Kunder, der bruger søgefunktionen udgør et kæmpe potentiale for konverteringer - de ved nemlig allerede, hvad de er på jagt efter. I en serie af tre blogindlæg får du mine bedste råd til, hvordan du optimerer din søgemaskine, så du sikrer, at dine kunder kan finde præcis det, de søger.
Det er ikke svært at finde argumenterne for, at en god søgemaskine er uundværlig i en webshop.
Søgende kunder er nemlig langt mere målrettede end de kunder, der browser rundt i på dine produktgrupper. Det giver god mening, at hvis dine kunder allerede ved, hvad de er på jagt efter, inden de besøger din webshop i første omgang – så konverterer de kunder også bedre.
Derudover er søgning den primære navigationsform på rigtig mange sites. Det betyder, at både konverteringsraten og brugeroplevelsen i allerhøjeste grad er afhængig af søgemaskinen. Hvis din kunde gang på gang ikke kan finde det, hun leder efter, så giver det nemlig ikke en særlig god brugeroplevelse. Som resultat går kunden måske endda til konkurrenten, enten af frustration over den dårlige brugeroplevelse, eller simpelthen fordi hun tror, at varen ikke er på lager.
For nogle år siden var jeg med til at lave en større undersøgelse af en række webshops, hvor vi opdagede 1 ud af 3 0-hit-søgninger skyldes en dårlig søgemaskine. Varerne var altså på de respektive sites, men fordi søgemaskinerne ikke var gode nok, så kunne den ikke finde dem.
Der er to ting, man kan arbejde med, når det kommer til søgemaskiner. Det er frontend, altså udseendet af dit søgefelt og søgeresultaterne, og backend, som handler om søgemaskinens evne til at vise det rigtige indhold i den rigtige rækkefølge.
I forhold til udseendet og frontend, så skal man ikke springe let og elegant hen over udseendet på sin søgemaskine. Sørg for at dit søgefelt er synligt og fremtrædende, så det ikke “bare” er en grå boks, der blender ind i baggrunden.
Eksempel
I det her eksempel fra Coolshop kan du se, hvor stor betydning søgefeltets udseende kan have. En bruger rapporterede i en brugertest, at han ikke kunne finde søgefeltet. Billedet her nedenfor viser, hvordan søgefeltet så ud førhen (øverst), og hvordan det ser ud i dag (nederst).
Når din bruger har udført sin søgning, så skal du være opmærksom på søgeresultaternes udseende. Hvis du har en search suggest, skal du være bevidst om, hvordan den ser ud, og hvis du har en livesøgningsfunktion, hvordan fremtræder den så? Der er masser at sige om udseendet af søgeresultater, hvilke data der er vigtige at fremhæve i det enkelte resultat, hvordan du understøtter at brugeren kan skimme resultater etc. Det er dog ikke fokus i dette indlæg.
På den anden side har du nemlig det, der foregår bagved kulisserne og som styrer indhold, relevans og matching – det er det, der ofte gemmer sig under den let mystiske betegnelse ”algoritmen”, men faktisk også meget andet end den. Det er noget svære at arbejde med rent teknisk, og det er den del, jeg vil uddybe i de kommende blogindlæg. I denne kategori handler det om søgeresultatets relevans, din søgemaskines præcision, hvor tolerant din søgemaskine er overfor stavefejl – og ikke mindst hvor god den er til at matche søgningen med et produkt.