DA |EN
  • Cases
    • B2C
    • B2B
  • Ydelser
    • Apps
    • E-handel
    • Digital strategi
    • Composable commerce
    • Customer Data Platform
    • Kundeservice
    • PIM
    • UX & Design
  • Viden
  • Teknologier
    • CMS og commerce platforme
    • Customer Data Platform
    • PIM
    • Kundeservice
  • Om os
  • Karriere
  • Kontakt
Cases

Daka

Mobilapp udviklet i tæt samarbejde med kunderne

"PigUp & Ko" er navnet på Dakas app, der er med til at forberede kundeservicen for Dakas kunder - landmændene. Tanken er desuden at få hentet råvarerne mens de er friske, så Daka kan omsætte dem til biodiesel og andre raffinerede produkter.

Daka producerer kvalitetsingredienser til dyrefoder, akvakultur, industriel anvendelse, energisektoren og landbrugssektoren. Bl.a. sker dette ved at afhente døde dyr fra landbrug, og sørge for genanvendelse af disse.

Branche Genanvendelse af animalske biprodukter
Omsætning 893,8 mio. kr. i 2018
Kunde siden 2014
Løsning PigUp & Ko App
Landmænd som taler og som har givet input til appens digitale brugerrejse

Et langsommeligt system

Når en landmand kontakter Daka, er der i virkeligheden tale om en uønsket situation. Landmanden har fundet et af sine dyr døde og skal nu have bestilt en afhentning af dyret. Hver dag kører Daka rundt i hele landet for at hente døde dyr - og jo før de bliver hentet, jo bedre. Det sikrer nemlig en hurtig og fleksibel indtransport af råvarerne, og højner kvaliteten af de færdige produkter.

Tidligere måtte landmændene benytte sig af et langsommeligt voice-response-system eller et webinterface, der kun fungerede på computeren inde på kontoret.

Vertica fik derfor til opgave at udvikle en simpel app til at bestille afhentning af selvdøde dyr fra dansk landbrug og dyreerhverv. Målet var nemmere bestilling, bedre kundeservice og at reducere time-to-market.

Garanti for brugervenlighed

Forudsætningen for succes var utvetydigt, at appen skulle opleves som brugervenlig af landmændene. Daka og Vertica har derfor udarbejdet appen i tæt samarbejde med de faktiske brugere – landmændene.

Dakas brugere fordeler sig over begge platforme. Appen er derfor udviklet som en native app til henholdsvis Android og iOS. Statistikker fra andre brugere i landbruget gav denne indikation inden udviklingen blev sat gang.

Lastbil der henter affdødt dyr bestilt via Dakas app
Tørresnor med billeder af landmænd som har brugertestet Dakas app
Landmand holder smartphone og bruger Daka-app

Tidlig brugertest og interviews

Vertica besøgte tidligt i projektet en række landmænd rundt omkring i landet, for at interviewe dem om deres brug af Daka, deres behov og ønsker til appen, og for at teste en tidlig prototype.

Prototypen fik positiv respons, og udmeldingerne gav anledning til videre arbejde med funktioner, design og teknik.

Yderligere brugerverificering
Efter landmændsbesøgene blev prototypen forfinet yderligere og testet på den store landbrugsmesse AgroMek. Besøgende på Dakas stand blev inviteret til at afprøve prototypen.

Begejstringen var stor, og Vertica kunne derefter påbegynde kodningen af appen.

“
Samarbejdet med Vertica har været rigtig godt og vi er nået i mål med en super god app, som får stor ros fra vores kunder. Igennem hele projektet har der været fokus på brugervenlighed og hurtig bestilling. Verticas medarbejdere har arbejdet målrettet og effektivt. Hos Daka Denmark ser vi frem til vores videre samarbejde med Vertica.

Rikke Klitgaard Friis
Projektansvarlig, Daka

5 usability pointer

  1. Landmændene skal kun logge ind én gang. Appen husker deres oplysninger, indtil de aktivt logger ud.

  2. Appen virker selvom landmanden står i en stald, hvor der er dårlig forbindelse. Ordren vil nemlig blive sendt afsted, så snart forbindelsen reetableres. Derefter opdateres landmanden løbende om afhentningen via pushbeskeder.

  3. Landmænd der kun har én besætning lander direkte på bestillingssiden. To klik og de har bestilt afhentningen.

  4. Appen skalerer til alle typer af brugere. Det betyder, at de landmænd der har mange besætninger, altid vil få vist en side, hvor de besætninger, de oftest anvender ligger øverst på listen. Landmænd, som kun har en én besætning får selvfølgelig ikke vist denne side.

  5. Det er sjældent nødvendigt for landmændene at indtaste øremærke – men hvis det sker, er det let. Der dukker nemlig et numerisk tastatur op, og appen foranstiller selv 0’er.
Computer med anmeldelse af Daka appen og hånd med smartphone som åbner Dakas app

Gode ratings i App Store

Brugerne kvitterer for den brugervenlige app i App Store. De gode ratings bekræfter, at brugerne er tilfredse.

Allerede få måneder efter lanceringen af appen, nåede den 2.000 aktive brugere. Tallet er støt stigende.

Appen PigUp & Ko kan hentes i App store eller Google Play.

Skal vi hjælpe jer videre?

UX & Design

Vi forvandler kundeindsigt til løsninger, der giver omsætning. Nøglen er design, der tager udgangspunkt i dine kunders forventninger.

Relaterede cases

Sanistål  

Brugervenlig B2B e-handelsløsning

SPF-Danmark  

Website og brugervenlig web-app

Vil du vide, hvordan vi kan styrke jeres digitale forretning?

Kontakt

Jeppe Hansen

Administrerende direktør

+45 53 63 81 79
jmh@vertica.dk

Connect med mig på LinkedIn

Vil du vide, hvordan vi kan styrke jeres digitale forretning?

Direktør i Vertica, Jeppe Hansen, der i mange år har skabt vækst og økonomisk overskud i dansk ecommerce og i Vertica

Skal vi sammen nytænke og udvikle digitale løsninger?

Kontakt +45 88 88 61 61 info@vertica.dk
Aarhus Åboulevarden 69
8000 Aarhus C
København Flæsketorvet 68
1711 København V
cvr: 26263573
Vilkår
Persondatapolitik
Cookiepolitik
Nyhedsbrev
Karriere · 15 ledige stillinger