Saint-Gobain Distribution Denmark fået udviklet en logistikløsning, der består af både en app og et webinterface og er et samlet værktøj til logistik, salg og kundeservice.

To billeder af lastvogne på en lige vej omgivet af tæt skov.
Baggrund

Saint-Gobain Distribution Denmark (SGDD) distribuerer produkter og løsninger af høj kvalitet til bygge- og anlægssektoren i Danmark. SGDD står bl.a. bag vvs-grossisten Brødrene Dahl.

SGDD transporterer til dagligt 650 tons materialer rundt til kunder i hele Danmark og har dermed et stort logistisk set-up med mange chauffører og mange ruter, der skal planlægges og afvikles.

Da virksomheden stod over for at skulle implementere et helt nyt ERP-system, var den tvunget til at udskifte den eksisterende logistikløsning. Det var et oplagt tidspunkt at evaluere de eksisterende arbejdsprocesser i virksomheden og udvikle en løsning, som i endnu højere grad kunne understøtte både chauffører, sælgere og kundeservicemedarbejdere i deres daglige arbejdsopgaver.

Det er mundet ud i en løsning, som indeholder både en android app og et webinterface til desktop.

Mand i solbriller og kasket sidder ved en blå lastbil, mens han strækker hånden ind i førerkabinen.

Logistik-app som primært værktøj til chauffører

For at sikre succes med appen var det vigtigt, at den kunne fungere som chaufførernes primære værktøj både på terminalen og undervejs på transportruten.

I appen bliver chaufføren guidet gennem den mest optimale arbejdsgang, og de får kun præsenteret de muligheder, der er relevante i den aktuelle arbejdssituation. Det betyder eksempelvis, at tidskrævende opgaver som ruteplanlægning og navigation er blevet en integreret del af flowet i appen​.  

Det siger Saint-Gobain Distribution Denmark
Saint gobain
Vi har store forventninger til vores nye logistikløsning, som kommer til at give en nemmere og mere effektiv hverdag for både vores chauffører og servicemedarbejdere.
Mia Wiid-JakobsenProject owner
Kundeservice

Logistikløsningens webinterface er et samlet værktøj til salg, logistiksupport og kundesupport.  

I løsningen har sælgerne mulighed for at oprette digitale leveringsbeskrivelser, som chaufførerne nemt kan få vist på appen, så de kan lave drop-off det korrekte sted. Samtidig kan logistik- og kundesupport let og hurtigt fremsøge og lokalisere ordrer og leverancer samt se, hvor på ruten en chauffør befinder sig.  


Billede af flere smartphones, der viser en brugervenlig app til logistikstyring med funktioner som ruteplanlægning, opgavestyring og statusopdateringer. Appen har et moderne design, der fremhæver information om leverancer og tilgængelige opgaver.
Mand sidder i en lastbil og skriver på en clipboard, iført sort t-shirt, mørkeblå bukser og solbriller, mens han har en blå kasket på.

Teknikken

Logistikløsningen er udviklet i et tæt samarbejde mellem Saint-Gobain Distribution Denmark og Vertica.  

Både app og webløsning har fuld integration til ERP-systemet M3 – samt en række andre systemer. 

Det er Adobe Campaign Manager til udsendelse af e-mails, SharePoint til opbevaring af medarbejderdata, Google Maps til blandt andet rutevejledninger og adresseopslag samt Google Roads til at tegne chaufførernes ruter på kort via GPS-data fra appen. 

Isobar har stået for koncept, UX & design - og løsningen er blevet nomineret til en Danish Digital Award. Det kan du læse mere om her.

Uffe Meiner


KontaktUffe Meiner

Partner