Danfoss havde et ønske om at mindske deres time-to-market for produkter og produktinformationer gennem en agil og fleksibel produktdataløsning. Løsningen skulle være i stand til at operere i samspil med deres eksisterende e-commerce setup, kunne skaleres i forhold til fremtidig vækst og samtidigt kunne understøtte salget hos både egne- og eksterne sælgere.
Den 90 år gamle internationale koncern Danfoss sælger i dag deres produkter i mere end 100 lande, og tilbyder e-handel på tværs af 35 markeder via deres online Product Store, der forhandler mere end 800.000 af deres produkter.
Med så massivt et produktkatalog, er der ligeså en overvældende mængde af produktinformationer, der konstant skal opdateres og vedligeholdes ud mod både Danfoss’ e-commerce kunder og mod de mange re-sellers, der forhandler Danfoss’ produkter på globalt plan.
Udfordringen for Danfoss lå i dog ikke blot i mængden af produktdata, men også i kompleksiteten af disse, hvilket, de oplevede, gjorde det svært at finde den perfekte løsning. Danfoss havde derfor et ønske om at skabe en tilføjelse til deres eksisterende produktdataløsning, der kunne håndtere den komplekse data, sikre en hurtig og effektiv distribuering af data mellem deres interne systemer og sørge for en kortere time-to-market for produktdata.
Sideløbende med dette havde Danfoss et mål om bedre at kunne understøtte fremtidig vækst ved at uddanne egne medarbejdere til at drive systemet videre og give dem redskaberne til at udbygge deres eksisterende commerce-løsning med lignende fleksible Composable Commerce- og MACH-udvidelser.
For at finde den helt rette vej indledte Danfoss og Vertica en proces, der skulle afklare deres behov, identificere den bedste løsning og skabe et roadmap for både projektet og den dertilhørende onboarding af Danfoss’ medarbejdere i Composable Commerce og MACH-arkitektur.
Dette indebar bl.a. afdækning og workshops, der havde til formål at dykke ned i Danfoss’ organisation, forretning og arbejdsgange for at sikre en løsning, der kunne understøtte disse. Her opbyggede vi en struktureret forståelse for Danfoss’ eksisterende produktdatamodel med henblik på at kunne skabe en MACH-opbygget motor, der kunne accelerere det nuværende setup.
Desuden blev der sideløbende kørt en onboarding proces, hvor Danfoss’ egne medarbejdere blev grundigt indført i hhv. MACH-arkitektur og Composable Commerce for at garantere, at Danfoss fremover har de nødvendige interne kompetencer til at håndtere den nye løsning og selv bygge tilføjelser hertil.
Alt dette blev gjort ud fra en fælles forretningsfunderet tese om, at Danfoss kunne hæve deres indtjening fra onlinesalg, hvis de hurtigere kunne få deres produkter ud til netværket af sælgere og re-sellers.
CaaS-løsningen fungerer grundlæggende som en motor ovenpå det eksisterende produktdata setup, der sikrer en hurtigere time-to-market for produktdata.
Danfoss’ nye CaaS-system er opbygget med en brugerflade, hvor både Danfoss’ egne sælgere og eksterne kunder kan vælge, hvilke af de tilgængelige produkter og dertilhørende data, de vil se, vha. et produktfilter.
På den måde kan både re-sellers og Danfoss’ egne sælgere definere individuelle produktkataloger med udvalgte produkter og produktdata og integrere dette produktfeed ind i egne systemer.
Dette er en forretningsmæssig fordel, da brugerne i højere grad kan segmentere på det, de har behov for og kan få valide produktdata direkte fra Danfoss. Dette har den effekt, at sælgere og re-sellers mindsker spildtid brugt på at finde bestemte produkter og re-sellers slipper ligeledes for de tidskrævende manuelle procedurer, der førhen var nødvendige for at kunne udstille Danfoss produkter på deres egne e-commerce sites.
Denne løsning formår samtidigt at etablere en single source of truth for Danfoss’ produktdata, hvilket betyder, at det altid er den samme korrekte data, der distribueres på tværs af deres organisation og til deres re-sellers. Et tiltag, der er med til at sikre datakvaliteten og eliminere vidensiloer.
Efter samarbejdet mellem Danfoss og Vertica, har Danfoss i dag opnået det følgende:
Kort fortalt har Danfoss med den nye CaaS-løsning altså nu en produktdata-motor, der giver dem mulighed for at opnå en hurtigere time-to-market, mere effektive arbejdsgange for de sælgere og re-sellers, der beskæftiger sig med virksomhedens produktinformationer, samt en fleksibel og skalerbar løsning, der kan vokse sammen med organisationen.