DA |EN
  • Cases
    • B2C
    • B2B
  • Ydelser
    • Apps
    • E-handel
    • Digital strategi
    • Composable commerce
    • Customer Data Platform
    • Kundeservice
    • PIM
    • UX & Design
  • Viden
  • Teknologier
    • CMS og commerce platforme
    • Customer Data Platform
    • PIM
    • Kundeservice
  • Om os
  • Karriere
  • Kontakt
Cases

EET Group

PIM-setup øger automatisering og datakvalitet

IT-distributøren EET Group er en succesfuld virksomhed i stor vækst. For at understøtte væksten i fremtiden har virksomheden fået implementeret en helt ny PIM-løsning, som samler al produktdata og automatiserer processerne omkring produktoprettelse på tværs af lande, sprog og markeder.

EET Group er grundlagt i 1986 og er i dag repræsenteret i 24 europæiske lande. Virksomheden er en af de største it-distributører i Europa med knap 600 medarbejdere, mere end 30.000 årlige erhvervskunder og en portefølje på godt 1,3 millioner it-produkter.

Branche Engroshandel it-udstyr
Markeder 24
Produktvarianter 1,3 milioner
Omsætning 430 millioner Euro
Kunde siden 2019
Løsning www.eetgroup.com
Lagerrobot fra EET, der har ensrettet produktdata og skabt vækst med et nyt PIM-system

Produktdata samlet ét sted

På bare 10 år har EET Group firedoblet sin omsætning fra 100 millioner Euro i 2008 til 430 millioner Euro i 2018 – og det fortæller tydeligt, at det er en virksomhed i stor vækst.

Hvert år håndterer EET Group tæt på en million ordrer, og i langt de fleste tilfælde bestiller kunderne produkterne online. Kunderne er it-forhandlere, installatører og detailkæder, som har brug for både hurtig levering og viden om de produkter, som de skal sælge videre eller installere ude hos slutkunderne. Det betyder, at det er afgørende, at produkter hurtigt og effektivt kan oprettes og gøres tilgængelige for kunderne, samt at de relevante informationer kan tilføjes de forskellige produkter. 

For at fastholde og understøtte en høj effektivitet og datakvalitet omkring virksomhedens produkter – også i fremtiden – ønskede EET Group en samlet platform, hvor de kunne samle al produktdata samt automatisere dele af produktoprettelsen.

Fundament for yderligere vækst

I Vertica har vi rådgivet EET Group og stået for at implementere virksomhedens nye PIM-løsning i Stibo Systems STEP.

Stibo Systems STEP er et avanceret og skalerbart MDM/PIM-system, som gør det muligt at håndtere og forbinde produktdata på tværs af lande, sprog og markeder og derfor det naturlige valg til EET Group. Med den rette tilpasning har vi i tæt samarbejde med EET Group udviklet en løsning, som matcher virksomhedens ambitioner om skalering og yderligere vækst.

Konkret betyder det, at EET Group i dag har et PIM-system, som gør det smartere og lettere at oprette nye produkter og vedligeholde data på produkterne ét centralt sted.

Sælger fremviser produkter for to mænd i konferencerum fra EET, der har skabt vækst ved at automatisere data i PIM
Mand kører gennem lager på truck hos EET, der med automatisering af processer i PIM-systemet har skabt vækst
Person med tre papkasser i hænderne står ved bord med computer hos EET, der har har skabt digital vækst med nyt PIM-system
“
Med en helt ny koncern PIM-løsning har vi indført et fælles fundament, der kan understøtte vores vækst fremadrettet og sikre en øget kundetilfredshed på tværs af vores digitale tilstedeværelse.

Dennis Funch Jensen,
CDO – EET Group

Automatisering af processer

Med PIM-systemet er barriererne for produktoprettelsen sænket til et minimum. Selve oprettelsen af et produkt kræver kun to konkrete oplysninger – brandnavnet og leverandørens varenummer, som begge altid er lettilgængelige.

Når produktet er oprettet, tjekker PIM-systemet automatisk produktet i Icecat, som er et online datakatalog. Hvis Icecat kan genkende produktet, bliver de tilgængelige produktdata som fx billeder, specifikationer og øvrige produkttekster hentet ind i PIM-systemet.

Icecat genkender cirka 1/3 af produkterne i EET Groups produktportefølje. For at kategorisere de resterende produkter gør PIM-systemet brug af kunstig intelligens. Ved at sammenligne detaljer ved det enkelte produkt med de øvrige produkter i systemet – kan systemet med høj sikkerhed placere produktet i den rigtige produktkategori.

Ensretning af produktdata

Der er i alt koblet 70 redaktører på løsningen fordelt på 24 europæiske lande, 28 salgskontorer - og løsningen har på nuværende tidspunkt 19 sproglag. Det stiller store krav til ensretning og styring af produktdata.

Til alle produktkategorier er det fast defineret, hvordan produkterne skal beriges – og dermed hvilke informationer, der kan udfyldes og hvilke informationer, der minimum skal udfyldes, for at produktet er klar til salg.

Som en del af løsningen er der også blevet udviklet et nyt globalt varenummer-system specifikt til EET Group, som sikrer, at alle produkter har unikke varenumre, og man dermed undgår, at varenumrene konflikter på tværs af brands. De nye varenumre styres nu direkte i PIM-systemet fremfor i ERP-systemet, hvor de blev håndteret tidligere.

Bedre brugeroplevelse på nyt website

Tre personer i mødelokale hos EET, der med nyt PIM-system har fået bedre datakvalitet, automatiseret processer og skabt vækst

Ud over integrationer til Icecat, er der også lavet integration til CNET, som returnerer eksport- og toldnumre på produkterne. Der er etableret integrationer til Google Analytics og 16 individuelle landeversioner af Navision. Endeligt er der etableret SSO (single sign-on) med styring af brugerrettigheder i Azure Active Directory.

PIM-løsningen håndterer virksomhedens godt 1,3 millioner produkter og skalerer i takt med, at der kommer nye produkter til. Samtidig indeholder løsningen også 65.000 beskrivende attributter, som på sigt skal danne grundlaget for en endnu bedre brugeroplevelse omkring produkterne på virksomhedens nye website – herunder en bedre søgning, en lettere filtrering og mere præcise produktanbefalinger på tværs af produkterne.

Dermed er forudsætningerne lagt for flere spændende nye services og digitale ydelser med websitet som omdrejningspunkt.

Skal vi hjælpe jer med en PIM-løsning?

PIM

Vi rådgiver jer om, hvordan I får mest udbytte af arbejdet med PIM-løsninger, og hjælper jer med at implementere den rigtige løsning til jeres forretning.

PIM

Stibo Systems Enterprise Platform (STEP)

Stibo Systems Enterprise Platform (STEP) er en avanceret og skalerbar løsning, der gør det muligt at håndtere og forbinde stamdata på tværs af virksomhedens datadomæner.

Vi hjælper jer med at skabe den rigtige PIM-løsning til jeres forretning

Kontakt

Christian Baagøe Schou

Markeds- & Kundeansvar

+45 24 21 35 85
cbs@vertica.dk

Vi hjælper jer med at skabe den rigtige PIM-løsning til jeres forretning

Partner i Vertica Christian Baagøe Schou har skabt vækst i den danske online handel i mange år. Både B2B og B2C.

Skal vi sammen nytænke og udvikle digitale løsninger?

Kontakt +45 88 88 61 61 info@vertica.dk
Aarhus Åboulevarden 69
8000 Aarhus C
København Flæsketorvet 68
1711 København V
cvr: 26263573
Vilkår
Persondatapolitik
Cookiepolitik
Nyhedsbrev
Karriere · 15 ledige stillinger