Amazon har længe været blandt AI-frontløberne, når vi snakker retail og e-commerce. Men nu blander endnu en amerikansk retail-gigant sig i kampen. Walmart har nemlig skåret sine AI-indsatser ind til benet og lanceret 4 ”super-agenter”, der skal gøre livet lettere for både kunder og medarbejdere. En case, der måske kan inspirere dig til, hvordan I kan arbejde med AI på tværs af jeres ecommerce-setup.
I Danmark er det ikke sååå meget, vi hører om Walmart, men i USA er det hypermarked-kæden over dem alle. Og både i resten af Nordamerika, store dele af Afrika, Kina og Indien vil man sandsynligvis også støde på en af deres mere end 10.000 butikker.
Med andre ord: Walmart er kæmpestore. Faktisk også større end hovedkonkurrenterne fra Amazon, hvis vi kigger på omsætning. Generelt er Walmart kendt som den største retailer i USA, mens Amazon dominerer på e-commerce.
Men muligvis ikke meget længere…
I hvert fald har Walmart for nyligt lagt sin AI-strategi om og lanceret 4 såkaldte ”super-agenter”, som skal booste deres ecommerce-setup markant. Faktisk så meget, at de forventer at deres online-salg skal stå for 50% af omsætningen om fem år. Et ret markant ryk fra de 17,8%, som de lå på i 2024.
Mød Walmarts nye superhelte
Walmarts 4 nye super-agenter er resultatet af en ny strategi, hvor man forsøger at konsolidere sine AI-indsatser og gøre det hele lidt mere simpelt. I foråret 2025 byggede Walmart nemlig masser af nye AI-agenter – så mange at det var begyndt at blive forvirrende for brugerne.
”Det blev meget tydeligt, at vi kunne simplificere markant,” fortæller Suresh Kumar, der er Walmarts CTO og CDO. ”Hvis jeg har én agent, der hjælper til med lønninger, og en anden agent, der hjælper med at identificere merchandising trends, så bør det ikke være nødvendigt for mig at huske at skifte mellem de to.”
Derfor skærer Walmart altså ned til 4 super-agenter med hvert sit fokusområde:
- Sparky – til kunderne
Integreret i Walmart-appen. Hjælper kunderne med alt fra at genbestille dagligvarer til at opsummere anmeldelser og foreslå opskrifter ud fra, hvad du har i køleskabet. Den kan endda fylde din indkøbskurv med alt, hvad du skal bruge til din næste temafest – så nu er der ingen undskyldninger for ikke at holde en Forræder-40-års. - Marty – til leverandører og sælgere
Automatiseret onboarding af nye leverandører, sælgere og annoncører på Walmarts platform. Optimeret ordreflow og nye, automatiserede muligheder for annoncering og kampagner. - Associate – til medarbejdere og butiksansatte
Giver centraliseret adgang til blandt andet kalendere og salgsdata, som gerne skal spare Walmarts ansatte for tid. Samler også interne HR-processer og -værktøjer under ét interface. - Developer – til udviklerne
Samler og standardiserer udviklernes arbejde med test, deployment og innovation i et strømlinet miljø, der understøtter hurtig skalering af nye features og AI-tools.
Det er planen, at de fire agenter skal connectes via MCP-standarden, så super-agenterne nemt kan kalde andre, mindre agenter og samtidigt få adgang til interne applikationer og datakilder.
Hvorfor er Walmarts tilgang interessant?
Generelt set er Walmarts super-agenter sat i verden for at mindske friktion. De optimerer og strømliner komplekse opgaver til en oplevelse, der føles enkel – uanset om du handler ind, administrerer medarbejdere eller udvikler nye features. Det, er der nok mange, der synes, er rigeligt interessant i sig selv.
Men det særligt interessante ved Walmarts super-agenter er måden, hvorpå de skærer ind til benet. Nu har vi vel i to års tid råbt og skreget, at man bare skulle se at komme i gang med AI, og at ethvert eksperiment, der bare havde en lille smule AI i sig skulle prioriteres hurtigst muligt.
Og selvom vi i Vertica fortsat mener, at mange virksomheder er på det stadie, hvor eksperimenterne er gode for forretningen, så er det alligevel interessant, at en så stor spiller som Walmart snævrer sine indsatser ind til 4 konkrete fokusområder.
Hvis man kender til den klassiske Double Diamond-model er Walmart altså godt på vej mod at ’converge’ sin løsning, mens mange andre virksomheder enten arbejder på at blive skarpe på problemet eller ’diverge’ sine AI-indsatser for at se, hvad der virker.

Walmarts fire AI-superagenter virker som deres forsøg på at gentænke hele e-commerce-værdikæden. De forankrer AI i rigtige brugssituationer: Kunden, medarbejderen, partneren og udvikleren. For hver af disse søger de at skabe relevante og vedkommende AI-lag, der opleves som værdiskabende effektivitetsmotorer for brugerne.
Er de agenter virkelig så ”super”?
Man kan med rette stille spørgsmålet, om agenterne nu også er så “super”, som Walmart selv kalder dem. For i sidste ende afhænger det hele af oplevelsen. Sparky kan være nok så avanceret, men hvis kunderne finder den besværlig eller irrelevant, mister den sin magi. Og Associate kan samle nok så mange data, men giver det ikke mening for medarbejderen i praksis, forsvinder værdien hurtigt.
’Super’ bliver agenterne først, når brugerne føler, at oplevelserne og værktøjerne faktisk gør deres hverdag lettere.
Men uanset hvad er Walmarts case et billede på, hvordan man kan tage AI ned fra PowerPoint-niveau og gøre det til en konkret del af ecommerce-oplevelsen. I stedet for at tænke i store, uoverskuelige transformationer, bygger de lag på lag. Én agent ad gangen, men samlet i et økosystem med et tydeligt formål.
For virksomheder, der arbejder med e-commerce i Danmark, er der inspiration at hente her: Tænk i specialiserede AI-lag, der løser specifikke opgaver. Sørg for, at de føles menneskelige og hjælper brugeren i stedet for at stå i vejen. Og bind dem sammen i en struktur, der kan dokumenteres, implementeres og skaleres.
Måske I så også snart kan prale af at have super-agenter i jeres virksomhed. Selvom mindre nok også kan gøre det.