Med 1400 ansatte og 60 butikker er Samkaup en supermarkedsgigant på det islandske marked med en markedsandel på cirka 25%. Samkaup har de seneste år haft succes med digitale tiltag, der støtter op om gode kunderelationer. Den proces skulle forsætte for fortsat vækst. Det krævede dog, at de løste en stor udfordring, som stod i vejen.
I de fysiske butikker havde Samkaup god kontakt med kunderne, men i den digitale handel solgte virksomheden udelukkende produkter via en tredjeparts markedsplads. Det betød, at de hverken havde ejerskab over kunderelationer eller –data.
Visionen var klar: Samkaup ønskede sin egen commerce-platform, så de kunne opbygge en direkte relation med kunderne og vækste forretningen via personaliserede omnichannel-tilbud og et stærkt loyalitetskoncept.
Da Vertica indledte samarbejdet med Samkaup var man allerede i gang med at bygge en velfungerende loyalitetsapp i samarbejde med Verticas partner Lobyco. Appen havde fokus på at understøtte indkøbsoplevelsen i butikkerne, men understøttede ikke mulighed for online-køb, da den bagvedliggende commerce-arkitektur ikke var til stede.
Verticas opgave var at opbygge en ecommerce-platform, der kunne drive salg. Både via en webbaseret salgskanal og direkte gennem appen. Samtidigt skulle platformen samle kundedata på tværs af kanaler og bygge bro mellem butik og online.
På den måde ville Samkaup få mulighed for at optimere den samlede købsoplevelse på tværs af alle kanaler.
Den nye løsning har bragt dagligvarevirksomheden i spidsen af feltet blandt digitale frontløbere, hurtigere end man kan nå at sige ”Eyjafjallajökull”.
På bare 8 måneder gik Samkaup fra at være afhængig af en tredjeparts-leverandør, til at tage ejerskab over hele deres omnichannel-rejse. Kundeoplevelsen - både online og i butik - er blevet forbedret, hvilket kan aflæses i gode resultater.