Jeg har aldrig mødt hverken en kunde eller en bruger, der bad om et indviklet og kompliceret design. Alle vil altid gerne have noget, der virker simpelt. Men hvad er egentlig et simpelt design? Jeg vil i nogle indlæg prøve at komme med nogle vinkler.
Et simpelt design er et design uden unødvendige elementer. Ligesom arkitekter fjerner dekorative elementer til fordel for en rent funktionelt begrundet konstruktion, så kan designere ligeledes fokusere på hjemmesidens funktionelle aspekter ved at fjerne overflødige elementer.
Ofte set strategi: Udvælg de vigtigste features og fjern de mindst vigtige
I dag motiveres mange brugere med stor succes til at tage f.eks. en smartphone-app i brug af den primære årsag, at app’en gør noget, der før var komplekst, meget simpelt. I rigtigt mange apps har designerne og forretningen bag således haft som det primære mål at reducere kompleksiteten, så funktionerne kommer til at fremstå krystalklare.
Der bliver ofte prioriteret hårdt ud fra, at kun de mest populære funktioner fra f.eks. websitet når med over i app’en. Så selvom der ofte også er tale om et spørgsmål om at prioritere de udviklingstimer og udviklingsbudget man har til rådighed, så har reduktionen af funktion altså et positivt mål i sig selv.
Det er dog ikke altid sucessfuld forsimpling blot at fjerne funktioner. Du risikerer nemlig, at du får en app der blot føles som en dårlig udgave af den fulde version. Brugerne har nemlig måske vænnet sig til bestemte features på websitet eller en tidligere version af app’en, og så er der en stor risiko for, at de vil se dine gode hensigter med simplicering som en forringelse og ikke en forbedring.
Skal du således simplificere ved at fjerne eksisterende features skal du have dybdekendskab til dine brugere – kig en ekstra gang i f.eks. din Google Analytics-statistik for at finde ud af, hvor lidt eller meget enkeltdele bliver brugt.
Netbanken som app er et eksempel på at en delmængde af features sagtens kan få succes – de første netbanker i app-form understøttede f.eks. ikke avancerede og for mange brugere sjældent anvendte funktioner som f.eks. aktiehandel. Istedet fokuserede de på simple ting som konti og deres saldo, posteringsoversigt, overførsel af penge og betaling af indbetalingskort. Rendyrkningen af funktionen og smartphonens tilgængelighed gjorde bank-app’ene til en kæmpe succes.

Danske Bank har i en markant prioritering lanceret “Danske Letbank” som er målrettet ældre mennesker. Danske Letbank er en enkel udgave af netbanken med færre funktioner. Det har været afgørende for successen at udvælgelsen af funktionerne og udarbejdelsen af brugergrænsefladen er foregået i tæt kontakt med brugerne og igennem et forløb af interviews og tænke-højt-tests.


Total gentænkning af et koncept til noget meget mere simpelt
En ofte stærkere form for simpelt design er dér, hvor en hel arbejdsproces gentænkes og via en opbygning med en ny logik pludselig får tingene til at virke helt anderledes og befriende lette. Forskeren B.J. Fogg beskrev allerede i 2003 denne form for motiverende design i sin bog “Persuasive Technology” som reduktionsteknologi:
Reduktionsteknologi
Reduktionsteknologi gør det lettere at nå målet ved at reducere en kompliceret aktivitet til nogle få simple trin (eller ideelt set, et enkelt trin). Hvis du køber et produkt på Amazon.com, kan du tilmelde dig “one-click” shopping. Med et enkelt klik med musen aktiverer du betalingen på dit kreditkort, varen pakkes og sendes afsted. Reduktionsstrategien bag “one-click” shopping er effektiv til at motivere brugere til at købe ting.
Forskellige psykologiske teorier forklarer, hvorfor reduktion virker så godt. En af dem er Victor Vrooms forventningsteori, der siger, at menneskelig adfærd er et resultat af forventningerne om, hvordan en potentiel handling vil maksimere nydelse og minimere smerte. Reduktion kan også betyde, at et menneske (ofte med rette) tror mere på sin egen evne til at gennemføre en opgave effektivt – og herved vil personen prøve mere ihærdigt at tage teknologien i brug og han eller hun vil have en tendens til at anvende den oftere.
Når landmænd har et dødt dyr, der skal hentes af Daka, for at det kan blive omdannet til benmel eller biodiesel, foregik det indtil for nylig ved at man var tvunget til at bestille afhentning via et website på sin desktopcomputer eller ved at benytte et telefonisk voice-response system. Vertica har sammen med Daka gentænkt denne omstændelige proces og lanceret app’en “PigUp & Ko”. Landmanden logger her ind én eneste gang, og herefter kender app’en landmandens besætninger og dermed de dyr, som han kan bestille afhentning på. Med et enkelt valg af dyr og et tryk på “Bestil afhentning”, er hele processen gjort til en ubetydelig parentes i hverdagens arbejde. Ikke så underligt at landmændene omgående efter lanceringen er motiverede for at bruge app’en.

Google er ærke-eksemplet på at noget super-komplekst gøres super simpelt ved at gentænke et koncept 100%. Før Google fandt man vej i internettets mange sider via en registerindgang der var håndkatalogiseret af Yahoo. Søgemaskiner som AltaVista var også dukket op – men Google vandt fordi folkene bag knækkede den altafgørende nød i at skabe et højrelevant søgeresultat: Med algoritmen “PageRank” vejes forskellige siders oplysningers værdi mod hinanden, og i formlen er et afgørende element, hvor mange sider af høj rang der linker til den pågældende side. PageRank er udviklet af Stanford University og blev patenteret i 1998. Google købte den eksklusive ret til at bruge patentet og har siden været den altominerende søgemaskine på nettet.

MobilePay kan ses som en stærkt reduceret funktionaltet fordi app’en kun kan én ting: Overføre penge. Men frem for alt er den et stærkt eksempel på totalt gentænkning af det koncept, som er at betale andre mennesker penge. Væk er besværlige, lange kontonumre, brug af NemID-nøglekort og besværlige adgangskoder. Istedet skal brugeren blot overføre til et telefonnummer eller en person i telefonens egen adressebog. NemID er skiftet ud med brugerens egenvalgte 4-cifrede pinkode. En lang og besværlig arbejdsproces er reduceret til noget ultrasimpelt – så succesfuldt at MobilePay så småt ses som en konkurrent til de gode gammeldags kontanter.

“Umbrella – The simplest weather forecast” (til venstre) besvarer det simple spørgsmål “Skal jeg tage paraplyen med i dag” og kan dermed synes som den ultimative forsimpling af en vejr-app. Men app’en kammer over i overforsimpling og virker mest af alt som en gimmick frem for noget nyttigt – ganske vist er f.eks. DMI’s app (til højre) langt mere informationsrig – men det er f.eks. relevant at vide om der kun kommer en lille byge midt på dagen, hvis man skal afgøre, om man skal mebringe paraplyen. Det er altså ikke alle totale gentænkninger der er lige succesfulde!
