DA |EN
  • E-commerce
  • AI
  • Cases
    • B2C
    • B2B
  • Ydelser
    • Artificial Intelligence
    • Apps
    • E-handel
    • Digital strategi
    • Composable commerce
    • Customer Data Platform
    • Kundeservice
    • PIM
    • UX & Design
  • Viden
  • Events
  • Om os
  • Karriere
  • Kontakt
Ydelser

Recommendation Engines

Som e-handler skal du hele tiden være i stand til at arbejde aktivt med din e-handelsløsning, så du imødekommer kundernes behov og får mest muligt ud af din investering. I den forbindelse har du brug for en række effektive værktøjer, som kan gøre det lettere at skabe mersalg.

Mersalg

Sælg mere med automatiserede produktanbefalinger

En måde at skabe mersalg er automatiserede produktanbefalinger, hvor kunden modtager forslag til produkter baseret på sin egen og andre brugers købshistorik og research på webshoppen. Det gælder om hele tiden at præsentere kunden for relevante produkter – og relevansen vurderes automatisk af en recommendation engine. 

Der findes flere recommendation engines på markedet. I Vertica har vi konkrete erfaringer med Clerk.io, Raptor, Rich Relevance og Relewise.

Produktanbefalinger handler om at sælge, men også om at synliggøre bredden i jeres produktsortiment og klæde kunderne bedst muligt på til at træffe en købsbeslutning. Der findes flere forskellige måder at lave produktanbefalinger på og graden af automatik og databaserede anbefalinger varierer alt efter, hvilket setup I vælger. På samme måde kan I variere produktanbefalingerne, så de ligger på forsiden, kategorisiden, produktsiden, ved check-out eller andre steder på webshoppen. 

Hvilke produktanbefalinger I vælger at indsætte, er op til jer og jeres forretning, men typisk er det en eller flere af følgende: 

  • Produkter relateret til den vare, kunden netop har lagt i kurven 
  • Produkter, der er relevante i forhold til kundens købshistorik 
  • Produkter, som andre kunder kigger på, søger efter eller har købt 
  • De mest populære produkter 

Udfordringen er imidlertid at sikre, at de viste produkter er relevante for den enkelte kunde, og her hjælper recommendation engines. 

Implementering af recommendations

Sådan hjælper vi jer godt i gang

Recommendation engines er cloudbaserede services, der opsamler store mængder data om kundernes adfærd og købshistorik på webshoppen og udnytter dataen til at anbefale produkter til brugerne. Via en række algoritmer vil en recommendation engine således anbefale en række udvalgte produkter til den enkelte kunde baseret på lignende kunders adfærd og tidligere køb. 

Når vi hjælper jer med at implementere en recommendation engine, følger vi som regel disse tre trin:

Tre trin mod implementering af en recommendation engine, som kan øge salget og skabe bedre koncerteringsrater og mersalg

Anbefalinger på tværs af touchpoints og kanaler

Produktanbefalingen vedrører ikke kun jeres webshop. Det gælder også jeres nyhedsbreve og øvrige kampagner. I stedet for at sende ét generisk nyhedsbrev til samtlige kunder, så kan recommendation engines som Rich Relevance, Raptor og Relewise levere indhold til nyhedsbreve, der er målrettet den enkelte kunde med relevante tilbud.  

En recommendation engine som Clerk.io optimerer også jeres søgefunktion. Søgefunktionen giver kunden anbefalinger, der ikke kun er baseret på søgeordet, men også kundens browserhistorik og adfærd. 

Recommendation engines kan også anvendes til remarketing, hvorved I får mulighed for udelukkende at vise bannerannoncer og reklamer til personer, der har vist interesse for netop jeres shop og produkter. Jeres annoncer er genkendelige og bliver dermed relevante for brugerne, hvormed der er større chance for, at de vender tilbage til webshoppen og gennemfører et køb. 

Et godt udgangspunkt for at lave gode produktanbefalinger er at have styr på jeres produktdata, og det kan I få ved at indføre et PIM-system.

Læs mere om PIM her

Måling og optimering

Alle recommendation engines stiller værktøjer til rådighed, der viser, hvor mange brugere der følger de viste anbefalinger, og hvordan de konverterer til endelige ordrer. Baseret på disse data vil I selv, eller i samarbejde med os, løbende kunne justere enkelte parametre som for eksempel de enkelte placeringer eller typen af anbefalinger. 

Vi foreslår, at I starter med få anbefalinger på webshoppen og danner erfaringer ud fra disse, som I løbende kan bruge til at justere og optimere anbefalingerne efter. 

Det er nemt at implementere en recommendation engine, og de fleste recommendation engines tilbyder at importere jeres historiske data, så de har noget at basere anbefalingerne på. Anbefalingerne bliver naturligvis bedre i takt med, at datagrundlaget bliver større. 

Det samme gælder helt nye e-handelsløsninger. Her anbefaler vi, at I opsamler data om brugernes adfærd, så snart løsningen lanceres, men først aktiverer jeres recommendation engine efter noget tid, så den har et datagrundlag at basere anbefalingerne på. 

E-handel

Øg din omsætning med recommendations

Tænk det 100 procent som en stærk service til kunden.

PIM

Vi rådgiver jer om, hvordan I får mest udbytte af arbejdet med PIM-løsninger, og hjælper jer med at implementere den rigtige løsning til jeres forretning.

Cases

Innovative digitale løsninger

Sammen med en række af Danmarks største og mest ambitiøse virksomheder udvikler vi prisvindende e-handelsløsninger.

Vi hjælper jer med at vælge de rigtige teknologier til jeres løsning

Vi hjælper jer med at vælge de rigtige teknologier til jeres løsning

Skal vi sammen nytænke og udvikle digitale løsninger?

Kontakt +45 88 88 61 61 info@vertica.dk
Aarhus Åboulevarden 69
8000 Aarhus C
København Klosterstræde 9
1157 København K
cvr: 26263573
Vilkår
Persondatapolitik
Cookiepolitik
Whistleblowerordning
Underdatabehandlere
Nyhedsbrev
Karriere · 0 ledige stillinger