E-commerce platform står for 94% af salget

Hørkram er én af Danmarks største foodservicegrossister med et synligt vartegn på knap 300 lastbiler og over 1.000 ansatte på landsplan. Virksomheden har lanceret en B2B-shop, der håndterer størstedelen af det samlede salg. Visionen har været at skabe en af de bedste webshops i branchen.

En samling af friske, grønne grøntsager, herunder artiskokker, avocado, broccoli, rosenkål og forskellige typer bladgrønt på en lys baggrund.


Resultater

94%

af en omsætning på 4,9 milliarder går via webshoppen.

99,2%

af alle ordrer bliver leveret til tiden.

2 x Guld

ved E-handelsprisen 2024.

Målgruppen

Hørkram har et bredt varesortiment med over 32.000 unikke varenumre og en kundeskare, der spænder lige fra restauranter, hoteller og hospitaler til institutioner samt den lokale slagter og café. Det stiller store krav til Hørkrams webshop, der skal kunne tilbyde alle kundetyper overskuelig og intuitiv selvbetjening, og som årligt omsætter for 4,9 milliarder. kr.

Virksomheden har haft fokus på at sikre varekvalitet, sortiment, logistik og kundeservice – men ønskede at tage skridtet videre mod også at kunne levere en tidssvarende e-handelsløsning med hensigten om at øge kundevenligheden og bevare konkurrenceevnen. Målet har været at etablere en ny webshop, der på én og samme tid afspejler Hørkrams identitet og imødekommer kundernes behov.

Kok skærer peberfrugt ud på skærebræt
Friske grønne grøntsager herunder koriander, hvidløg, tomatillos og grønne chili på en bordplade.
Friske røde tomater på en stilk, med dråber af vand, der giver et indtryk af friskhed og kvalitet.
Det siger Hørkram
Hørkram logo
Med Vertica oplever vi en partner, som tydeligvis har stor erfaring med etablering af komplekse e-handelsløsninger. Vi havde tillid til, at Vertica kunne løfte opgaven og være med til at flytte os som virksomhed. De ved, hvor udviklingen i e-handel er på vej hen. Og så har de fra starten af været et meget behageligt bekendtskab, hvor vi kun har oplevet god kommunikation og stor professionalisme.
John AstrupCenterdirektør & CIO-Nordic
Navigation

Særligt indkøbsoplevelsen er blevet forbedret gennem et opdateret og brugervenligt design, optimeret søgefunktion og performance. Navigationsstrukturen er understøttet af billeder, og kunden kan hele tiden se, hvor han er på sitet og hvilke andre menupunkter, der er tilgængelige. Samtidig er det nemt og hurtigt at afgive bestillinger, hvis kunden allerede ved, hvad han vil have. Det er vigtigt, da Hørkrams kunder er travle og typisk blot har indkøb som én af dagens mange arbejdsopgaver.

Billede af en bærbar computer, der viser Hørkram's hjemmeside om dyrevarer, med fokus på krogmodnet nakkefilet, der præsenteres med friske krydderurter og tiltalende tekst.
Kommercialisering

Den nye webshop tilbyder flere muligheder for at opsælge og målrette salg til kunderne. I samarbejde med Vertica arbejder Hørkram aktivt med udviklingen af salgsfremmende features, hvor flere er lanceret og andre er på vej. Det indebærer blandt andet sortimentseksponering, fastholdelse af kunder og leverandørsalg.


Det siger Hørkram
Hørkram logo
Vertica har en stor viden om e-handel, teknik, trends og systemer, som vi har draget virkelig stor nytte af. De ved, hvad der matcher vores behov, og de har gjort det nemt for os at vælge de rigtige systemer fra starten af. Vertica har styret processen rigtig godt og altid givet os sparring ud fra den virkelighed, vi befinder os i. De tilbyder ikke bare en løsning, der også kunne virke for alle andre.
John AstrupCenterdirektør & CIO-Nordic
Resultater

Efter implementeringen af den nye løsning har Hørkram slået omsætningsrekorder, og ved udgangen af 2023 havde virksomheden rundet 4,68 milliarder i omsætning. Løsningen håndterer 92 % af den samlede omsætning, hvilket er usædvanligt højt i B2B-branchen. Det er et bevis på, at den rigtige løsning kan få alle kundetyper til at handle online.

Hørkrams nye løsning understøtter, at virksomhedens andre markeder i lande som Sverige og Polen kan have selvstændige webshops. Hørkram er dermed i stand til at vokse og udbygge sin position i en konkurrencepræget branche både i Danmark og internationalt.

Roar Nissen


KontaktRoar Nissen

Partner