
Saint-Gobain Distribution Denmark – der herhjemme står bag brands som Brødrene Dahl og Øland – kom til os med høje ambitioner, da de, på grund af deres store succes, var vokset ud af deres daværende PIM-løsning.
Efter samarbejde med Vertica er MDM-systemet Stibo Systems blevet det samlingspunkt, der i dag sikrer hurtig gennemstrømning af produktdata mellem Saint-Gobains ERP og Brødrene Dahls systemer og samtidig sørger for en velsmurt proces, når Saint-Gobain Distribution Denmark vækster og stiler mod nye mål.
Fremtidssikring, skalerbarhed og store ambitioner

Saint-Gobain Distribution Denmark havde ønsket om at finde en løsning, der både var fremtidssikret og skalerbar, som forkortede time-to-market for produkter og produktændringer og kunne eliminere vidensiloer for i stedet at skabe en central hub for produktdata.
Løsningen skulle altså kunne understøtte den digitale udvikling og de store ambitioner Saint-Gobain Distribution Denmark har sat på programmet for deres forretning.
Derfor gennemgik de sammen med Vertica en proces, der dybdegående undersøgte, hvilken digital retning og løsning, der i fremtiden kunne understøtte den vækst, de oplever som en af de førende distributører af produkter og løsninger af høj kvalitet til bygge-og anlægssektoren i Danmark.
Her udviklede vi i fællesskab et roadmap på baggrund af nuværende processer, fremtidige behov, forretningsmæssige mål og potentielle optimeringer. Et roadmap, der blev inddelt i faser for at garantere, at valget af system havde en tæt tilknytning til Saint-Gobain Distribution Denmarks forretningsstrategi.
Valget faldt på MDM-systemet Stibo Systems.
Therese Sallfeldt, Project owner, Saint-Gobain Distribution Denmark
Stibo Systems MDM ramte hovedet på sømmet
Men hvorfor faldt valget på Stibo Systems MDM? Det er der mange grunde til.
Vigtigst var, at Stibo Systems MDM er en solid, gennemprøvet, skalerbar og meget fleksibel løsning, der kan indgå i moderne Cloud-arkitektur og kan bidrage til optimering og effektivisering af processer, samt understøtte løbende digital udvikling og kvalitetssikring.
Som en stor spiller på markedet er Saint-Gobain Distribution Denmark yderst investeret i at være på forkant med den digitale udvikling, hvilket de med Stibo Systems MDM kan.

Hurtig time-to-market løfter forretningen
En hurtig time-to-market er altafgørende for en organisation som Saint-Gobain Distribution Denmark, der har adskillige brands, og derfor løbende opdaterer med nye produkter og produktinformationer - og som på samme tid sætter kundetilfredshed i højsædet og ønsker at kunderne skal kunne finde de helt rigtige produkter til deres behov.
Og her er Stibo Systems MDM den helt rigtige løsning, da systemet muliggør en forkortet time-to-market og danner fundament for et mere effektivt samarbejde med leverandører og bedre fremtidige kundeoplevelser.
Stibo Systems MDM kunne desuden som efterspurgt understøtte driftskritiske integrationer til bl.a. virksomhedens DAM, ERP (M3) og digitale kanaler.
Arbejdsgange, der glider som smurt
Hos en virksomhed af Saint-Gobain Distribution Denmarks størrelse er der stor forretningsmæssig værdi at hente i optimering af arbejdsgange og minimering af fejl i hverdagen. Derfor gør enkeltstående features ved Stibo Systems MDM såsom automatiserede søgninger og summary reports også en mærkbar forskel for Saint-Gobain, da de bidrager til at identificere eventuelle fejl på forhånd og forenkler arbejdsgangene for de involverede medarbejdere. For eksempel kommer nye produkter ikke blot online samme dag, udsolgte eller utilgængelige produkter fjernes også med det samme on-site.
Med andre ord formår den moderne MDM-løsning her at gøre hverdagen lettere for de involverede medarbejdere og samtidig yde en bedre brugeroplevelse for Saint-Gobain Distribution Denmarks kunder på tværs af deres brands.
Mia Ammentorp-Schmidt, Project manager (fokus på processer), Saint-Gobain Distribution Denmark
Resultater
Som resultat af implementeringen af Stibo Systems MDM har Saint-Gobain Distribution Denmark kunnet erstatte deres eksisterende egenudviklede produktdatakatalog, som stod til end of life og opnå deres mål om at få deres brands’ produkter hurtigere på markedet. Ligeledes har de kunnet sikre mere effektive processer og arbejdsgange og har formået at centrere deres data til én kilde til sandhed.
Ud over de mange optimeringer i hverdagen, har Stibo Systems MDM også formået at støtte Saint-Gobain Distribution Denmark på nye projekter.
Efter en større proces med integration og migrering af mere end 170.000 produktinformationer overført fra det daværende MDM-system til Stibo Systems skulle platformen for alvor have sin ilddåb.
Saint-Gobain opkøbte nemlig den store danske el-grossist Jens A og formåede over blot én enkelt weekend at gå live med produkter svarende til en stigning på 50% af deres eksisterende sortiment. En lancering, der kræver både en kæmpemæssig kapacitet og det helt rigtige system – Stibo Systems MDM.