Fra cost center til value center

Molslinjen ønskede at gøre deres kundeservice til en digital salgs- og serviceenhed, hvor indsigter og viden udnyttes effektivt til at højne kundetilfredsheden og skabe kommerciel vækst.

en solnedgang ud over vandet mens man på vandet ser ern færge sejle forbi
Udfordring

Molslinjen havde udfordringer med at håndtere et større antal kundehenvendelser fra flere forskellige kanaler, herunder website, telefon, mail og sociale medier.

Samtidig var kundeservicefunktionen spredt ud over flere afdelinger (drift, kundeservice og marketing), og henvendelser og information blev håndteret i mange forskellige systemer.

Det betød, at der ikke var et samlet overblik over den kundedata- og viden, der hver dag strømmer ind i kundeservice. Og der manglede sammenhæng mellem kundeservice og Molslinjens øvrige afdelinger, herunder digital/salg og marketing.

Molslinjen så således et potentiale i at gøre et reaktivt kundecenter til en opsøgende digital salgs- og serviceenhed, hvor de kunne samle viden samt håndtere opfølgning og service-udvikling i én enhed. Den enhed skulle have direkte kobling til produktudvikling, marketing, driften i havnene og servicen ombord. Samtidig så man også et uudnyttet potentiale for mersalg.

Ved at implementere en samlet kundeserviceplatform kunne Molslinjen afhjælpe de eksisterende videnssiloer og skabe et holistisk overblik over kundehenvendelser.

En person holder en smartphone, der viser en chatbesked fra Molslinien, der tilbyder hjælp til at ændre en reservation.
En dreng med blont hår i en blå trøje kigger gennem kikkert fra en stol ved vinduet i en lys og moderne indendørs setting.
Løsning

Efter en gennemgang af udfordringer, forbedringspotentiale, arbejdsprocesser og krav til systemet faldt valget på Zendesk.

Første step i processen har været at integrere størstedelen af Molslinjens kanaler (website, app, mail og sociale medier) i Zendesk, hvorved kundehenvendelser centraliseres. Det skaber først og fremmest grobund for et langt tættere samarbejde på tværs af organisationen, hvor indsigter kan bruges effektivt til at skabe bedre services, skarpere marketingbudskaber og mersalg i bestemte situationer og touch points.

Billede af en smartphone, der viser en rejseapp med information om afgange fra Jylland til Sjælland, placeret i en pink håndvask med dråber på overfladen.
Det siger Molslinjen
Molslinjen logo
Arbejdet med Vertica har hjulpet os til at afdække nye potentialer og perspektiver i vores håndtering af kundehenvendelser. Sammen har vi identificeret en række lavthængende frugter, der kommer til at bidrage positivt på både bundlinje og kundetilfredshed.
Lasse JanerkaDirector, Business Optimization & Digital
Optimeret brugeroplevelse

Molslinjen har taget de første skridt mod at optimere hele kundeoplevelsen. Det nye setup er med til at nedbryde siloer ved at samle indsigter om kundernes udfordringer og spørgsmål til de ydelser, som Molslinjen tilbyder. Det giver mulighed for at arbejde med loyalitet og salg på nye måder i flere af Molslinjens kanaler.

Kundeservice tænkes nu ind i hele kunderejsen; fra booking, oplevelsen ombord til den sidste tur ned ad rampen for at identificere, hvor servicen kan højnes, og hvordan positive scenarier kan omsættes til mersalg.

Salg/digital udnytter indsigterne til at optimere de digitale services, selvbetjeningsmulighederne og som input til innovation og nye forretningstiltag.

Endelig kan marketing udnytte indsigterne til at udarbejde specifikke annoncebudskaber til kunder, der fx har haft en bestemt oplevelse på deres rejse og med den helt rette timing. Zendesk er integreret med Molslinjens Customer Data Platform, Tealium, som giver unikke muligheder for at personalisere købsrejsen i endnu højere grad.

En person bruger en bærbar computer til at navigere på Mols Linien hjemmeside, med fokus på søgefeltet og forskellige informationsafsnit om bestilling, refusion og rejseinformation.

Stærkt fundament for forretningsudvikling

Den centrale kundeserviceplatform skaber ovenikøbet et fundament, der klæder Molslinjen godt på til at fortsætte yderligere forretningsudvikling og vækst.

Senest har Moslinjen opkøbt rederiet ForSea, som sejler mellem Helsingør og Helsingborg, som nu integreres i det samlede setup og får gavn af fordelene herved.

Dette er bare første fase ud af flere, der skal udrulle potentialet i den nye kundeserviceplatform.

Molslinjen kan se frem til:

Uffe Meiner


KontaktUffe Meiner

Partner