en digital strategi er at prioritere mellem de mulige indsatser. Vi har udarbejdet en strategisk prioriteringsmatrix, som hjælper dig med at finde en retning og fokusere på de indsatser, der giver mest værdi for forretningen.

Den strategiske prioriteringsmatrix består af fem parametre, som alle indsatser vurderes ud fra:

1. Forretningsværdi
2. Værdi for kunderne
3. Implementeringskompleksitet (Capex)
4. Driftsomkostninger (Opex)
5. Strategisk værdi

For at få en konkret og realiserbar strategi anbefaler vi, at I vælger en indsats, som maksimalt indeholder 2-3 områder. Selvom det måske kræver visse fravalg, betyder det, at fokus bliver ekstra skarpt på de initiativer, som skaber mest værdi. Hvis strategien forsøger at rumme for meget, bliver den let uoverskuelig.   

Når prioriteringerne er klarlagt, er det tid til at definere vejen til at opnå de mål, som din virksomhed ønsker at opnå. Det videre arbejde afhænger derfor af, hvilken vej din virksomhed skal gå.

Hent prioriteringsmatrixen her

Med din tilmelding accepterer du at modtage artikler, cases, guides og invitationer til events (pr. email). Du kan til enhver tid afmelde igen. Vi behandler dine oplysninger for at kunne sende dig nyhedsbrevet. Se mere i Verticas persondatapolitik.

Hvad indeholder et roadmap?

Roadmappet er en plan for, hvilke tiltag din virksomhed skal søsætte i prioriteret rækkefølge, og det er et stærkt redskab til at sikre eksekvering af den digitale strategi.

I roadmappet er alle planlagte indsatser beskrevet, og der er foretaget vurderinger af, hvad indsatserne kræver af ressourcer og økonomi. Det giver overblik over indsatsområder og skitserer, hvor I skal tage fat - og hvornår.

Når vi hjælper din virksomhed med at udforme en digital strategi, lægger vi stor vægt på, at arbejdet ikke er slut, før strategien er eksekveret.

Når din strategi er på plads, er det tid til at tegne et roadmap.

Vores vigtigste opgave er at klæde dig på til at realisere dine visioner og mål for forretningen. En powerpoint med buzzwords og forkromede planer er ikke nok til at komme i gang med at udleve en digital strategi.

Derfor er det færdige roadmap en konkret handlingsplan, der beskriver alle indsatsområder, og som trin for trin viser vejen mod de mål, du ønsker at opnå.

Vi anbefaler at initiativerne i dit roadmap højst strækker sig over 3 år sammenlagt.

Ved at inddele indsatserne i trin og ikke at planlægge mere end tre år ud i fremtiden sikrer du, at din virksomhed er forandringsparat og kan agere, når markedet og kundeadfærden ændrer sig.

Processen for udarbejdelsen af den digitale strategi kunne se således ud:

Når vores rådgivningsforløb er gennemført, er I rustede til at tage de rigtige beslutninger omkring jeres digitale initiativer. Det er I fordi:
  • I har en tydelig vision, målepunkter og en prioriteret liste over hvilke digitale tiltag, I bør iværksætte for at eksekvere visionen.
  • I er sikret organisatorisk konsensus, så alle er enige om, hvilken vej I skal, og hvordan I kommer derhen.
  • I står med grundlaget for en business case og kan overskue økonomi, investeringer, potentiale og ikke mindst de nødvendige organisatoriske tilpasninger.

Den tekniske dimension

Vi mener, det er forretningen, der skal styre valget af den tekniske platform – ikke platformen, der skal udstikke rammerne for forretningen.

Derfor vejleder vi dig uafhængigt af platformsleverandører ud fra dine specifikke behov, ressourcer og mål. Samtidig rådgiver vi om arkitektur og systemvalg med udgangspunkt i vores årelange erfaring.

Når vores rådgivningsforløb er gennemført, står du med en række anbefalinger til, hvilke digitale tiltag, som kan vækste din forretning. Hvis du på den baggrund ønsker at foretage ændringer i systemlandskabet eller få nye eksterne leverandører, hjælper vi gerne med vendor selection.

Og så står vi naturligvis gerne fortsat på sidelinjen og hjælper projektet i gang hos dine interne udviklere og agerer sparringspartner og kvalitetssikrer løsningen.

I Vertica har vi eksperter inden for softwareudvikling, UX, QA-test og forretningsudvikling. Derfor har du mulighed for at få sparring eller implementering inden for alle områder, når du eksekverer din digitale strategi.

Det kan du læse mere om her.

Strategi

Få flere gode råd til, hvordan du lægger en digital strategi

Digital strategi 16. jan 2023

Fem ting du bør huske, når du laver digital strategi for B2B

Digital strategi 15. jan 2023

Omsæt din strategi til praksis

1 x nyhedsbrev – tilføj til kurv

Skriv dig op og få dit faste fix af e(com)-vitaminer

Med din tilmelding accepterer du at modtage artikler, cases, guides og invitationer til events (pr. email). Du kan til enhver tid afmelde igen. Vi behandler dine oplysninger for at kunne sende dig nyhedsbrevet. Se mere i Verticas persondatapolitik.

Cases

Se hvad vi har hjulpet andre med

Søstrene Grene  

Fra 0-125 millioner på under et år

EET Group  

PIM-setup øger datakvalitet

Vil du vide, hvordan vi kan styrke jeres digitale forretning?

Kontakt

Lars Christensen

Digital strategi & Kundeansvar

+45 27 79 60 22
lch@vertica.dk

Connect med mig på LinkedIn

Vil du vide, hvordan vi kan styrke jeres digitale forretning?

Partner i Vertica Lars Christensen, har længe lavet omnichannel ecommerce, der har vækstet B2B og B2C-virksomheder

Skal vi sammen nytænke og udvikle digitale løsninger?

Kontakt +45 88 88 61 61 info@vertica.dk
Aarhus Åboulevarden 69
8000 Aarhus C
København Flæsketorvet 68
1711 København V
cvr: 26263573
Vilkår
Persondatapolitik
Cookiepolitik
Nyhedsbrev
Karriere · 15 ledige stillinger