Simpelhed er også spørgsmål om æstetik. Desværre kan det af og til betyde, at et æstetisk simpelt udtryk kommer til at blive på bekostning af simpel og brugervenlig funktion – gansket enkelt fordi at det simple visuelle udtryk kan blive så subtilt, at helt centrale funktioner camoufleres og næsten bliver usynlige. Med andre ord er der forskel på, om dit design “ser pænt ud” eller om det faktisk virker godt.
Det sker ofte i forbindelse med, at man prøver at udarbejde et smukt grafisk design, at man kommer til at overforsimple. Måske gemmes menupunkter væk i en “burgermenu” fordi de støjer rent visuelt – men man glemmer, at man herved ikke gør opgaven simplere for brugerne – det bliver blot endnu sværere for ham eller hende at finde ud af, hvordan man navigerer rundt.
Kampen om fladt design
I 2013 blev iOS 7 til iPhone lanceret og udseendet blev dermed meget mere “fladt” at se på. Man kan også sige, at designet i sit udseende på mange måder blev mere skandinavisk og minimalistisk – lyst og luftigt frem for det, der allerede nu i manges øjne så lidt tungt ud i iOS 6. (Hvis du har deja vu når du læser dette, er det måske fordi jeg i 2013 skrev et blogindlæg om netop dette emne, som jeg kaldte “Forsvar for kunstigt læder og mahogni… næsten da“).
Skiftet i udseendet af iOS var også resultatet af en større designbølge, der blev sat rigtigt i gang med Windows 8 – klare farver, rene flader, simple fonte. I design- og teknologikredse kaldes designgrebet med de tydelige knapper og til tider næsten overdrevne analogier for “skeumorfisme”. Designtilgangen baserer sig på, at brugergrænseflader som jo foreløbig altid ligger bag en flad glasskærm, skal have en vis visuel sammenhæng med lignende objekter i den fysiske verden, så brugerne hurtigere kan forstå funktionaliteten. Det betyder altså, at selvom den grafiske stil ikke altid er helt simpel – så kan den faktisk opfattes som sådan af menneskets hjerne, fordi den efter årtusinders evolution genkender objekter fra den fysiske verden langt lettere end meget flade og strengt typografisk orienterede brugergrænseflader.

Der er stor forskel på, hvordan det ser ud, når du skal oprette en kalenderevent i iOS 6 og når du skal gøre det i iOS 7. Den nyere udgave er måske nok smukkere ved første øjekast, men den kan også være sværere at orientere sig i, fordi de enkelte elementer ikke adskiller sig så meget fra hinanden.

I designet af Danbolig er en yderst minimalistisk designæstetik tilstræbt. Bemærk, hvordan al navigation er gemt væk bag de tre bjælker (“burgermenuen”) øverst til venstre. De øvrige ikoner fremtræder også uden forklarende tekster, der dog dukker op, når musen føres over dem. Men al erfaring fra andre sites viser, at en så ekstrem reduktion nedsætter brugervenligheden. Så det grafiske design kan her have en høj pris og opfattes ikke nødvendigvis som simpelt af brugerne.

DSB er også blevet fristet til at lave et grafisk design der måske er lige til den simple side – her er en masse menupunkter også pakket væk i den mobilinspirerede “burgermenu”. Helt galt står det dog ikke til – de allervigtigste menupunkter er nemlig foldet ud og ligger prominent på forsiden. Desuden er ikonerne for menu og søgefunktion blevet forsynet med forklarende tekster. Det er god praksis og viser sig ofte i brugervenlighedstests af være den bedste løsning.

I brugertests, som Vertica for nyligt gennemførte, overså flere brugere helt søgefeltet på Coolshop.dk. Designet er blevet så minimalistisk, at det også er blevet non-funktionelt: Kontrasten er for lav og søgefeltet træder alt i alt for lidt i brugernes øjne.

Simpelhed har sin egen æstetik. Her har en grafisk designer der driver bloggen “a2591.com” leget med forsimpling af det grafiske look på den fysiske emballage af Nutella. Men den minimalistiske æstetik har også en pris: Driver mundvandet lige så meget når man ser emballagen til højre som når man ser den originale til venstre? Har grafikerens lyst til typografisk klarhed taget over på bekostning af produktets salgbarhed i butikken? Det er nok ret sandsynligt.