DA |EN
  • E-commerce
  • AI
  • Cases
    • B2C
    • B2B
  • Ydelser
    • Artificial Intelligence
    • Apps
    • E-handel
    • Digital strategi
    • Composable commerce
    • Customer Data Platform
    • Kundeservice
    • PIM
    • UX & Design
  • Viden
  • Events
  • Om os
  • Karriere
  • Kontakt
Cases

Hørkram

B2B-webshop står for 92% af salget

Hørkram er én af Danmarks største foodservicegrossister med et synligt vartegn på knap 300 lastbiler og over 1.000 ansatte på landsplan. Virksomheden har lanceret en B2B-shop, der håndterer størstedelen af det samlede salg. Visionen har været at skabe en af de bedste webshops i branchen.

Sort på hvidt:
- 92% af en omsætning på 4,7 milliarder går via webshoppen
- 1,7 millioner ordrer i 2023 og 99,2% af dem leveret til tiden
- Vinder af GULDPRISEN og Bedste B2B ved E-handelsprisen 2024

Hørkram er en landsdækkende totalleverandør til foodservicemarkedet, og er en af de største cateringgrossister i Danmark. Virksomheden har mere end 50 års erfaring som grossistleverandør, og et meget alsidigt sortiment med over 32.000 unikke varenumre.

Branche Engroshandel med føde- og drikkevarer
Produktvarianter 32.000+
Omsætning 4,68 milliarder i 2023
Kunde siden 2016
Løsning hoka.dk
Spækbræt med flækket rødløg og peberkorn fra Hørkrams B2B onlineunivers

Intuitiv webshop til alsidig kundeskare

Hørkram har et bredt varesortiment med over 32.000 unikke varenumre og en kundeskare, der spænder lige fra restauranter, hoteller og hospitaler til institutioner samt den lokale slagter og café. Det stiller store krav til Hørkrams webshop, der skal kunne tilbyde alle kundetyper overskuelig og intuitiv selvbetjening, og som årligt omsætter for 4,3 milliarder. kr.

Virksomheden har haft fokus på at sikre varekvalitet, sortiment, logistik og kundeservice – men ønskede at tage skridtet videre mod også at kunne levere en tidssvarende e-handelsløsning med hensigten om at øge kundevenligheden og bevare konkurrenceevnen. Målet har været at etablere en ny webshop, der på én og samme tid afspejler Hørkrams identitet og imødekommer kundernes behov.

Den gode købsoplevelse

Særligt indkøbsoplevelsen er blevet forbedret gennem et opdateret og brugervenligt design, optimeret søgefunktion og performance. Navigationsstrukturen er understøttet af billeder, og kunden kan hele tiden se, hvor han er på sitet og hvilke andre menupunkter, der er tilgængelige. Samtidig er det nemt og hurtigt at afgive bestillinger, hvis kunden allerede ved, hvad han vil have. Det er vigtigt, da Hørkrams kunder er travle og typisk blot har indkøb som én af dagens mange arbejdsopgaver.

Langt bræt med kageanretninger fra Hørkrams digitale messe
Forskellige portionsanrettede smagsprøver i forbindelse med en online / offline hybrid madmesse
Hørkrams spækbræt med muffins og macarons fra digital madmesse
“
Med Vertica oplever vi en partner, som tydeligvis har stor erfaring med etablering af komplekse e-handelsløsninger. Vi havde tillid til, at Vertica kunne løfte opgaven og være med til at flytte os som virksomhed. De ved, hvor udviklingen i e-handel er på vej hen. Og så har de fra starten af været et meget behageligt bekendtskab, hvor vi kun har oplevet god kommunikation og stor professionalisme.

John Astrup, Centerdirektør hos Hørkram

Salgsfremmende features booster salget

Den nye webshop tilbyder flere muligheder for at opsælge og målrette salg til kunderne. I samarbejde med Vertica arbejder Hørkram aktivt med udviklingen af salgsfremmende features, hvor flere er lanceret og andre er på vej. Det indebærer blandt andet sortimentseksponering, fastholdelse af kunder og leverandørsalg.

Sortimentseksponering

For at udstille sortimentsbredden og inspirere kunderne til at købe andre varer end de plejer, eksponeres de for varer, som de aldrig har købt tidligere. Har kunden eksempelvis aldrig købt ”frugt og grønt”, så eksponeres han netop for denne varegruppe. Eksponeringen sker på baggrund af kundens købshistorik og er placeret i varegrupper, hvor han altid handler.

Flækket papayafrugt blandt andre frugter ved Hørkrams madmesse der også afholdes digitalt

Ved alle enkeltprodukter er det ligeledes muligt at placere en eller flere varer som et alternativ til det pågældende. De alternative varer defineres på sigt efter kundens profil og præferencer, således at en økologiskorienteret kunde vil få vist økologiske varer, mens en lokalorienteret kunde vil få vist danske varer.

Fastholdelse af kunder

Hvis kunden plejer at købe i webshoppen hver uge, men ændrer adfærd til kun at købe hver måned, er på vej væk fra en bestemt varegruppe eller måske handler for et mindre beløb end tidligere, orienteres sælgeren pr. e-mail om det faldende engagement. Sælgeren kan således nå at handle proaktivt og give kunden incitamenter til at genoptage købsaktiviteten.

Leverandørsalg med leverandørpakker

Hørkrams leverandører har mulighed for at promovere deres produkter i Hørkrams univers ved at tilkøbe eksponering via leverandørpakker. Det indebærer, at de kan eksponere deres produkter, tilbud og produktnyheder på relevante kategorisider, i søgeresultater og som produktanbefalinger.

Glade kunder, øget salg og færre fejl

Efter implementeringen af den nye løsning har Hørkram slået omsætningsrekorder, og ved udgangen af 2023 havde virksomheden rundet 4,68 milliarder i omsætning. Løsningen håndterer 92 % af den samlede omsætning, hvilket er usædvanligt højt i B2B-branchen. Det er et bevis på, at den rigtige løsning kan få alle kundetyper til at handle online.

Hørkrams nye løsning understøtter, at virksomhedens andre markeder i lande som Sverige og Polen kan have selvstændige webshops. Hørkram er dermed i stand til at vokse og udbygge sin position i en konkurrencepræget branche både i Danmark og internationalt.

“
Vertica har en stor viden om e-handel, teknik, trends og systemer, som vi har draget virkelig stor nytte af. De ved, hvad der matcher vores behov, og de har gjort det nemt for os at vælge de rigtige systemer fra starten af. Vertica har styret processen rigtig godt og altid givet os sparring ud fra den virkelighed, vi befinder os i. De tilbyder ikke bare en løsning, der også kunne virke for alle andre.

John Astrup, Centerdirektør hos Hørkram

Skal vi hjælpe jer videre?

E-commerce

E-commerce kan flytte jeres virksomhed rigtig langt – hvis I formår at tænke det strategisk ind i jeres samlede forretning både på kort og lang sigt.

PIM

Vi rådgiver jer om, hvordan I får mest udbytte af arbejdet med PIM-løsninger, og hjælper jer med at implementere den rigtige løsning til jeres forretning.

UX & Design

Vi forvandler kundeindsigt til løsninger, der giver omsætning. Nøglen er design, der tager udgangspunkt i dine kunders forventninger.

Se andre lignende cases

Bolia  

Unik B2B e-handelsløsning

Brødrene Dahl  

Omnichannel B2B-købsoplevelse

Vil du vide, hvordan vi kan styrke jeres digitale forretning?

Kontakt

Jeppe Hansen

Administrerende direktør

+45 53 63 81 79
jmh@vertica.dk

Connect med mig på LinkedIn

Vil du vide, hvordan vi kan styrke jeres digitale forretning?

Skal vi sammen nytænke og udvikle digitale løsninger?

Kontakt +45 88 88 61 61 info@vertica.dk
Aarhus Åboulevarden 69
8000 Aarhus C
København Klosterstræde 9
1157 København K
cvr: 26263573
Vilkår
Persondatapolitik
Cookiepolitik
Whistleblowerordning
Underdatabehandlere
Nyhedsbrev
Karriere · 0 ledige stillinger