Når der investeres i ny digital udvikling, er det for de flestes vedkommende med et ønske om at ramme rigtigt og udvikle noget, der skaber håndgribelig værdi for både brugere og forretning. Og her kan brugerindsigter være et stærkt redskab til at sikre, at I ikke alene kommer i mål med projektet, men også rammer hovedet på sømmet, når det handler om brugernes behov.
Når stikprøven ikke slår til
Grundene til fejlslagne digitale investeringer kan være mange, men manglende brugerindsigter er en af de gængse fejltagelser, vi ofte ser i forbindelse med denne type projekter.
Grundlæggende er der i mange virksomheder en tendens til at tro, at vi kender vores brugere – og at vi derfor kan agere stand in for vores brugeres holdninger. En - ifølge undersøgelser - helt naturlig tilbøjelighed til at praktisere indefra-og-ud perspektivet eller udøve en reel omgang enmands-survey. Med andre ord: vi antager, at folk synes det samme, som vi gør.
Derfor er brugerindsigter vigtige

Men den holdning er risikabel at gå ind i digitale projekter med. For når du formoder, at dine brugere synes det samme som dig selv, går du potentielt glip af vigtig viden. Viden, der kan være nøglen til at lave de rigtige investeringer og opnå succes med dine projekter.
Og netop derfor er arbejdet med brugerindsigter vigtigt.
Dybdegående arbejde med brugerindsigter kan nemlig være med til at styrke din forståelse for dine kunder og gøre dig i stand til at identificere de konkrete funktioner, der reelt set er værdiskabende for dine brugere.
Når du ved mere præcist, hvem dine brugere er, hvad der er vigtigt for dem, og hvad de forventer af købsoplevelsen hos dig, er det markant lettere at rette dine digitale investeringer mod dette.
Men vent, der er flere grunde!
Det er nemlig ikke kun med henblik på at lave de rigtige digitale investeringer, at brugerindsigter kan hjælpe dig.
Brugerindsigter kan for eksempel også:
- Spare dig for udvikling af unødvendig funktionalitet.
Brugerindsigter kan ikke alene bruges til at lede dig mod de rigtige digitale udviklinger, men kan også hjælpe dig til at træffe de rigtige til- og fravalg af konkret funktionalitet i dine projekter. - Hjælpe til at rense din eksisterende løsning for støjende funktionalitet. Brugerindsigter er ikke blot et stærkt redskab, når der skal opbygges nyt, men også i forhold til at evaluere og eventuelt rense jeres eksisterende løsninger for unødig funktionalitet.
- Give dig ro i maven, når du træffer beslutninger.
Digital udvikling afføder ofte mange beslutninger, der skal tages. Med den viden, der afledes fra brugerindsigter, vil du kunne træffe kvalificerede valg med mere ro i maven. - Fjerne antagelsesbaserede diskussioner og magtkampe.
Når du rykker væk fra at træffe beslutninger på baggrund af antagelser og i stedet baserer dem på indsigt i dine brugere, vil du med stor sandsynlighed også opleve at mængden af holdningsbaserede diskussioner mellem de involverede i det digitale projekt mindskes. - Skabe et fundament af forståelse for dine brugere.
Grundig indsigt i - og forståelse for - dine brugere, er ikke blot brugbar som baggrund for din digital udvikling, men kan også bruges i forbindelse med eksempelvis din markedsføring eller ved etablering af nye initiativer.
Der er altså øjensynligt mange grunde til at investere tid og ressourcer i at foretage indsigtsarbejde, inden du går til en ny digital investering.