EDI-løsning forenkler og effektiviserer indkøbsprocessen 

← Tilbage til caseoversigt

Terma

Terma udvikler og producerer systemer til luftfart, rumfart, forsvar og sikkerhed til en lang række steder verden over. Med mange forskellige leverandører øjnede Terma muligheden for store besparelser ved at effektivisere deres indkøbsproces.


Udfordringen

Indkøbsafdelingen hos Terma er ansvarlig for, at der til enhver tid er tilstrækkeligt med produkter på lager hos Terma. Det er afgørende for, at virksomheden kan gennemføre sin egenproduktion, udvikle nye produkter og sælge produkter videre til eksterne kunder.

Terma har en stor portefølje af forskellige typer af leverandører, og samhandelen foregik tidligere via e-mail til en kontaktperson eller mailadresse hos hver enkelt leverandør.

Da Terma blandt andet har mange gentagne bestillinger af de samme varer, var det oplagt at effektivisere indkøbsprocesserne, så en stor del af de manuelle arbejdsgange blev mindsket.

Det var Termas vurdering, at cirka 50 af leverandørerne var forberedte på en eller anden form for digital løsning, der kunne erstatte den konventionelle måde at køre samhandelen på.

Vi har fået en fleksibel integrationsplatform til at digitalisere arbejdsprocesser med eksterne samarbejdspartnere. I hele forløbet har Vertica optrådt professionelt, og den ønskede løsning blev færdig til tiden.

Thomas Klejs Melchiorsen

IT Business Developer hos Terma

Løsningen

Terma har fået en EDI e-handelsløsning, hvor de kan placere ordrer hos leverandører og modtage ordrebekræftelser direkte i deres eget ERP-system. Via et webinterface kan Terma følge med i ordrestatus. Vertica lagde ud med at kortlægge indkøbsprocessen. Det skete i tæt samarbejde med Termas Indkøbsafdeling og IT-afdeling samt Curit, der leverer konsulentydelser til Termas ERP-system.

Målet har været at speede indkøbsprocessen op og forenkle opfølgningen over for Termas mange leverandører. Implementeringen af den nye tekniske løsning til EDI hos Terma er en engangsinvestering, og for hver ny leverandør, der kobler sig på systemet, sparer Terma endnu flere ressourcer til administration og ordrehåndtering.

Resultatet

Ved at bede sine leverandører om at benytte dette ene, fælles system får Terma ét sted, der giver dem overblik over levering af ordrer og et grafisk værktøj til at følge processen. Etableringen af EDI foregår som en trinvis udrulning, hvor Terma lægger ud med fem leverandører og løbende kan koble de resterende leverandører på systemet med ganske få klik.

Den nye EDI-løsning har forenklet og effektiviseret indkøbsprocessen, og samtidig minimeres mængden af fejl som for eksempel dobbeltbestillinger og fejlkøb. Løsningen har skabt en betragtelig tidsbesparelse. Alene hos én af Termas leverandører blev der i 2013 placeret 400 ordrelinjer, og processen med at få bekræftelse på en ordrelinje kører nu automatisk, såfremt leverandørerne ikke har nogen ændringer. Samtidig kan leverandørerne løbende opdatere informationer om leveringsdato og -mængde uden, at det fordrer dialog med Terma.

Terma har fået et godt fundament til at kunne udbygge løsningen både med hensyn til at få påsat flere samarbejdspartnere og få understøttet flere processer. I det daglige kører løsningen stort set af sig selv med en lav grad af vedligeholdelse både hos indkøb og IT. Vi har ikke oplevet nogen problemer.

Thomas Klejs Melchiorsen

IT Business Developer hos Terma

ERP & Systemer


IFS




Teknologier


Datakonvertering
Sikker/Secure FTP
(SFTP)


Processer


Ordrer
Løbende opdateringer
Ordrebekræftelser


Dokumenter


EDIFACT
XML



Se øvrige cases

Kontakt mig

Kontakt mig gerne for en uforpligtende snak om integration. Jeg har mere end 15 års erfaring med e-handel, digital forretning og integration af systemer og virksomheder.

Tak for din tilmelding til vores nyhedsbrev. Hvis du ikke modtager en bekræftelsesmail, så tjek dit spamfilter :)