Hvert år kommer der nye tal, der fortæller os, hvor meget tid vi bruger online, hvor mange reklamer vi udsættes for dagligt, og hvor ofte vi interagerer med det, vi præsenteres for. Tal, der for dig som virksomhed, indikerer, hvad der skal til for, at lige netop dit budskab trænger igennem og skaber en meningsfuld relation til din målgruppe.
Meget tyder dog på, at nøglen til at blive set og skabe impact ikke nødvendigvis er kreativt indhold, der går viralt og spreder sig som en steppebrand på de sociale medier.
Faktisk kan svaret være så banalt som relevans: ram de rigtige forbruger med det rigtige budskab på det rigtige tidspunkt – nemt ik’?
Indsigter viser nemlig, at forbrugerne i stigende grad stiller krav til relevans i den markedsføring, de eksponeres for, og over 70% siger, de forventer en personaliseret oplevelse fra de virksomheder, de handler med.
Dette er en udvikling, vi ikke blot ser udfolde sig på B2C-markedet, men i særdeleshed også blandt B2B-indkøbere, der ligeledes ønsker at blive imødekommet med relevante budskaber. Faktisk siger hele 27% af B2B-indkøbere, at deres største frustration er at blive eksponeret for irrelevant marketing.
Relevans og personalisering er altså efterhånden blevet en nødvendighed i din kommunikation, uanset hvilket kundesegment, du henvender dig til.
Der skal ikke herske tvivl om, at det kræver en indsats at igangsætte processen med personaliseret markedsføring, og som virksomhed stiller du måske spørgsmålstegn ved, om det er investeringen værd.
Undersøgelser tyder dog på, at det er tilfældet. Tal fra Mckinsey viser nemlig, at virksomheder, der lykkes med personalisering af deres kommunikation vækster 40% hurtigere end gennemsnittet.
Med andre ord ligger der en gigantisk gulerod og venter på de organisationer, der lykkes med at indsamle den nødvendige kundedata og formår at bringe den i spil i deres kommunikation – naturligvis helst i realtid og på tværs af kanaler.
Kombinationen af indgående kundedata, personalisering, justeringer i realtid og omnichannel-aktivering ville for få år tilbage have lydt som ren utopi eller varm luft fra et hurtigt bureau.
I dag er teknologien til gengæld moden til at understøtte lige netop sådan et setup, hvorfor personaliseret kommunikation og markedsføring pludselig er indenfor rækkevidde.
Faktisk er antallet af systemer, der kan samle din data eksploderet, hvorfor det nu også er blevet vigtigt at sikre, at du benytter dit system til det fulde og får det maksimale ud af den tilgængelige data.
Inden du giver dig i kast med personaliseret marketing, er der derfor i min optik tre aspekter, du skal have styr på:
Uden det rigtige mindset og den rigtige forankring i både organisation og strategi, kommer projekter desværre ofte til at drukne i hverdagen og ender med ingen eller begrænset effekt.
Læs mere om, hvordan vi kan hjælpe med jeres strategi
Personalisering kan virke som en uoverskuelig opgave, men med den rigtige teknologi kan processer og arbejdsgange centraliseres og automatiseres, hvorfor valget af den helt rigtige platform og indblik i platformens fulde potentiale er afgørende. Det kunne for eksempel være en:
AI er på alles læber lige nu – og af gode grunde. Når vi snakker om personalisering, er AI efterhånden blevet et nærmest uundgåeligt værktøj. Du kan for eksempel bruge AI til at personalisere hele dine kunders brugeroplevelse on-site og præsentere dem for relevante produkter, baseret udelukkende på tidligere færden.
Vil du se flere spændende indsigter omkring e-commerce, forbrugeradfærd og teknologiske updates? Så find det i vores store vidensunivers.