Ved at vælge den helt rette CDP-leverandør har Søstrene Grene udnyttet det fulde potentiale i marketing.
stigning i Customer Lifetime Value.
øget konverteringsrate.
stigning i klikrate fra mails.
Hos Søstrene Grene har man et bredt varesortiment, idet man sælger alt fra møbler til te og kaffe. Så hvordan målretter man indholdet på de digitale kanaler bedst muligt til de forskellige kundesegmenter? Hvordan sikrer man, at kunder, som interesserer sig for hobby-projekter, ikke modtager indhold om møbler?
For Søstrene Grene var svaret klart: En Customer Data Platform (CDP) ville give mulighed for at skabe personaliseret indhold til nøje definerede kundesegmenter, eftersom den samler data om kundernes vaner, behov og interesser. Med dette værktøj kan Søstrene Grene skabe endnu mere relevant indhold for den enkelte kunde. Det giver samtidigt helt nye muligheder for at arbejde med loyalitet.
… men hvordan vælger – og implementerer – man den rette CDP? Og hvad kræver det af organisationen?
Søstrene Grene kontaktede Vertica for at få råd og vejledning til at vælge den helt rigtige CDP. Opgaven var i første omgang at analysere og konkretisere behov, faldgruber, og definere user cases.
Det indledende arbejde mundede blandt andet ud i fem use cases, som en CDP skulle bedømmes efter.
CDP’en skulle ifølge de fem use cases vægtes efter mulighederne for at:
På vegne af Søstrene Grene undersøgte Vertica, hvilke relevante CDP-leverandører, der skulle inviteres til et pitch. Undersøgelsen resulterede i en shortlist med fem leverandører, som blev briefet om opgaven.
Op til præsentationerne foretog Vertica analyser af de enkelte leverandører. Der blev blandt andet udarbejdet business cases, som gjorde det muligt at benchmarke de forskellige leverandører op mod hinanden.
Efter implementeringen af CDP’en vil Søstrene Grene blive i stand til at få meget mere værdi for pengene i marketingbudgettet. Business-casen viser, at man allerede inden for et år vil opnå en return on investment og få overskud. Resultaterne, som CDP’en giver, overstiger hurtigt udgifterne til licens og implementering. Det forventes, at Søstrene Grene kan spare mellem 15-20% af sit årlige ad spent.
De muligheder, som CDP’en giver for at lave målrettet indhold på tværs af kanaler kommer både forbrugerne og forretningen til gode. Med det nye set-up kan man hurtigt definere realtime dynamiske segmenter, ligesom man får et bedre kendskab til kundens tidligere køb og handlinger. CDP’en er en afgørende del af Søstrene Grenes indsats for at få endnu mere loyale kunder ved finurlig og personaliseret kommunikation på tværs af sociale medier, websites, nyhedsbreve med mere, så kunderne føler sig mødt og velkomne i Søstrenes univers.