Coop Mad

Danmarks største detailkoncern, Coop, har kunder overalt i landet, som efterspørger deres brede udvalg af dagligvarer. Netop derfor har Coop valgt at satse på dagligvarehandel på nettet ved at udvide deres forretning med et online supermarked.

Ung mand med smugende smil bærer en kasse fra coop.dk, mens han interagerer med en kunde, med bil og leveringsmiljø i baggrunden.
Baggrund

Coop havde en række år op til udviklingen af Coop Mad haft nethandel med nonfood-varer på coop.dk og samtidig solgt dagligvarer gennem Irma.dk med stor succes. Da Vertica også leverede Irma.dk, havde vi gennem 3,5 år opsamlet viden og erfaringer om dagligvarehandel på nettet. Netop derfor var det naturligt for Coop at fortsætte samarbejdet med Vertica, da de ønskede at udvide forretningen med et online supermarked, der skulle levere et bredere sortiment af dagligvarer til danskere i hele landet.

Coop havde derfor brug for en e-handelsløsning, som fungerede i tæt sammenspil med deres logistiksetup. Med over 8.000 varer i sortimentet, som skal leveres direkte til døren i forskellige tidsrum, skulle logistikken for fragt og leveringsbetingelser fungere gnidningsfrit.

Coop havde samtidig et ønske om at skabe en brugervenlig og intuitiv oplevelse for kunden, hvor det velkendte Coop-brand og købsoplevelsen skulle være i fokus. Vertica har derfor benyttet sig af de nyeste frontendteknologier og brugeroptimeret design for at udvikle et brugervenligt site, der visuelt minder kunderne om det Coop, de kender.

Billede af en dør med mørkeblå farve, omgivet af mursten, med en pakke fra coop.dk placeret ved siden af trin og en potteplante.
På billedet ses en masse forskellige friske grøntsager, og en formodet kvinde er i gang med at skærer asparges broccoli med en størrer kniv.
Et par, der smiler og kigger på en telefon, mens de sidder ved et bord dækket med friske grøntsager og salater.
En far med skægvækst og en datter sidder ved et spisebord og deler et måltid, griner sammen, mens der står en sort gryde og mad på bordet.
To personer, en mand og en kvinde, sidder ved et bord med mad og drikke, mens de smiler og ser på en smartphone, omgivet af blødt lys fra lyskæder.
En person griller asparges og grøntsager på en gasgrill, med fokus på maden og grillens kontrolknapper, mens damp stiger op i baggrunden.
Sortiment

Med det nye Coop.dk, der er lanceret i april 2016, får kunderne et større udbud af dagligvarer, end de hidtil har kunnet få på nettet, idet den nye netbutik har over 8.000 varer. Men sit nye online supermarked ønsker Coop.dk at nå bredere ud med et koncept, der appellerer til en større del af befolkningen end det hidtidige Irma.dk. Det betyder, at Coop altid udbyder mindst 500 af de mest populære varer til fast lav pris, som matcher discountkædernes priser. Varerne er dem, som kunderne kender fra alle Coops kæder, så der er tale om ”alt det bedste fra Coop” i en og samme løsning.

Samtidig er Irma nu er en integreret del af sitet sammen med 24 andre specialbutikker, der udbyder alt fra delikatesser til økologiske og laktosefrie varer.

I specialbutikkerne kan kunderne klikke sig ind i de forskellige butikker, hvor de udelukkende finder varer fra eksempelvis Meyers, Änglamark, Thise og Urtekram. De 25 specialbutikker der har deres eget unikke, visuelle udtryk.

Coops medlemsprogram er også en integreret del af den nye løsning. I dag har Coop 1,6 millioner medlemmer, som alle kan optjene point og opnå medlemsfordele, når de handler dagligvarer på den nye digitale platform. På samme måde som i de fysiske Coop-butikker

Barn peger på en tablet med madvarer, mens en voksen ser på, i et hyggeligt hjemmemiljø.
To personer smiler og interagerer over et køkkenbord fyldt med grøntsager og ingredienser, mens en af dem holder en skål.

Den intuitive indkøbsoplevelse

Et hold af Verticas grafikere, UX-konsulenter og frontendudviklere har arbejdet tæt sammen med Coop for at skabe en intuitiv indkøbsoplevelse for kunden. Flere brugervenlige features kendetegner det nye site, heriblandt en intelligent søgemaskine, autosuggest i søgefunktionen, facetteret søgning samt overskuelige produktkategorier, så kunden ved få klik kan finde den ønskede vare.

Sitet gemmer selv kundens top 100 varer, så det er let at fylde kurven med de mest populære varer med kun et enkelt klik. Samtidig bliver kunden præsenteret for et overskueligt checkout-forløb, hvor kunden nemt kan overskue og redigere i sin indkøbsliste og vælge leveringstider for lige netop sit postnummer. Hele kunderejsen er tænkt ind, så det er muligt for kunden helt frem til levering at tilføje eller redigere sin ordre.

Det siger Coop
Vi er rigtig glade for samarbejdet med Vertica, hvor vi balancerer kundernes behov i form af sortiment og service med en sund forretningsstrategi. Vi lægger lige nu grunden til fremtidens online supermarked, og er kommet langt på rejsen – men der er et stykke vej endnu. Vi har sammen med Vertica taget nogle store skridt fremad og med over 3 års samarbejde og successer bag os, føler vi os godt rustet til i fællesskab at bygge og udvikle Danmarks bedste online supermarked.
Thomas LystLoyalitetschef
Lars Christensen


KontaktLars Christensen

Partner