Fra offline til online

Med lanceringen af en inspirerende webshop og et omfattende DIY-univers, er Anna og Claras vidunderlige verden blevet digital til glæde og gavn for Søstrene Grenes kunder, følgere og fans.

En hyggelig stue med en beige sofa med stribede puder, et rundt bord med marmorplade, en vase med tulipaner, og en kurv med frugt, omgivet af grønne planter og bløde gardiner.
Resultater

+ 125 mio

i online omsætning på mindre 12 måneder.

5,5 millioner

solgte produkter online - svarende til 15.000 om dagen.

13%

udgør online af den samlede omsætning.


Strategi

Søstrene Grene har igennem de seneste år fulgt en ambitiøs og omfattende ekspansionsplan, som betyder, at kunderne i dag kan besøge ”Anna og Claras vidunderlige verden” i mere end 240 butikker i 16 lande i Europa. Samtidig har de arbejdet målrettet på at skabe en stærk tilstedeværelse på de sociale medier, hvor de alene på Facebook har mere end 2 millioner følgere.

Som det næste naturlige skridt har Søstrene Grene taget hul på en gennemgribende digitalisering af forretningen. Fundamentet er en ny omnichannel-strategi, som i første omgang udvider forretningen med online handel og et stort digitalt univers, hvor kunderne kan hente inspiration til DIY-projekter.

I Vertica har vi været med under hele strategiprocessen og i tæt samarbejde med Søstrene Grene har vi omsat de strategiske ambitioner til et roadmap, hvor vi nu også har eksekveret de første trin.

Billede af en bærbar computer, der viser en boligindretning hjemmeside med blomster og dekorative genstande, placeret på et rundt træbord med en stol i baggrunden.
Illustration af en vægdekoration med en rød tomat, en hvid løgform, en blå sløjfe og en skål dekoreret med røde tomater, sat mod en lys pink baggrund.
En smartphone liggende på en lys overflade, viser en app med billeder af farverige stole, mens en del af en stol i rosa vises i billedets øverste højre hjørne.
Et lyst, moderne sofabord i beige stof med runde former, dækket af en bog med titlen "Nordic Winter" og en dekorativ skål i lysfarvet materiale. Rummets lyse trægulv og væg skaber en elegant atmosfære.
Billede af keramiske skåle og tallerkener i forskellige farver og mønstre, der indeholder friske kirsebær, placeret på en grøn overflade.
Billede af en bærbar computer, der viser et produktbillede af en keramisk kande på en rødternet dug, placeret på en grøn sofa med en dekorativ vægplade i baggrunden.
Billede af et træhyldesystem med tre klare glas med guldkant øverst, en grøn keramikbeholder til venstre og en metalvase i midten, alle mod en lys grøn væg.
Målsætning

Alle Søstrene Grenes butikker er indrettet efter samme unikke koncept – og det betyder, at kunderne får den samme sanselige butiksoplevelse, uanset hvor i verden de besøger Søstrene Grene.

Ambitionen har været at overføre oplevelsen i butikken til et online univers. Kunderne skal med andre ord møde samme æstetiske, finurlige og sanselige univers, uanset om de besøger Søstrene Grene via webshoppen eller en fysisk butik – og målsætningen er at skabe oplevelser efter opskriften ”Experiences like no other”.

Løsningens grafiske design er udarbejdet af Hello Monday.

Det siger Søstrene Grene
Søstrene Grene logo
Vi har været igennem en større digital transformation i Søstrene Grene over det sidste 1,5 år, hvilket har betydet et helt nyt systemlandskab som skal være fundamentet for vores digitale eventyr. Det er altid nervepirrende, når man så sætter strøm til maskineriet, men det er ærlig talt gået over al forventning. Vi har haft meget få udfordringer i den første tid, hvor vi har været live, og samtidig har kunderne taget fantastisk imod webshoppen, hvor vi har overgået selv vores mest optimistiske forecast.
Rasmus SkjøttChief Digital Officer Omnichannel
Smartphone der viser en A3 plakat med blomsterdesign i en træramme, placeret på en rødbrun overflade.
Teknikken

Selve e-handels- og inspirationssitet er bygget oven på en skalerbar omnichannel-platform.

Teknisk er løsningen udviklet ud fra en unified commerce-tankegang og er sat sammen af byggeklodser fra forskellige systemer, så løsningen samlet set rummer de nødvendige kanaler og funktionalitet. Det betyder samtidig, at systemerne er valgt ud fra en ”best of breed”-strategi, så der ikke er en masse funktionalitet, der går til spilde. Endelig er løsningen udviklet med en headless arkitektur – og samlet set er den forberedt på at understøtte hele Søstrene Grenes omnichannel-ambitioner.

Tilsammen udgør løsningen Søstrene Grenes nye digitale tilstedeværelse i alle deres 16 markeder med e-handel aktiveret i Danmark og Tyskland.


Det siger Søstrene Grene
Søstrene Grene logo
Næste skridt på rejsen bliver selvsagt at udvikle videre på vores platform med nye og forbedrede funktionaliteter, som skal sikre ”Experiences like no other” - ligesom vi også aktivt kommer til at arbejde med forskellige former for integrationer til vores mange vidunderlige butikker. Dette er kun første skridt på en lang og spændende rejse!
Rasmus SkjøttChief Digital Officer Omnichannel
Lancering

Selvom Søstrene Grenes e-handelsløsning og DIY-univers gik live, mens Danmark var underdrejet af Corona, var det fra første færd en bragende succes, som overgik alle forventninger.

Få minutter efter lanceringen stoppede Søstrene Grene al markedsføring af sitet, fordi kunderne selv delte nyheden om shoppen. Og i løbet af det første døgn blev der solgt mere end én vare pr sekund.

Lars Christensen


KontaktLars Christensen

Partner