Hvis dine kunder afspejler den gennemsnitlige forbruger, er det værd at bruge tid på serviceniveauet: Hele 46% af forbrugerne bliver frustrerede i mødet med kundeservice.
Og når 68% af forbrugerne samtidig fortæller, at de er villige til at betale mere for produkter eller services med god kundeservice, er det er ikke bare god stil at levere uovertruffen kundeservice.
Det er også god forretning.
Det fastslår flere undersøgelser:
- 89% af forbrugerne er holdt op med at handle med en virksomhed efter en dårlig kundeoplevelse.
- 94% af forbrugerne vil anbefale et brand med en meget god kundeservice.
- 4-8% kan du øge din omsætning på baggrund af bedre kundeservice.
Ud over at give kunderne den optimale købsoplevelse, kan kundeservice også spille en afgørende rolle i arbejdet med at optimere og vækste din forretning.
For at lykkes gælder det om at udnytte det fulde potentiale i den enorme viden om kunder, som findes i kundeservice.
Ved at nytænke kundeservice på tre afgørende områder, kan du reformere din kundeservice til en kommerciel værdiskaber.
Her går vi i dybden med de tre områder.
Fra cost center til forretningspotentiale
Sådan giver kundeservice udbytte
Vores erfaring viser, at mange virksomheder betragter kundeservice som et cost center. I nogle tilfælde opleves det endda som et ”nødvendigt onde”.
Ofte er det svært at opgøre værdien som skabes i kundeservice i kroner og ører. Det er en funktion, som kræver ansatte, der varetager dialog med kunderne. Særligt i forbindelse med information om produkter og ydelser eller i forbindelse med klagesager.
I takt med at salget og virksomheden vokser, kommer der flere og flere henvendelser. Ofte løser man den udfordring ved at ansætte flere medarbejdere til at varetage mængden af kundehenvendelser.
Undervejs kan man miste overblikket over den kundedata og -viden, der strømmer ind i kundeservice. Man mister måske også overblikket over de salgsmuligheder, der ligger i kundekontakten, som kundeservice hver dag håndterer. Mange tusinde henvendelser – og potentielle salgsmuligheder – hvert år.
Det betyder, at man potentielt mister indtjening.
I Vertica ser vi kundeservice som en essentiel del af kunderejsen, hvor salg og service hænger uløseligt sammen. Derfor har vi specialiseret os i at kommercialisere kundeservice-funktionen og bruge den til at øge forretningens samlede vækst.
Hvordan skaber man kommerciel vækst i kundeservice?
For at finde potentialet i din virksomheds kundeservice bør du først udarbejde en detaljeret gennemgang af kunderejsen. Her kortlægges alle touch points.
Vil du gerne i gang med at kortlægge det kommercielle potentiale i din kundeservice? Så download vores hjælpeværktøj herunder.
I Vertica gennemgår vi, hvor der kan opstå good will / bad will. Ved alle touch points udvikler vi handlingsplaner for håndtering af kendte situationer.
Med en proaktiv indgangsvinkel til alle scenarier, arbejder vi på at undgå bad will, inden den opstår. Derudover lægger vi en plan for, hvordan good will kan omsættes til salg, der kan skabe en endnu bedre kundeoplevelse.
Hvad gør du for eksempel, hvis en forsendelse er forsinket, et produkt er udgået eller en produktvariant er udsolgt? Tænk over, hvilken service du kan tilbyde kunderne i alle sammenhænge. Måske er det et tilgodebevis, fri fragt eller noget helt tredje. Det vigtigste er at lægge en plan for indsatser, inden bad will opstår.
Kundeservice har hver dag kontakt med hundrede- eller tusindvis af kunder. Ved at tænke mersalg og kommerciel vækst ind i afdelingen bliver kundeservice til en vækstmotor frem for et cost center.
Forretning over system
Det kan lyde som en kliché, men der er noget om snakken: det handler om at lade din strategi og dine forretningsmål definerer dine systemer snarere end omvendt.
Indledningsvist kan der være mange årsager til at se nærmere på at optimere sit kundeservice-system eller investere i et nyt. Det kunne for eksempel være:
- Udfordringer med at håndtere et stort antal henvendelser.
- Henvendelser og info fra kundekontakt håndteres i forskellige systemer. Det giver manglende overblik.
- Forretningens vækst er ikke afspejlet i kundeservice-set up. Kundeservice er måske blevet overset, eftersom salg, digital og markedsføring traditionelt set ses som større drivere for vækst.
Men inden du køber et nyt system og sætter strøm til det, bør du spørge dig selv, hvad du vil opnå med kundeservice, og hvordan målene flugter med strategien. Et nyt system løser muligvis ikke de udfordringer, som ligger bag behovet for et nyt system.
For at komme et spadestik dybere kan du overveje:
- Hvad vil du forbedre?
- Hvad er udfordringerne?
- Hvad skal et system kunne?
- Hvilke kompetencer findes i afdelingen?
- Hvordan er jeres arbejdsprocesser på området?
- Hvordan kan kundeservice bindes sammen med øvrige digitale kanaler? (app, website med mere)?
En undersøgelse blandt ansatte i kundeservice-enheder viser, at en af de største udfordringer på området er det store antal af sager, man modtager.
Kombineret med at 41% af kunderne forventer svar på deres sag indenfor 6 timer, og næsten alle kunder forventer et svar indenfor 24 timer, er der mange fordele ved at håndtere alle henvendelser i ét samlet system, der skaber overblik.
Det vigtigste når man står over for at implementere et nyt kundeservice-system er, at det hænger sammen med den kunderejse, der kendetegner din forretning. Og at den stemmer overens med din samlede strategi.
Det er en forudsætning for at skabe en kommerciel kundeservice, der skaber værdi.
Med mere en 20 års erfaring i softwareudvikling til ecommerce-virksomheder, kan vi modellere en løsning, der passer til netop din forretnings behov.
Del kundedata på tværs af organisationen
Kundeservice har en uvurderlig viden om kundernes udfordringer og spørgsmål til de produkter og/eller ydelser, som din virksomhed tilbyder.
Der er blandt viden om:
- Hvor tit den enkelte kunde henvender sig.
- Hvilke udfordringer kunderne har i forbindelse med specifikke produkter og/eller ydelser.
- Hvad I formidlingen af produkter og/eller ydelser, der skaber flest spørgsmål hos kunderne.
I en travl hverdag, kan det være svært at sikre, at kundedata og -viden bliver delt på tværs af organisationen. Det har betydning for salg og marketing, der måske ikke får fuldt udbytte af deres indsatser på baggrund af manglende forståelse for kundernes udfordringer.
- Srukturere og opbygge metoder til håndtering af kundedata.
- Optimere flows- og processer på tværs af salg, digital og marketing
- Skabe systemsammenhænge, så al data er tilgængeligt i et system, som kan tilgås på tværs.
Ved at udnytte kundedata og opbygge kundeprofiler baseret på henvendelser får din virksomhed unikke muligheder for at personalisere købsrejsen i endnu højere grad.
På den måde bidrager kundeservice til de personaliseringsinitiativer, som allerede eksisterer i din forretning.
Her er en Customer Data Platform et relevant værktøj, der kan hjælpe dig med at skabe en personaliseret og sammenhængende kunderejse på tværs.
Det giver mulighed for at arbejde med loyalitet og salg i alle touch points.
Kom i zen med kundeservice
Med god grund er Zendesk det mest efterspurgte kundeservice-software på markedet. Det er en agil software, som kan formes og modificeres efter de behov, din virksomhed sidder med.
Vertica er Zendesk-partnere, hvilket betyder, at vi rådgiver om - og implementerer løsninger - i Zendesk.