I det her blogindlæg få du mit bud på, hvordan du effektivt kan arbejde med taktisk content i din virksomhed.
Derfor skal du arbejde med taktisk content i din webshop
Taktisk Content har til formål at få kunden til at føle sig fuldstændig afklaret med det køb, de forhåbentlig har gjort sig, når de har besøgt din webshop. For at understrege værdien af taktisk content kan vi se på forskellen mellem at købe ind i en fysisk butik og en webshop.
Er en kunde på udkig efter en ny telefon, kan han eller hun i en fysisk butik ofte få hjælp fra en sælger til at afklare dine spørgsmål. Det kunne være, at kunden har brug for at finde ud af, hvor stor skærmen skal være, hvor stort batteriet skal være, hvor godt skal kameraet være, og hvor meget data der skal være til rådighed. Får kunden afklaret sine spørgsmål hurtigt, er chancen for, at han eller hun går fra butikken med en ny mobil væsentligt større, end hvis der ikke havde været hjælp at hente.
I en webshop har kunden ikke fordelen af at have en fysisk sælger klar til at besvare alle spørgsmål. Som kunde står man alene og skal finde ud af, hvordan det hele hænger sammen. Her kommer taktisk content ind i billedet.
Overordnet kan man sige, at den alvidende sælger erstattes af klar og kompetent information om dine produkter. Derfor skal taktisk content:
- Give kunden den nødvendige viden og rådgivning, som det kræver for at gennemføre et køb
- Understøtte salget undervejs i købsrejsen
- Sikre at købsbeslutningen ikke er styret af tilfældigheder
De fem faser i købsrejsen

Når jeg arbejder med taktisk content, tager jeg udgangspunkt i fem faser, som kunderne går igennem før, under og efter et køb.
Interesse
Hvis jeg bruger eksempler med mobiltelefonen, så er interessefasen der, hvor kunden står med et behov for en ny mobil – måske er den gamle i stykker, eller også har kunden hørt om de store forbedringer i kamerakvalitet og ønsker derfor at få del i disse muligheder.
Her skal kunden eksponeres for de muligheder kunden har med en ny telefon, så kunden fx begejstres over alle de fotomuligheder der er med en ny telefon.
Afklaring
I afklaringsfasen beslutter kunden, at han eller hun går efter en telefon med et godt kamera. Kunden vil måske gerne have en med god optisk zoom eller en telefon, der kan filme i høj kvalitet. Her vil det give mening at placere noget content, som gør din kunde kompetent på de produktmuligheder der findes.
Det kan være en guide, hvor din virksomhed eksempelvis har testet den fem bedste kameratelefoner og sammenlignet de primære kamerafunktioner.
Evaluering
I evalueringsfasen har kunden besluttet sig for hvilket konkret produkt, der kunne blive den nye telefon. Her skal dit content være med til at fjerne tvivl og understøtte kunden i, at det er det rigtige valg. Du kan eventuelt med fordel tilføje en guide til, hvordan din kunde kommer bedst i gang med sin nye telefon og får glæde af funktionaliteterne i den specifikke telefon. Det kan også være en information om hvor holdbar telefonen er ved fald og vand. Det kan også være hvordan den passer i lommen uden at irritere. Hver kunde har sine egne bekymringspunkter, som du med fordel kan afdække.
Køb
I købsfasen har kunden taget beslutningen om sit produkt – kunden er klar til at afslutte købet og få sin nye telefon tilsendt. Her kan du eventuelt give kunden yderligere informationer om, hvordan produktet bliver leveret og pakket. Fx at der bliver taget sikkerhedsforanstaltninger mod virus, eller til at produktet kommer frem uden at have taget skade.
Værdi
Værdifasen starter, når kunden har modtaget sin telefon. Her kan du med fordel støtte op om, at kunden hurtigt får glæde af produktet, og at produktet bliver ved med at give værdi. Det styrker loyaliteten og mindsker returraten. Måske kan du lave en vedligeholdelsesvejledning, der fortæller, hvordan man selv sætter skærmbeskyttelse på, eller du kan fortælle, hvilket cover der er bedst til den model, de har valgt mm. Det kan også være, at du skal anbefale et par gode kamera-apps, så kunden får endnu bedre værdi ud af sin telefon med ekstra godt kamera.
6 gode råd: Sådan arbejder du med taktisk content
Taktisk content er en opgave, som du aldrig bliver færdig med. Der er altid flere muligheder for at lave mere meningsfuld content eller i at gøre eksisterende content skarpere.
Der vil dog være content, som giver dig mere værdi end andet. Derfor bør du starte med content, som giver stor værdi, så du hurtigt får en positiv ROI på din indsats.
1.
Find ud af, hvor du kan gøre mest for din virksomhed. Hvor er dine stærke og svage faser i købsrejsen? Læg hertil hvilke produktområder du ser det største potentiale – enten ved ren trafik eller ved en særlig lav købsrate sammen med høj trafik.
2.
Lav øvelser, der kan give idéer til konkret content. Den mest kraftige metode er at interviewe tidligere kunder om deres købsrejser. Spørg åbent ind til hver fase for at forstå dem i dybden.
3.
Lav en struktureret plan, så du sikrer dig, at du først gør det, der giver mest værdi hurtigst. Meget content kan benyttes på flere forskellige sider og i flere forskellige kanaler. Sæt op hvor mange der kan blive eksponeret for hvert stykke content, hvor meget du vurderer dette content kan flytte kunden, samt hvor vanskeligt det vil være for dig at producere netop dette stykke content.
4.
Producer første bølge af indhold.
5.
Analyser og find ud af, hvor effektivt dit content er. Bliver det overhovedet set? Er det med til at understøtte et køb i denne session eller evt. over en 30 dages periode? Trækker det trafik til dit site?
6.
Tilpas og producer nyt indhold.