Model af isbjerg, der viser forskellige typer CDP og hvordan de hjælper med at skabe personaliseret indhold til segmenter

Kerne-CDP

En CDP der fokuserer på kernefunktionaliteterne. Det er med andre ord CDP’en skåret ind til benet. Den opsamler kundernes adfærdsdata på tværs af platforme som website, apps, den fysiske butik, nyhedsbreve med mere. Herefter samkører den data og samler den, så hver enkelt brugers adfærd bindes sammen og giver et helhedsbillede af kunden.

Det giver mulighed for at filtrere i data og skabe dynamiske kundesegmenter som sendes til alle de kanaler, hvor du vil personalisere indholdet. Det kunne for eksempel være i Google Ads, på sociale medier og websitet, men der er i princippet ingen begrænsninger. Raptor er et eksempel på en kerne-CDP.

Datafokuseret-CDP

Den datafokuserede CDP er en overbygning på kerne-CDP’en og tilbyder en række ekstra features og funktioner. Den kvalitetssikrer blandt andet al data, der indsamles på tværs af kanaler, og giver mulighed for at administrere permissions og GDPR-krav.

Den fungerer som en strømlinet kanal til alle systemer, du bruger til personalisering og marketing og giver derudover meget pålidelige info om kundernes adfærd. Når den sender et data-output, er der taget højde for hvilke tilladelser, der knytter sig til data. Samtidig giver den de samme muligheder for segmentering som kerne-CDP’en.

Den datafokuserede CDP gør det enkelt at aktivere nye marketingsystemer. Med en simpel integration kan data med få klik overføres til et nyt trackingsystem eller en ny reklameplatform.

Man sparer mange timer på udviklere med en datafokuseret CDP, da den enkelt kan integreres til nye kanaler. mParticle og Tealium er datafokuserede CDP'er.

Eksekverings-CDP

Eksekverings-CDP’en – eller smart hub som den også kan kaldes – er også en overbygning på kerne-CDP’en. Den har indbygget mange af de features, man arbejder med i et marketing setup. For eksempel analytics, emails, sms’er, bannere, websites med mere.

Øvrige CDP´er skal manuelt kobles til andre mailsystemer for at udnytte disse features. Eksekverings-CDP'en er dermed et stærkt do-it-all-værktøj for marketingteamet.

Den er i høj grad relevant for virksomheder, der også vil samle email, sms, websitepopups, recommendations med mere i ét system. Bloomreach er en eksekverings-CDP, som du kan læse mere om her.