
Fra offline til online
Indsigter
Forud for den endelige omnichannel-strategi foretog vi en grundig analyse. Vi foretog blandt andet en række kundeinterviews, besøgte butikker og lagre i ind- og udland, udførte stakeholderinterviews, procesanalyser og konkurrentanalyser.
I kundeinterviews med danske og tyske målgrupper fremgik det, at der var et udtalt ønske om en digital version af universet. Der var altså et helt oplagt forretningspotentiale.
Procesanalyse og besøg i butikker og lager
På besøg i udvalgte butikker i Danmark og Tyskland fik vi viden om de forhold, der gør sig gældende i en Søstrene Grene-butik. Besøgene hos de forskellige partnere (franchise-tagere) brugte vi også til at afdække flere perspektiver af forretningen og forstå de konkrete arbejdsgange i butikkerne.
Vi fik vigtige indsigter i, hvilke krav vi kan tillade os at stille til personalet i en rådgiverfunktion, og hvilke krav der er til lagerstyring i en travl hverdag. Det gav værdifuldt input til prioriteringen af omnichannel-indsatser. Samtidig skabte dialogen medspillere blandt partnerne fremfor modspillere.
I forlængelse af besøgene i butikker og lagre foretog vi en række procesanalyser. Her kortlagde vi, hvilke processer der blev påvirket af omnichannel-initiativerne, herunder den omfattende opgradering af procedurer inden for produktberigelse og fulfillment. Det gav samtidig overblik over øvrige udviklingsprojekter i organisationen, som havde relevans i forhold til omnichannel-aktiviteterne.
Stakeholderinterviews og konkurrentanalyser
Interviews blandt Søstrene Grenes C-level-medarbejdere gav vished om en bred opbakning til de virksomhedstransformerende initiativer. Samtidig bidrog de til udarbejdelsen af det strategiske roadmap. De sikrede også en koordinering med andre overordnede initiativer i virksomheden.
Konkurrentanalyserne gav vigtigt input til udfoldelsen af den digitale tilstedeværelse. Blandt andet hvordan den stærke tilstedeværelse på sociale medie-kanaler kunne udnyttes i go to market-strategien. Og ikke mindst, hvordan Søstrene Grene kunne positionere sig i forhold til konkurrenter.
Experiences like no other
På baggrund af indsigter fra analysen udviklede Vertica og Søstrene Grene i tæt samarbejde en omnichannel-strategi under overskriften ”Experiences like no other”.
Strategivisionen udfolder, hvordan Søstrene Grene gennem personlige services på tværs af digitale- og offline-kanaler skal formidle Anna og Claras forunderlige univers i en moderne digitaliseret virkelighed.
Ledestjernen er et omnichannel-roadmap med faseinddelte indsatsområder fordelt over en tre- til fireårig periode. Heri findes også konkrete værktøjer, der skal binde virksomhedens offline- og onlinekanaler sammen.
Roadmappet indeholder blandt andet etableringen af en omnichannel-platform, et produkt management system, et loyalitetsprogram og meget mere.


Fra 0-125 milioner på under et år
Efter bare et år fra go-live med den nye digitale løsning har Søstrene Grene blandt andet opnået:
- En trecifret millionomsætning online
- At være online på seks forskellige markeder
- +71 % vækst i time spend on site
- Øget offline-salg i markeder med digitale salgskanaler.
- 5,5 mio. solgte produkter online
- +180 nye ansatte på web-lager.
- Guld i E-handelsprisen for Bedste e-handelscase
- Guldvinder i Danish Digital Awards i kategorien Digital Transformation
