Fleggaard ville forny kundeoplevelsen og styrke sin position yderligere inden for grænsehandel. Resultatet er en digital løsning, hvor mobilen er centrum for en gnidningsfri oplevelse med forbedret storytelling om brands og produkter.

Brief
Udfording
Fleggaard havde et mål om at konsolidere sin position som markedsleder i grænsehandlen. Det skulle blandt andet ske ved at styrke den digitale kundeoplevelse og øge onlinesalget via Click&Collect.
Tilgang
Vi kortlagde hele kunderejsen og omsatte ambitionerne til en sammenhængende digital løsning baseret på en moderne mobile-first platform gearet til vækst.
Løsning
En skalerbar, composable ecommerce-løsning med veldesignet mobiloplevelse og sømløs Click&Collect-integration.
Resultater efter de første tre måneder
35%
vækst i onlineomsætning
30,5%
højere konverteringsrate
84%
stigning i C&C-ordrer fra mobil
vision
For de fleste danskere er det svært at tænke på grænsehandel uden at tænke på Fleggaard. Fleggaard har længe været en af de stærkeste aktører på markedet lige over grænsen. De seneste år har Fleggaard haft en strategisk målsætning om at modernisere deres digitale tilstedeværelse og skabe en mere sammenhængende og værdiskabende kunderejse – særligt på mobilen, hvor de har 75% af deres online trafik.
Formålet med det nye fleggaard.dk er at forbinde den digitale og fysiske oplevelse yderligere og gøre det nemmere, hurtigere og mere intuitivt at handle på tværs af Fleggaards kanaler. Webshoppen skal ikke bare være en digital salgskanal, men en integreret del af hele kundeoplevelsen – før, under og efter besøget i butikken.
Derfor har det også været et vigtigt fokuspunkt for løsningen, at den skulle understøtte bedre muligheder for storytelling og inspirerende præsentationer af de mange brands og produkter, som Fleggaard har i sortimentet.


Click&Collect
Som grænsebutik opererer Fleggaard under det vilkår, at de ikke kan levere varer direkte til kunderne. Derfor er kundeoplevelsen i de fysiske butikker forretningskritisk – og det strategiske fokus er at gøre den så nem, hurtig og gnidningsfri som muligt.
Målet var ikke blot at forbedre den digitale tilstedeværelse, men at udvikle en mobile-first løsning, hvor den fysiske og digitale oplevelse supplerer hinanden. Med en klar ambition om at dominere Click&Collect -markedet i grænsehandlen er den digitale infrastruktur blevet et centralt element i Fleggaards forretningsstrategi.
Click&Collect er her ikke en ekstra funktionalitet, men derimod en integreret del af kundeoplevelsen. Kunderne bestiller tunge varer som øl, sodavand og vin online og afhenter dem ved specialdesignede pick-up-points – direkte fra palle til bagagerum.
Herefter går de ind i butikken og supplerer med flere varer. Et indkøbsmønster, der både skaber effektivitet og højere kurvstørrelse – og dermed stiller høje krav til sammenhængen mellem webshop og fysisk butik. Specielt på mobilen, da det er kundernes primære kanal, som giver dem fleksibilitet både på køreturen mod Fleggaard og under besøget i butikken.

Mobile first
Mobiloplevelsen var det helt afgørende fokusområde for løsningen, og den spiller nu en central rolle i planlægningen af kundernes indkøb. Brugerne kan læse tilbudsavisen, markere varer og overføre dem direkte til deres indkøbskurv til Click&Collect. Funktionaliteten matcher den måde, mange kunder allerede handler på. Det gør forberedelsen hjemmefra både hurtigere og mere intuitiv.
Derudover giver webshoppen mulighed for at:
- Scanne tilbudsavisen og tilføje varer direkte til kurven
- Navigere og søge langt mere intuitivt
- Tilgå og udfylde eksporterklæringer digitalt, så man slipper for de besværlige blanketter i butikken

Fra centrallager til central kundeoplevelse
En investering i et automatiseret centrallager har gjort det muligt at understøtte og skalere Click&Collect -strategien. Med hurtig og effektiv afhentning reduceres flaskehalse og ventetid for kunden.
Samtidig er den fysiske butik blevet opgraderet med digitale funktioner, som understøtter hele kunderejsen. Blandt andet er eksporterklæringer blevet digitale, og mobiltelefonen spiller en langt større rolle i interaktionen med produkter og tilbud. På den måde fungerer webshoppen som en aktiv del af hele indkøbsoplevelsen i Fleggaard.
High-performance
Den underliggende løsning er bygget med fokus på performance, fleksibilitet og digital forretningsudvikling. Websitet understøtter både de høje trafik peaks og forretningsmæssig kompleksitet, og håndterer nemt den store mængde Click&Collect-ordrer, samtidig med at det skaber en friktionsløs oplevelse på tværs af kanaler.
Platformen er optimeret til hurtige loadtider, intuitiv navigation og en stærk søgefunktion, som sikrer, at kunderne let finder det, de leder efter – uanset om de browser tilbud eller planlægger deres næste tur over grænsen.
Løsningen blev lanceret i foråret 2024 og har siden bidraget til, at året blev et omsætningsmæssigt rekordår for Fleggaard.
Teknikken
Løsningen er bygget på en composable arkitektur, der gør det muligt løbende at integrere nye funktioner og tredjepartsløsninger. Med Contentful som headless CMS og integrationer til både ERP og marketing automation-systemet Brevo, er løsningen både fleksibel og skalerbar.
Arkitekturen åbner desuden for kommende tiltag som en Customer Data Platform, der kan tage personaliseringen af kundeoplevelsen til næste niveau – og styrke Fleggaards position i et marked, hvor konkurrence og forventninger hele tiden stiger.
