Hvordan skaber man en digital løsning, der rummer den fysiske butiks unikke atmosfære? Og hvordan udvider man sin onlineforretning, uden at kannibalisere på eksisterende salgskanaler?
Efter flere års offline vækst gennem en succesfuld franchise-forretningsmodel besluttede Søstrene Grene at udnytte sit digitale vækstpotentiale. For at det skulle lykkes, var det nødvendigt at skabe tydelig sammenhæng mellem butikkerne og de digitale kanaler.
Derfor opsøgte Søstrene Grene Vertica for at få hjælp til at lægge den rette omnichannel-strategi.
Forud for den endelige omnichannel-strategi foretog vi en grundig analyse. Vi foretog blandt andet en række kundeinterviews, besøgte butikker og lagre i ind- og udland, udførte stakeholderinterviews, procesanalyser og konkurrentanalyser.
I kundeinterviews med danske og tyske målgrupper fremgik det, at der var et udtalt ønske om en digital version af universet. Der var altså et helt oplagt forretningspotentiale.
På baggrund af indsigter fra analysen udviklede Vertica og Søstrene Grene i tæt samarbejde en omnichannel-strategi under overskriften ”Experiences like no other”.
Strategivisionen udfolder, hvordan Søstrene Grene gennem personlige services på tværs af digitale- og offline-kanaler skal formidle Anna og Claras forunderlige univers i en moderne digitaliseret virkelighed.
Ledestjernen er et omnichannel-roadmap med faseinddelte indsatsområder fordelt over en tre- til fireårig periode. Heri findes også konkrete værktøjer, der skal binde virksomhedens offline- og onlinekanaler sammen.
Roadmappet indeholder blandt andet etableringen af en omnichannel-platform, et produkt management system, et loyalitetsprogram og meget mere.
Efter bare et år fra go-live med den nye digitale løsning har Søstrene Grene blandt andet opnået: