Online optimering

Styrk din e-handelsvirksomhed med online optimering.


Optimering af websites og webshops skal foregå på mange niveauer for at have effekt. Derfor skal arbejdet struktureres, baseret på det rette niveau af brugerindsigt, data, best practice og selvfølgelig sund fornuft. Vi hjælper med at opbygge en strategisk og struktureret tilgang til online optimering ved at udvikle og efterleve en optimeringsstrategi. Via dataanalyse, brugerindsigt og sparring retter vi fokus på de indsatser, som giver størst værdi for brugerne og skaber størst effekt på bundlinjen for dig.

Klare mål gennem værdifuld indsigt 

Optimeringsforløbet deles op i to faser, hvor fase 1 sikrer en stærk etablering. Her foretager vi en indledende analyse af din virksomhed og din online platform - dette med fokus på at forstå kundernes adfærd på sitet, og her identificere, hvor der er størst optimeringspotentiale. For at opnå den bedste indsigt anvender vi dybdegående webanalyse, og sammenholdt med forretningsindsigter afdækkes virksomhedens digitale konverteringspunkter. Herfra fastlægges målsætninger for optimeringsarbejdet og der opbygges en testplan, hvor fokusområder prioriteres.

Hvis der er behov for yderligere målepunkter defineres disse og den tekniske del af dataopsamlingen implementeres. I denne fase vil vi også sikre at nyeste teknologier inden for webanalyse er implementeret på platformen. Samt at micro- og macrokonverteringer, hastighed og trafikkvaliteten måles optimalt. 

Opfølgende måling og analyse 

Fase 2 omfatter rækken af optimeringssprint. I hvert sprint planlægges og prioriteres fokusområder. Arbejdet med fokusområderne kan bestå i udvidet dataopsamling og analyse, brugertest, splittest, men også tilpasninger på sitet, hvor der efterfølgende måles på effekten for at sikre succes. Undervejs foretages løbende tilpasninger og status, så vi hele tiden sikrer at sprintet skaber værdi. Når første optimeringssprint er afsluttet påbegyndes et nyt optimeringssprint med nye prioriteter og fokusområder. Modellen nedenfor illustrerer optimeringssprintene. 

Med online optimering kan vi altså sikre dig indsigt i data og kundeadfærd, og samtidig kan vi give dig et stærkt overblik over din online forretning. 

Hvordan foregår forløbet?

Som en del af opstartsfasen, hvor vi sammen definerer digitale konverteringspunkter, etablerer vi et fælles dashboard som skal give nem adgang til status på overordnede KPI’er og eventuelle fokusområder. På denne måde sikrer vi, at alle parter har adgang til de samme data, og nemt kan holde overblik over resultaterne af optimeringsarbejdet i mellem arbejdsmøderne. 
Vi vil som udgangspunkt bruge projektstyringsværktøjet Trello til at holde overblik over hele processen og igangsatte opgaver. Men vi tilpasser os også gerne et andet værktøj til projektstyring, hvis der er et ønske om det.

Et optimeringssprint varer som regel to måneder, og undervejs i sprintet lægges der som minimum et kort statusmøde ind, så eventuelle tilpasninger kan implementeres.

Eksempler på fokusområder

Vi har fokus på altid at gå holistisk til opgaven, så vi sikrer, at der bliver taget fat om de områder, der har størst potentiale. Derfor kan fokusområder både være trafikkilder, generel brugeradfærd på sitet, brugeradfærd i forhold til bestemte features osv. Nedenfor har vi samlet et lille udsnit af fokusområder, vi har arbejdet med for vores kunder: 

  • Skabe større indblik i brugernes brug af produktdetaljesider via ekstra tracking
  • Undersøgelse og optimering af brugernes adfærd i forhold til en login-funktion på sitet
  • Undersøgelse og optimering af brugernes brug af recommendation-elementer på en side
  • Skabe større indsigt i tilgange af kunder via kundesegmentering

Sådan kommer du i gang

Ønsker du at høre mere om et online optimeringsforløb? Så giv os et kald eller send os en mail, så fortæller vi gerne mere om, hvordan vi kan hjælpe dig og din virksomhed med at få mest muligt ud af jeres digitale platform.

Kontakt mig

Vil du gerne vide mere om, hvordan I kan styrke jeres digitale forretning, så send en mail eller slå på tråden.

Vi holder dig opdateret

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv opdateret på alt indenfor B2B og B2C e-handel.
Læs vores seneste nyhedsbreve

Læs vores e-bøger

Du er allerede tilmeldt nyhedsbrevet. Vil du vide mere om trends i e-handel, søgning eller browseroptimering? Så download vores e-bøger.

Læs vores e-bøger

Tak for din tilmelding til vores nyhedsbrev. Hvis du ikke modtager en bekræftelsesmail, så tjek dit spamfilter :)