DA |EN
  • E-commerce
  • AI
  • Cases
    • B2C
    • B2B
  • Ydelser
    • Artificial Intelligence
    • Apps
    • E-handel
    • Digital strategi
    • Composable commerce
    • Customer Data Platform
    • Kundeservice
    • PIM
    • UX & Design
  • Viden
  • Events
  • Om os
  • Karriere
  • Kontakt
Cases

Brødrene Dahl

Omnichannel B2B-købsoplevelse

Hos Danmarks største VVS-grossist og firstmover i branchen, Brødrene Dahl, er omnichannel den erklærede vision. Eksekveringen sker via dataudnyttelse, personalisering og sammensmeltning mellem online og offline kanaler i en ny e-handelsløsning, BD.dk.

Brødrene Dahl er Danmarks førende VVS-grossist, og indgår i den multinationale byggerikoncern Saint-Gobain. Virksomheden har eksisteret siden 1867, og har vundet flere e-handelspriser for deres store fokus på sammenhæng mellem fysisk og digital forretning.

Branche Engroshandel til VVS-branchen
Omsætning 4,6 mia. kr. i 2018
Kunde siden 2008
Løsning BD.dk

Konkurrencedygtige med ny e-handelsplatform

Brødrene Dahl sætter hele tiden nye standarder for online handel og digitale services, ligesom de insisterer på at identificere og imødekomme sine kunders behov. For VVS-grossisten ved, at de skal konkurrere på langt flere parametre end blot pris. Det handler om at skabe værdi for kunderne gennem relevante services. Derfor har VVS-grossisten lanceret en ny e-handelsplatform, der skaber sammenhæng mellem den digitale og fysiske købsoplevelse.

Med over 250.000 varenumre, 20 millioner unikke prislister, 2.500 leverandører og 25.000 kunder, der spænder lige fra den enkeltstående VVS-mand til større industrikunder, er der en enorm kompleksitet at tage højde for. Og det stiller store krav til Brødrene Dahls nye digitale løsning.

Vertica har stået i spidsen for udviklingen af den nye platform, mens Magnetix står bag UX og design.

Sammenhæng mellem online og offline

Brødrene Dahl har i flere år arbejdet målrettet med omnichannel, og det afspejler sig i den nye løsning, der binder alle digitale og fysiske kanaler sammen. Al data om kundernes købshistorik og adfærd samles ét sted, som gør det muligt at personalisere og servicere kunderne individuelt i realtid på tværs af samtlige kanaler.

En svensknøgle drejer på VVS-installation fra Brødrene Dahls e-handelsløsning

Når kunden møder Brødrene Dahl online, uanset om det er i en tilbudsmail, i et nyhedsbrev eller på webshoppen, så har de viden om kundens historik, profil, præferencer og adfærd. Det giver dem mulighed for at anbefale og tilbyde netop de produkter og den viden, kunden har brug for i den aktuelle situation.

Da Brødrene Dahls butikssystem (POS) bygger oven på de eksisterende services fra webshoppen bd.dk har butikspersonalet også altid opdateret viden om kunderne, som de kan bruge til servicere kunderne mere kvalificeret, personligt og ikke mindst effektivt.

Virksomheden har også datadrevne instorekampagner og iBeacons, der sender pushmeddelelser til kunderne om tilbud og produktinformationer i de fysiske butikker. Tilbuddene er lokationsbestemte og relaterer sig til de produkter, som kunden netop står og kigger på.

Time-til-time levering

Brødrene Dahls kunder, de professionelle håndværkere, har brug for reservedele og andre produkter hurtigst muligt for at kunne komme videre i deres arbejde. Tilbuddet om 1-times levering er derfor en afgørende service, som sparer håndværkeren værdifuld tid, som de i stedet kan bruge på byggepladsen.

For at kunne tilbyde kunderne levering inden for en time er Brødrene Dahls nye løsning bygget, så den kan afsøge den aktuelle lagerbeholdning i de fysiske butikker, der ligger inden for en times radius af, hvor kunden befinder sig.

Håndværker i Brødrene Dahl-butik handler ind med selvbetjeningsappen

Mobilsite

Håndværkere er næsten altid på farten, og mangler de redskaber og materialer på byggepladsen, så er mobilen altid i lommen. Med telefonen i hånden kan håndværkerne nemt finde og bestille det rigtige produkt mellem Brødrene Dahls 250.000 forskellige varenumre.

Håndværkeren kan lægge de varer i indkøbskurven, som han står og mangler, og så kan mester tjekke og godkende bestillingen hjemmefra.

Omnichannel med fokus på kunder og medarbejdere

Man og kvinde kigger på smartphone i Brødrene Dahl-butik som tilbyder fantastiske B2B omnichannel-oplevelser

Brødrene Dahl leverer omnichannel fuldt ud i alle kanaler til stor gavn for både kunder og medarbejdere. Med uovertruffen performance og relevante services er bd.dk blevet et stærkt valg for kunderne.

Platformen har også optimeret en række interne processer hos virksomheden. Det er eksempelvis blevet nemmere at vedligeholde produktinformationerne, ligesom det ved hjælp af en tag manager er blevet muligt for webredaktøren og e-commerce manageren at måle og personalisere siderne til den enkelte kunde uden involvering af andre.

Samtidig har medarbejderne i de fysiske butikker fået et stærkt salgsværktøj, så de bedre kan guide kunderne til det rigtige produktvalg og anbefale flere relevante produkter, hvilket er med til at øge mersalget.

Resultaterne ses tydeligt på bundlinjen. Efter lanceringen af den nye platform har der været 20% flere besøgende, 58% flere ordrer fra smartphones og omsætningen er øget med 22,5%.

“
Lanceringen af det nye bd.dk er sket i tæt samarbejde med Vertica, der har stået for alt udviklingsarbejdet. Målet var at skabe højere hastighed og oppetid. Vertica har gjort et stort stykke arbejde, og resultatet er blevet rigtig godt. Vi har nu en af de hurtigste, mest stabile og avancerede løsninger i branchen.

Christian Agger
E-handelschef i Saint-Gobain

Fremtidens unified commerce-platform

Det tekniske fundament for den optimale kundeoplevelse og omnichannel er en løsning, der bringer samtlige kanaler sammen i realtid. Det fordrer en platform, der samtidig kan skabe sammenhæng med data og processer i virksomhedens interne IT-systemer og netop sætter virksomheden i stand til at tænke i sammenhæng, som vi kender det fra unified commerce.

Computer og smartphone, der viser interface fra Brødrene Dahls B2B ecommerce-løsning

Brødrene Dahl har fået en løsning, der med udgangspunkt i ét samlende data og funktionalitetslag sammenkobler deres markedsvendte systemer (Umbraco, commerce server, Adobe Marketing Cloud, Scene7), deres produktdata og forretningssystemer (CRM, PIM og ERP), deres butikssystem og app. Laget trækker data og indsigter fra de forskellige kilder, hvilket gør det muligt at personalisere løsningen til den enkelte kunde.

Resultatet er en løsning, der leverer top performance, giver kunderne en god oplevelse på tværs af alle kanaler, og giver webredaktøren og e-commerce manageren gode værktøjer til at arbejde aktivt med løsningen.

Skal vi hjælpe jer videre?

E-commerce

E-commerce kan flytte jeres virksomhed rigtig langt – hvis I formår at tænke det strategisk ind i jeres samlede forretning både på kort og lang sigt.

Unified Commerce

Som forretning skal I kunne møde jeres kunder ensartet i alle touchpoints. Det kræver, at I har en løsning, som både forretningsmæssigt og systemmæssigt tillader det – en unified commerce-løsning.

Vil du vide, hvordan vi kan styrke jeres digitale forretning?

Kontakt

Uffe Meiner

Forretningsudvikling & Kundeansvar

+45 91 55 86 44
ume@vertica.dk

Vil du vide, hvordan vi kan styrke jeres digitale forretning?

Skal vi sammen nytænke og udvikle digitale løsninger?

Kontakt +45 88 88 61 61 info@vertica.dk
Aarhus Åboulevarden 69
8000 Aarhus C
København Klosterstræde 9
1157 København K
cvr: 26263573
Vilkår
Persondatapolitik
Cookiepolitik
Whistleblowerordning
Underdatabehandlere
Nyhedsbrev
Karriere · 0 ledige stillinger