Det kan være forskel på søgemaskiners udfordringer. Derfor er der desværre ikke ét quickfix, der kan optimere det hele for dig. Her kræver det indsigt i, hvordan netop din søgemaskine fungerer, hvilke forventninger, dine brugere har, og hvilke fejl netop din søgemaskine har. Jeg vil i dagens blogindlæg anbefale to metoder, som du kan bruge, så du kan få bedre indsigt i din egen søgemaskine.
Med tænke-højt-test beder du en bruger om at udføre nogle specifikke søge-opgaver, hvor brugeren skal tænke højt og kommentere på sine egne handlinger, mens han udfører opgaven. Her er formålet at finde ud af, hvad brugeren forventer at få frem, når de søger.
Denne metode er meget vigtigt for at finde ud af, hvad netop dine brugere ønsker at få frem. Din søgelog fortæller dig nemlig kun, hvad dine brugere har skrevet i søgefeltet – ikke hvad de faktisk var på jagt efter.
Hvis du eksempelvis har en bruger, der har søgt efter avocado, så kan du ikke vide, hvilket omfang af produkter, brugeren forventer, der dukker op. Er det blot frugten avocado, eller er det også shampoo, der indeholder avocado? Du kan heller ikke forudse, hvilken rækkefølge din bruger forventer at se produkterne i, og det er disse ting, en tænke-højt-test giver dig bedre indsigt i.
Min generelle oplevelse, efter at have udført hundredevis af tænke-højt-tests på forskellige sites, er, at brugerne har nær urimeligt høje krav til præcisionen af søgemaskinen. Selv i situationer, hvor du måske tænker, at resultaterne er rimelige, så kan kunden stadigvæk beklage sig over, at søgningen ikke er præcis nok. Det fantastiske er, at det faktisk i de fleste tilfælde ER muligt at imødekomme brugerens høje forventninger – men nøglen er netop, at du først får identificeret og forstået, hvad de egentlig består i.
I søgningen på Coop MAD fremgår de produkter, der enten i navn eller beskrivelse indeholder ordet ”avocado”. Dog viste vores brugerundersøgelser, at søgeresultaterne kun bør indeholde selve frugten.
Til trods for at søgemaskinen var god nok til at prioritere avocadofrugten først, så var brugerne stadig ikke tilfredse, da de faktisk kun forventede at se selve avocadofrugten i søgeresultatet. Selvom man kan sige, at det måske kan være meget relevant for kunden at vide, at netop den hytteost, du ser på billedet, kunne være meget god til guacamole, så er det altså i denne situation blot en tilfældighed, at ordet avocado stod i produktbeskrivelsen.
Derfor skal du ikke se din søgemaskine som Google. Når brugerne besøger et specifikt site, så vil de også have specifikke resultater. Så du skal være konkret, og hvis du vil give dine brugere gode forslag til, hvad de kan bruge produktet til, så brug hellere en god recommendation engine til dette formål.
Ved at kigge på din søgelog, så kan du få en ultimativ indsigt i, hvad dine brugere skriver, når de søger på dit website. Denne info kan du bruge til at optimere din søgemaskine, så dine brugere nemmere kan finde det, de typiske søger efter.
Der er nogle grove ting, du kan starte med, når du skal til at analysere din søgelog.
En god start på optimeringen af din søgemaskine er at se på toppen af søgeloggen. Hvis du håndterer toppen rigtigt godt, vil du i praksis faktisk få en god søgemaskine, i hvert fald når du rigtigt langt. Din søgelog fordeler sig nemlig sandsynligvis efter en long-tail-fordeling som betyder, at de første få søgninger udgør en meget stor del af samtlige søgetilfælde på dit site.
Det, du herudover skal gøre, er at kigge efter søgemønstre i din log, og tage højde for dem i din søgemaskine. Hvis du finder fejlkilder inden for disse områder og får dem udbedret, så kan du med stor sikkerhed forbedre din søgemaskine over en bred kam.
Bemærk, at listen kun dækker de gængse søgemønstre, som jeg hidtil er stødt på. Der kan sagtens være yderligere søgemønstre, som er helt unikke for din webshop. Listen kan dog tjene som god inspiration – og du har helt sikkert en del søgninger på dit site, der passer sammen med mønstrene.
Det sidste du skal kigge på i din søgelog, er de søgninger, der ikke gav nogen hits. Her smutter den skuffede bruger med høj sandsynlighed direkte videre til en konkurrent, der kan genkende søgetermen og får salget.
Du er måske kommet frem til, at der er en betegnelse, der er mere korrekt for dit pågældende produkt, men derfor kan du ikke regne med, at dine brugere ændrer søgeadfærd. Så vær opmærksom på de søgeresultater, der gav 0 hits.
Her kommer en konkret opsummering af de vigtigste punkter, så du kan komme i gang med at optimere din søgemaskine: