Fra 0-125 millioner på under et år

Hvordan skaber man en digital løsning, der rummer den fysiske butiks unikke atmosfære? Og hvordan udvider man sin onlineforretning, uden at kannibalisere på eksisterende salgskanaler?

En smartphone, der viser en plakat med billeder på en lys baggrund, ligger på et rundt, rødbrunt bord.
Udfordringen

Efter flere års offline vækst gennem en succesfuld franchise-forretningsmodel besluttede Søstrene Grene at udnytte sit digitale vækstpotentiale. For at det skulle lykkes, var det nødvendigt at skabe tydelig sammenhæng mellem butikkerne og de digitale kanaler.

Derfor opsøgte Søstrene Grene Vertica for at få hjælp til at lægge den rette omnichannel-strategi.

Analysefasen

Forud for den endelige omnichannel-strategi foretog vi en grundig analyse. Vi foretog blandt andet en række kundeinterviews, besøgte butikker og lagre i ind- og udland, udførte stakeholderinterviews, procesanalyser og konkurrentanalyser.  

I kundeinterviews med danske og tyske målgrupper fremgik det, at der var et udtalt ønske om en digital version af universet. Der var altså et helt oplagt forretningspotentiale.  

En moderne stol i beige stof står ved et træbord med en lampe, bøger og en potteplante, beliggende på et mønstret tæppe i et lyst rum.
Søstrene Grene stripede puf i en sart blå og orange farve, med en rød moden tomat placeret på toppen
Billede af flere smartphones, der viser en e-handelsapp med fokus på blomster og dekoration, inkluderer produkter som vaser og pynteting.
Strategi

På baggrund af indsigter fra analysen udviklede Vertica og Søstrene Grene i tæt samarbejde en omnichannel-strategi under overskriften ”Experiences like no other”.

Strategivisionen udfolder, hvordan Søstrene Grene gennem personlige services på tværs af digitale- og offline-kanaler skal formidle Anna og Claras forunderlige univers i en moderne digitaliseret virkelighed. 

Ledestjernen er et omnichannel-roadmap med faseinddelte indsatsområder fordelt over en tre- til fireårig periode. Heri findes også konkrete værktøjer, der skal binde virksomhedens offline- og onlinekanaler sammen.

Roadmappet indeholder blandt andet etableringen af en omnichannel-platform, et produkt management system, et loyalitetsprogram og meget mere.

Det siger Søstrene Grene
Søstrene Grene logo
Samarbejdet med Vertica har været ekstremt fedt. De er gode til at forstå de udfordringer, vi som forretning og organisation har. De er også gode til at udfordre os, når der er behov for det. Det er en egenskab, som er ekstremt vigtig hos en partner, når man bevæger sig ud på sådan en rejse. Og sidst men ikke mindst, så er de behagelige mennesker at arbejde sammen med, så det daglige samarbejde er virkelig rart.
Rasmus SkjøttChief Digital Officer Omnichannel
Billede af en bærbar computer, der viser en boligindretning hjemmeside med blomster og dekorative genstande, placeret på et rundt træbord med en stol i baggrunden.
Resultater

Efter bare et år fra go-live med den nye digitale løsning har Søstrene Grene blandt andet opnået:

  • En trecifret millionomsætning online
  • At være online på seks forskellige markeder
  • +71 % vækst i time spend on site
  • Øget offline-salg i markeder med digitale salgskanaler.
  • 5,5 mio. solgte produkter online
  • +180 nye ansatte på web-lager.
  • Guld i E-handelsprisen for Bedste e-handelscase
  • Guldvinder i Danish Digital Awards i kategorien Digital Transformation
Lars Christensen


KontaktLars Christensen

Partner