Påskepynt i papir fra Søstrene Grene, der har fået ROI på sin CDP på under et år.

Hos Søstrene Grene har man et bredt varesortiment, idet man sælger alt fra møbler til te og kaffe. Så hvordan målretter man indholdet på de digitale kanaler bedst muligt til de forskellige kundesegmenter? Hvordan sikrer man, at kunder, som interesserer sig for hobby-projekter, ikke modtager indhold om møbler?

For Søstrene Grene var svaret klart: En Customer Data Platform (CDP) ville give mulighed for at skabe personaliseret indhold til nøje definerede kundesegmenter, eftersom den samler data om kundernes vaner, behov og interesser. Med dette værktøj kan Søstrene Grene skabe endnu mere relevant indhold for den enkelte kunde. Det giver samtidigt helt nye muligheder for at arbejde med loyalitet.

… men hvordan vælger – og implementerer – man den rette CDP? Og hvad kræver det af organisationen? 

Use cases og krav til CDP’en

Søstrene Grene kontaktede Vertica for at få råd og vejledning til at vælge den helt rigtige CDP. Opgaven var i første omgang at analysere og konkretisere behov, faldgruber, og definere user cases. 

Det indledende arbejde mundede blandt andet ud i fem use cases, som en CDP skulle bedømmes efter. 

CDP’en skulle ifølge de fem use cases vægtes efter mulighederne for at:

  • Sende opsamlet data til et analyse-værktøj.
  • Finde den reelle værdi af kampagner. Med den indsigt, de nyeste CDP’er tilbyder, kan du bruge dit marketingbudget smartere og sparre penge på overflødige annoncer. CDP’en unificerer data om den enkelte kunde, som senere kan udstilles i et datavisualiseringsværktøj. Dermed kan du skelne mellem om kunderne køber dit produkt på baggrund af din annoncering, eller om de ville købe uanset.
  • Understøtte permissions og GDPR, samt privacy-regler.
  • Facilitere en analyse af hvilke kanaler og hvilket indhold, der er mest relevant for den enkelte kunde.
  • Skabe synergi med kundeservice. Så info og data fra kundeservice sendes tilbage til CDP’en. Hvis en kunde for eksempel reklamerer over et produkt, modtager CDP’en denne information. Med den information kan man blandt andet være mere tilbageholden med visse typer af indhold, som ikke passer til en kunde, der for nylig har reklameret.
Collage med screen dumps fra Søstrene Grenes webshop, der med en CDP sparer på ad spend og laver personaliseret content
Smartphones åbnet på Søstrene Grenes webshop, der med en CDP kan udnytte kundedata og lave personaliseret indhold
Vertica har været en rigtig god støtte for os i forbindelse med at finde den rette CDP-løsning. De har en stor ekspertviden i krydsfeltet mellem teknologi og forretning. Den viden betyder, at de har været stifindere for os i en jungle af systemer, som nogle gange er svær at navigere i. Det har givet os en enormt stor tryghed at have Vertica med igennem hele forløbet.

At oversætte mellem teknologi og forretning

På vegne af Søstrene Grene undersøgte Vertica, hvilke relevante CDP-leverandører, der skulle inviteres til et pitch. Undersøgelsen resulterede i en shortlist med fem leverandører, som blev briefet om opgaven.

Op til præsentationerne foretog Vertica analyser af de enkelte leverandører. Der blev blandt andet udarbejdet business cases, som gjorde det muligt at benchmarke de forskellige leverandører op mod hinanden. Derudover indeholdt analyserne:

  • Oversigt over return on investment
  • Overblik over de forskellige CDP’ers evne til at indgå i det eksisterende systemlandskab
  • Strategi i forbindelse med fremtidig brug af CDP inklusive beskrivelser af best practice
  • Konkret roadmap for implementering af et nyt CDP-system i det eksisterende set-up.

På baggrund af analysen, præsentationerne og Verticas rådgivning valgte Søstrene Grene at gå videre med mParticles CDP-løsning.

Gavepose med produktvisning på smartphone fra Søstrene Grene, der med en CDP får mere ud af ad spend

Det forventes, at Søstrene Grene kan spare mellem 15-20% af sit årlige ad spend.

Mere værdi for pengene

Efter implementeringen af CDP’en vil Søstrene Grene blive i stand til at få meget mere værdi for pengene i marketingbudgettet. Business-casen viser, at man allerede inden for et år vil opnå en return on investment og få overskud. Resultaterne, som CDP’en giver, overstiger hurtigt udgifterne til licens og implementering. Det forventes, at Søstrene Grene kan spare mellem 15-20% af sit årlige ad spent.

De muligheder, som CDP’en giver for at lave målrettet indhold på tværs af kanaler kommer både forbrugerne og forretningen til gode. Med det nye set-up kan man hurtigt definere realtime dynamiske segmenter, ligesom man får et bedre kendskab til kundens tidligere køb og handlinger. CDP’en er en afgørende del af Søstrene Grenes indsats for at få endnu mere loyale kunder ved finurlig og personaliseret kommunikation på tværs af sociale medier, websites, nyhedsbreve med mere, så kunderne føler sig mødt og velkomne i Søstrenes univers.

Kurv med bånd og produktvisning fra Søstrene Grene, der med en CDP kan lave personaliseret content som øger salg