International B2B e-handelsløsning 

Styrker salgsarbejdet og giver kunderne en bedre købsoplevelse

← Tilbage til caseoversigt

Comway Distribution A/S

IT-distributøren Comway Distribution A/S er i vækst og har gennem de seneste år udviklet sig til en større virksomhed med et internationalt anerkendt image. For at styrke salget og sikre yderligere vækst har Comway Distribution A/S lanceret en ny international B2B e-handelsløsning.


En sammenhængende købsoplevelse

Comway Distribution A/S er en international IT-distributør med et forgrenet netværk af kunder og leverandører. Virksomheden har kunder i mere end 40 lande og er repræsenteret med kontorer flere steder i Europa. For at accelerere væksten valgte Comway Distribution A/S i 2016 at formulere en ny digital strategi samt indlede deres digitale rejse ved at lancere en ny digital salgskanal til gavn for kunder, sælgere og forretningen.

Virksomheden ønskede at etablere en best-of-class købsoplevelse for alle deres kunder, hvor den gode service, kvalitet og dialog bliver gennemgående i den nye e-handelsløsning. Ambitionen er på sigt at skabe en sammenhængende kunderejse på tværs af både offline og online kanaler.

Den nye e-handelsløsning skal i høj grad være med til at tiltrække nye kunder, fastholde eksisterende og forøge frekvensen af ordrer fra allerede etablerede kunder samt digitalisere og skabe en mere effektiv salgsproces.

For at understøtte den digitale transformation var det afgørende at lancere en brugervenlig løsning, der tog udgangspunkt i kundernes behov samt den personlige betjening, som kunderne kender fra den direkte dialog over telefon og mail.

6

sprog

40

lande

Digitalisering af tilbudsafgivelsen og kvalificeret kundeservice

Comway Distribution A/S har fået en B2B e-handelsløsning, der er brugervenlig og samtidig med til at optimere kundernes tid og forretning. De er nu ikke længere begrænset af virksomhedens åbningstid, men kan bestille varer på alle tider af døgnet og via flere kanaler. 

Det er afgørende for Comway Distribution A/S, at deres kunder har tillid til den nye salgskanal, og de får derfor tilknyttet den samme sælger. Der er lagt vægt på at synliggøre den personlige kundekontakt ved at fremhæve en given kundes Account Manager, og på sigt muliggøre en direkte dialog via chat direkte fra webhoppen til kundens personlige Account Manager. Således går den personlige betjening igen i alle touch points og al kommunikation med kunden.

Sælgerne er samtidig bedre rustet til en kvalificeret kundedialog ud fra kundens individuelle profil, købshistorik og tidligere produkt interesse.

Udover at sikre den gode og helstøbte købsoplevelse på tværs af kanaler har Comway Distribution A/S også et ønske om at styrke kundeservicen. Derfor er der udviklet en brugervenlig kundeportal, der viser ordrer i et samlet overblik sammen med leveringer, fakturaer mv. Kunden har også mulighed for at oprette retursager og åbne tilbud, som sælgeren har gjort klar. Dermed digitaliseres og effektiviseres tilbudsafgivelsen, og kunden får nemmere ved at afgive og gennemføre sin ordre, da han blot skal acceptere eller afvise tilbuddet.

Det er således blevet nemmere for kunderne at betjene sig selv, hvilket frigiver tid til sælgerne, som kan koncentrere sig om at yde en god og personlig service i en værdiskabende dialog med deres kunder.

Personaliseret søgning og mersalg

I udviklingen er der særligt lagt vægt på en effektiv søgefunktion, der giver præcise og relevante søgeresultater. Comway Distribution A/S har fået implementeret clerk.io, der med facetteret søgning og filtrering gør det nemt for brugerne at afgrænse og præcisere deres søgning. Søgningerne baserer sig ikke kun på det indtastede søgeord, men også på kundernes ordre- og browserhistorik samt brugeradfærd på sitet, hvorved søgningerne er mere relevante.

Det er samtidig let at få overblik over relaterede produkter, da løsningen automatisk foreslår varer, der relaterer sig til de produkter, der er lagt i kurv. Det er en stor hjælp for kunden og et stærkt redskab for sælgerne, der nu kan lave personaliseret mersalg og yde en endnu mere kvalificeret kundeservice.

Stort produktsortiment

Comway Distribution A/S har fået et overskueligt og brugervenligt website med nemt overblik over produktkategorier og varer med detaljerede produktbeskrivelser og billeder. For at imødekomme kundernes behov, og servicere dem bedst muligt, er produktsortimentet blevet udvidet fra 5.000 til 55.000 produkter. Udover at tilgodese kundernes behov er det store produktkatalog også med til at synliggøre og positionere Comway Distribution A/S som en international distributør af IT-hardware.

 

Den digitale rejse er begyndt og allerede kort tid efter lanceringen kan vi se, hvordan vores nye digitale platform er medvirkende til at udvikle vores forretningsmodel. Vi ligger nu inde med en viden om vores besøgende, deres adfærd og søgehistorik, der giver et unikt indblik i kundens adfærd og behov, som vi aldrig tidligere har haft. Denne viden er direkte medvirkende til en mere præcis og relevant salgsproces og kommunikation samt en øget kundefastholdelse.

Sune Lou Dusart

Head of e-Commerce & Business Development

Automatisering af arbejdsgange

I forbindelse med den daglige håndtering af produkter er den nye løsning med til at automatisere og effektivere interne arbejdsgange omkring produktoprettelse, berigelse og sprogoversættelser. Den direkte integration til dataleverandøren, Icecat, tillader Comway Distribution A/S at give kunderne adgang til et meget stort sortiment uden tunge manuelle arbejdsgange med tilvejebringelsen af data om produkterne. Først i det øjeblik at kunden beder om et tilbud på produkter, tager sælgeren stilling til endelig prisfastsættelse af produkterne, og de oprettes automatisk i backend.

Automatiseringen sikrer, at Comway Distribution A/S let kan vedligeholde og med tiden udvide deres sortimentet på flere markeder og sprog. 

Effektiv salgsproces og glade kunder

Comway Distribution A/S har fået en løsning, der først og fremmest gør det nemmere for kunderne at handle med virksomheden. Shoppen er tilgængelig hele døgnet, og de kan selv afgive ordre uden at være afhængig af en Account Manager. Feedbacken er positiv, og kunderne roser løsningen for at være intuitiv og nem at bruge.

Derudover er det nye www.comway.dk også med til styrke virksomhedens synlighed i det digitale marked som en international distributør af IT-hardware og endeligt er løsningen med til at understøtte salget og Comway Distribution A/S’s ambitiøse vækstplaner frem mod år 2020, der sigter efter at fordoble omsætningen.

Se øvrige cases

Kontakt mig

For en dialog om produktdata og PIM løsninger og hvordan det kan understøtte og optimere Jeres forretningsprocesser og skabe fundament for omnichannel, kundeoplevelse samt øget salg.

Vi holder dig opdateret

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv opdateret på alt indenfor B2B og B2C e-handel.
Læs vores seneste nyhedsbreve

Læs vores e-bøger

Du er allerede tilmeldt nyhedsbrevet. Vil du vide mere om trends i e-handel, søgning eller browseroptimering? Så download vores e-bøger.

Læs vores e-bøger