Kombardo! 

← Tilbage til caseoversigt

Molslinjen

Med cirka 2,6 millioner passagerer om året er der tryk på billetbestillingerne hos Molslinjen, der med sine hurtigfærger sejler mellem Jylland og Sjælland. Derfor har rederiet fået et nyt og tidssvarende website, der gør det endnu nemmere for kunderne at bestille billetter på både desktop og mobil.


Responsivt og mersælgende website

Hos Molslinjen stod det klart, at det var nødvendigt med et redesign af deres website, så løsningen blev responsiv og mere tidssvarende i sin fremtoning. Målet var at få et website, der på én og samme tid afspejlede Molslinjens nye visuelle identitet, optimerede brugeroplevelsen og gjorde det nemmere for kunderne at bestille billetter. Hertil kom ønsket om at øge mersalget og skabe en mere samlet platform på tværs af website, app og bookingsystem.

Molslinjen var begrænset af et ti år gammelt website, der var ufleksibelt og tungt at arbejde i. Det gjorde det besværligt for medarbejderne at opdatere og vedligeholde sitet. Samtidig forhindrede det Molslinjen i at tilbyde forskellige billettyper og køre kampagner, og kunderne havde ikke mulighed for at ombooke eller ændre billetten til en anden afrejse eller rejsedag.

61 %

stigning i mersalg

120 %

øget konvertering

Overskueligt bookingflow til alsidig kundeskare

Molslinjen har en bred kundeskare, der spænder lige fra børnefamilier til forretningsrejsende, ligesom nogle kun rejser enkelte gange om året, mens andre rejser flere gange om ugen. Derfor har der været stort fokus på at skabe en intuitiv og overskuelig løsning, der tilgodeser alle kundetyper. Særligt brugeroplevelsen på det nye site er blevet forbedret gennem et opdateret design og optimering af bookingflowet. 

Desuden har Molslinjens services som bestilling af turkort, Business Blueclass og bestilling af mad ombord på færgen fået en mere fremtrædende plads på sitet. Det er alt sammen elementer, der er med til at øge mersalget.

Hastighed er en afgørende faktor, når det gælder billetkøb. Derfor har Molslinjen fået udviklet en ny feature, der via Google Maps beregner hvilke færgeafgange kunden kan nå, alt efter hvor han befinder sig. Systemet leder automatisk kunden til booking af billetten, og med kun få klik kan kunden gennemføre sit køb.

Vertica har stået i spidsen for udviklingen og implementeringen af løsningen og bistået med teknisk sparring for at sikre en ensartet løsning på tværs af alle devices, mens Designit står bag UX og design.

Køb billetten på mobilen  

Løsningen er responsiv og fungerer gnidningsfrit på mobil, tablet og desktop. Netop det at løsningen fungerer optimalt på mobil har stor betydning for Molslinjens kunder, der ofte køber færgebilletten, når de sidder i bilen.

Også appen til iOS og Android er blevet opdateret, så kunderne har mulighed for at booke og betale billetten direkte på mobil eller tablet. På appen får kunderne automatisk overvågning af afgange, opdaterede meldinger om sejltrafikken samt information om, hvilke af Molslinjens færger der sejler på de daglige 28 afgange. 

Generelt har løsningen været med til at strømline forretningen, og der er skabt bedre sammenhæng mellem de enkelte kanaler. Har kunden købt billetten på websitet, kan den hentes over i appen, så billetterne er samlet på mobilen og lige ved hånden på rejsen. Kunden kan til enhver tid ændre sin billet, både på websitet via desktop og mobil eller i appen.

Fleksibel og intuitiv redaktøroplevelse

Websitet er bygget i Umbraco, og medarbejderne hos Molslinjen oplever, at redigeringsmulighederne i den nye løsning giver dem stor fleksibilitet. Her kan de forskellige elementer på siderne (tekst, billeder, video) frit sammensættes efter behov. Til forskel fra tidligere udvikles der løbende nye funktionaliteter og features i takt med, at nye behov og ønsker opstår.

Løsningen er integreret direkte fra Umbraco til Molslinjens ERP-system, der også fungerer som bookingsystem. Systemet håndterer al data om afgange, billetter og priser. Integrationen mellem Umbraco og bookingsystemet er baseret på en række services, der også benyttes i Molslinjens app.

Vertica har været en rigtig god samarbejdspartner igennem hele forløbet. Vi har fået en fleksibel løsning, der er markant nemmere at vedligeholde i forbindelse med daglig drift. Også kunderne er glade for det nye website. Det afspejler sig især i de flotte konverteringsrater og øget salg.

Lasse Janerka

Online manager hos Molslinjen

Resultatet er mersalg, bedre konvertering og gladere kunder

Molslinjen har fået en løsning, der er fleksibel og enkelt at bruge og videreudvikle, så den hele tiden matcher Molslinjens behov. Samtidig er feedbacken fra kunderne positiv og melder om et overskueligt bookingflow, hvilket både øger konverteringen og mersalget.

Konverteringen er steget på samtlige devices. På desktop er konverteringen steget med 22 %, mens den er steget 48 % på tablet og 120 % på mobil. Molslinjen har desuden oplevet et fald i antallet af kunder, der kontakter kundeservice for at booke eller ændre billetter. Det vidner alt sammen om et velfungerende website, hvor kunderne kan betjene sig selv fra start til slut.

Med det nye website har Molslinjen også flere muligheder for at øge mersalget, da tilbuddet om catering og turkort fremgår mere tydeligt på sitet. Det har blandt andet været med til at hæve Molslinjens onlinesalg af catering med 61 %. Også omsætningen af turkort er hævet med 44 % siden lanceringen af løsningen.

Næste skridt i samarbejdet mellem Molslinjen og Vertica er etableringen af et nyt website i forbindelse med Molslinjens tre nye færgeruter til Bornholm. Som en pendant til Molslinjen kommer færgeruterne til at gå under navnet Bornholmslinjen.

Kontakt mig

Vil du vide mere om e-handel eller mobile løsninger, så send en mail eller giv mig et kald. Vi har 15 års erfaring med e-handel og inhouse forretningsrådgivere, designere og udviklere.

Tak for din tilmelding til vores nyhedsbrev. Hvis du ikke modtager en bekræftelsesmail, så tjek dit spamfilter :)