+1 milliard kroner i omsætning på et år

I 2019 havde it-distributøren EET Groups vækst nået nye højder. Virksomhedens vokseværk gjorde det nødvendigt at opbygge et helt nyt systemlandskab, der kunne rumme en fortsat fremgang i omsætning, kunder og produkter. Samtidig ønskede man at strømline organisationen med en samlet platform, som kunne binde data og processer sammen på tværs af afdelinger. Men hvordan bygger man en løsning, der kan imødekomme visioner om vækst og knivskarpe krav til skalering?

En bærbar computer på en gennemsigtig stol med ledninger, der er viklet om stolen, som viser en hjemmeside med teksten "Skift til intelligent netværk" og en præsentation af forskellige elektronikprodukter.
Resultater

80%

af alle købende kunder er forbi webshoppen, inden de placerer en ordre.


70%

af alle ordrer placeres via digitale kanaler.

25%

øget omsætning efter implementering af ny e-commerce platform.


Strategi


… er titlen på EET’s strategiske retning. Og fokus på at være rustet til fremtidens marked blev derfor centralt for den nye ecommerce-løsning. EET ønskede at være den naturlige konsolidator i et fragmenteret men vækstende marked drevet af sekulære trends. Og det skulle en ny og opdateret onlineforretning afspejle.

Ambitionen var at skabe en unified commerce-løsning der skulle fungere som en sammenhængende og fælles platform på tværs af lande, afdelinger, processer og kanaler. Den skulle understøtte en forretningsmæssig udvikling fra klassisk fysisk distributør med fokus på den gode, lokale sælgerinteraktion og manuel håndteret vækst til at blive en førende europæisk one-stop-shop med kunden i centrum.

Den digitale platform skulle være en katalysator for forretningsudviklingen. Med den ville man indfri ambitioner om blandt andet vækst i omsætning, omkostningseffektivitet, produktkvalitet og kundetilfredshed.

Smartphone som viser en kabelguide med HDMI og DisplayPort, placeret på en baggrund med striber.
Teknikken

Den færdige unified commerce-løsning betyder bl.a., at

  • Produktoprettelsen er blevet strømlinet, så man nu formår at oprette 8000 produkter om måneden.
  • Kundetilfredsheden målt på NPS er steget fra 26 procent til 35 procent. Det er signifikant i en branche, hvor den gennemsnitlige NPS-score ligger på 3,9 procent.
  • EET Group har opkøbt 48 IT-virksomheder, som gnidningsfrit er blevet integreret i den nye ecommerce-løsning. Det inkluderer den seneste akkvisition, Oprema i Storbritannien, hvor der er udbygget med en white label-webshop på Oprema.co.uk
Skærmbillede af en computer med en online butik, der viser populære produkter og en produktguide i dansk sprog.
Resultater
  • I 2020 havde virksomheden en omsætning på 3,2 milliarder kroner. I 2021 var omsætningen steget til 4,2 milliarder kroner. I den periode har websitet haft en omsætningsfremgang på 25,3 procent, og omsætningen via EDI-integrationer steg med 39,6 procent.
  • 80 procent af alle købende kunder er forbi webshoppen, inden de placerer en ordre. Den er derfor helt central på tværs af individuelle kunderejser.
  • Fokus på personalisering og relevans har medført, at bounceraten er faldet med 14 procent, alt imens antal sidevisninger er steget med 25 procent. Derudover er der sket en 12 procents vækst i antallet af brugere på websitet det seneste år.
  • Over 70 procent af alle ordrer placeres via digitale kanaler.

EET Group har pakket fremtiden med planer, der understøtter værdikæden, og som yderligere vil optimere kunde- og købsoplevelsen.

Nye teknologier og features skal binde kunder endnu tættere på forretningen og sikre, at væksten fortsætter i samme stejle kurve i de kommende år. Rejsen er dermed langt fra slut for den succesfulde virksomhed, som fortsætter med at buldre gennem det digitale landskab.

Uffe Meiner


KontaktUffe Meiner

Partner