En tættere relation til kunderne og øget salg gennem digitalisering. Det er målet med Kvadrats digitale platform. Gevinsten for kunderne er fleksibel dynamisk tilgængelighed, relevante services, e-handel og nem selvbetjening.
Kvadrat henvender sig til flere segmenter, herunder arkitekter, forhandlere og private. Den nye løsning er primært designet til Kvadrats forhandlere, der tæller møbelhuse som Paustian og Illums Bolighus samt mindre møbelpolstrere og gardinforhandlere. Hidtil har ordreafgivelsen foregået via manuelle processer som telefon og e-mail. Der var således stort potentiale i at lancere ikke blot en e-handelsløsning, men en digital serviceplatform, der giver kunderne nem adgang til viden om produkter og gør det let at afgive ordrer og bestille vareprøver. Platformen er et stærkt værktøj, der forsyner forhandlerne med den nødvendige viden og styrker kundedialogen.
Med den nye digitale kanal har Kvadrats forhandlere fået et inspirerende og lettilgængeligt overblik over produktsortimentet samt den nødvendige tekniske indsigt i materialer, mål, specifikationer og certifikater. Det er informationer som særligt bruges i forbindelse med udbudsbesvarelser m.m. B2C kunder kan browse kataloget og lade sig inspirere af de nyeste kollektioner, mens B2B kunder efter login har adgang til e-handel og selvbetjening med kundespecifikke sortimenter og priser.
Kvadrats sortiment dækker over møbelbetræk, tæpper og gardiner, men der er stor forskel på, hvilke informationer og specifikationer der skal være tilgængelige, samt hvordan de forskellige tekstiler skal bestilles (i metermål, specialmål eller i styk). Det stiller store krav til løsningen og produktvisningen, der varierer alt efter produkttype og bestillingsform.
I den nye løsning er der indbygget en række funktionaliteter til gavn for både kunder og forretningen:
Hør om den rejse Kvadrat har startet for at etablere en direct-to-consumer forretningsenhed med en klar vision om at skabe værdi både for end-consumers og de eksisterende kanaler og kunder.
Optimizely-platformen giver Kvadrat et stærkt fundament for at skalere forretningen til nye markeder og dermed styrke deres førerposition. Løsningen er netop lanceret i Danmark, mens Tyskland, Østrig, Schweiz, Benelux, Italien og Japan følger i 2018 og frem. Løsningen er desuden responsiv, så den performer optimalt på stationære og mobile devices.
Udover at løfte kundeloyaliteten og salget er løsningen med til at effektivisere hele salgsprocessen fra producent gennem forhandler til slutkunde. Løsningen optimerer dermed en tidligere manuel salgsproces og høster markante effektiviseringsgevinster.
Vertica har stået i spidsen for udviklingen og implementeringen af løsningen, mens Magnetix har leveret det grafiske design.