Digital selvbetjening, viden og inspiration samlet i én platform

En tættere relation til kunderne og øget salg gennem digitalisering. Det er målet med Kvadrats digitale platform. Gevinsten for kunderne er fleksibel dynamisk tilgængelighed, relevante services, e-handel og nem selvbetjening.

dette billede viser en meget lys stue, hvor væggen er malet med forskellige gule stribber, i stuen står et træbord hvor der er placeret en computer oven på.
Udfordring


Kvadrat henvender sig til flere segmenter, herunder arkitekter, forhandlere og private. Den nye løsning er primært designet til Kvadrats forhandlere, der tæller møbelhuse som Paustian og Illums Bolighus samt mindre møbelpolstrere og gardinforhandlere. Hidtil har ordreafgivelsen foregået via manuelle processer som telefon og e-mail. Der var således stort potentiale i at lancere ikke blot en e-handelsløsning, men en digital serviceplatform, der giver kunderne nem adgang til viden om produkter og gør det let at afgive ordrer og bestille vareprøver. Platformen er et stærkt værktøj, der forsyner forhandlerne med den nødvendige viden og styrker kundedialogen.

Billede af en smartphone med Kvadrats hjemmeside åben, der viser farvekortet for "Alle" af Ronan Bouroullec, med en moderne, minimalistisk designstil.
et rundt mørke grønt gulvtæppe ligger på et lyst trægulv, ved siden af står en lys vase ligengede skulptur og ovenpå tæppet står en lys og metallisk lænestol
Løsning

Med den nye digitale kanal har Kvadrats forhandlere fået et inspirerende og lettilgængeligt overblik over produktsortimentet samt den nødvendige tekniske indsigt i materialer, mål, specifikationer og certifikater. Det er informationer som særligt bruges i forbindelse med udbudsbesvarelser m.m. B2C kunder kan browse kataloget og lade sig inspirere af de nyeste kollektioner, mens B2B kunder efter login har adgang til e-handel og selvbetjening med kundespecifikke sortimenter og priser.

Kvadrats sortiment dækker over møbelbetræk, tæpper og gardiner, men der er stor forskel på, hvilke informationer og specifikationer der skal være tilgængelige, samt hvordan de forskellige tekstiler skal bestilles (i metermål, specialmål eller i styk). Det stiller store krav til løsningen og produktvisningen, der varierer alt efter produkttype og bestillingsform.

I den nye løsning er der indbygget en række funktionaliteter til gavn for både kunder og forretningen:


Billede af en bærbar computer, der viser en farvepalet og teksturer på en skærm med en lys baggrund, der fremhæver designmuligheder.
Nærbillede af en moderne stol med et tykt vævet overtræk i nuancer af hvide og brune farver, placeret på en dybblå tæppeflade.
Grønt stort gulvtæppe på gult gulv
Det siger Kvadrat
kvadrat logo
Vi ønsker gennem vores igangværende digitalisering at give vores kunder, forhandlerne, nemmere og hurtigere adgang til de produkter og services, som vi i forvejen tilbyder. Samtidig giver den digitale platform mulighed for, at vi kan udvide vores services, og dermed hjælpe med at gøre forhandlerne endnu bedre i deres møde med forbrugerne. Lykkedes vi med at gøre forhandlerne endnu dygtigere og understøtte deres konvertering i de fysiske butikker, så bliver vores partnerskaber endnu stærkere til fælles gevinst.
Christian Baum BlaakærHead of Digital Business
Billede af Kvadrat, en moderne bygning i et åbent landskab med højt græs og en skyet himmel. Bygningen har store vinduer og en karakteristisk, buet facade.

Direct-to-consumer

Hør om den rejse Kvadrat har startet for at etablere en direct-to-consumer forretningsenhed med en klar vision om at skabe værdi både for end-consumers og de eksisterende kanaler og kunder.

Resultater

Optimizely-platformen giver Kvadrat et stærkt fundament for at skalere forretningen til nye markeder og dermed styrke deres førerposition. Løsningen er netop lanceret i Danmark, mens Tyskland, Østrig, Schweiz, Benelux, Italien og Japan følger i 2018 og frem. Løsningen er desuden responsiv, så den performer optimalt på stationære og mobile devices.

Udover at løfte kundeloyaliteten og salget er løsningen med til at effektivisere hele salgsprocessen fra producent gennem forhandler til slutkunde. Løsningen optimerer dermed en tidligere manuel salgsproces og høster markante effektiviseringsgevinster.

Vertica har stået i spidsen for udviklingen og implementeringen af løsningen, mens Magnetix har leveret det grafiske design.

Anna Katrine Matthiesen


KontaktAnna Katrine Matthiesen

Partner