Skab vækst og kundeloyalitet med de rigtige teknologier og kapabiliteter

Hos Vertica hjælper vi jer med at lægge den tekniske strategi, der gør det muligt at bygge, skalere og videreudvikle en ecommerce-løsning, som matcher jeres forretningsmål. 

To personer i et mødelokale, hvor den ene præsentere idéer ved hjælp af farvede post-it sedler på en tavle, mens den anden deltager aktivt i diskussionen; et bord med papirer og en tablet i forgrunden.

En programmerer arbejder ved en computer med to skærme, hvor den ene viser kode. Personen har tatoveringer på armen og bruger et tastatur. Baggrunden har grønne gardiner.

E-commerce bevæger sig lynhurtigt, og der stilles konstant større og større krav fra kunderne til sømløse og excellente kunderejser. Dermed stiger kravene også til din ecommerce-organisation og processerne på tværs af hele værdikæden fra indkøb og category management, product management, inventory management, order management, marketing, salg, logistik, fullfilment, retur og kundeservice.

Derfor skal du have en gennemtænkt teknisk strategi, der kan håndtere kompleksiteten. Men hvad indebærer en stærk teknisk ecommerce-strategi? Og hvordan kan ledere som CTO’er, CIO’er, CMO’er, CDO’er og e-com managers arbejde målrettet med den?

Der findes efter vores mening ikke en one-size-fits-all-løsning. Det tekniske digitale landskab skal modelleres til jeres forretning, så det understøtter jeres overordnede forretningsmål, de taktiske strategiske indsatsområder, de kritiske succesfaktorer og de definerede key-drivers til at opnå succes og indfri forretningsmålene. Samtidigt skal det understøtte jeres organisering, kultur, processer og governance-politikker.

En teknisk ecommerce-strategi er en gennemarbejdet plan for, hvordan jeres virksomhed anvender teknologi til at nå forretningsmålene. Strategien definerer den rigtige, understøttende og robuste infrastruktur, de rigtige understøttende platformsvalg, krav til sikkerhed, krav til recoverability, krav til lovmæssig compliance (GDPR, NIS2, AI-forordningen, digital passport m.v.).  Og strategien definerer også et roadmap og en plan for implementering og udrulning.


Hvorfor er teknisk strategi så vigtigt i e‑commerce?

Den tekniske strategi er afgørende for jeres ecommerce-succes, fordi den sætter rammerne for det tekniske fundament, som hele jeres digitale ecommerce-forretning bygger på. Det er fundamentet for en stabil, skalerbar og fremtidssikret digital forretning. Uden en gennemtænkt teknisk strategi risikerer I ineffektiv drift, usammenhængende brugeroplevelser, dårlig eksekvering – og ikke mindst tabt vækst og omsætning.

Vores tilgang til teknisk strategi
I Vertica arbejder vi ud fra nogle klare principper og mål i opbygningen af den moderne e-commerce tech stack. Det er blandt andet afgørende for os, at strategien understøtter alle dele af jeres forretning: Strategi, mål, agilitet, innovation, data, AI, markeder, sprog etc. Derudover skal arkitekturen være composable og baseret på MACH og best-of-breed-platforme.
Kim Bæk HansenPartner, Teknisk Forretningsudvikling

Rammer og retning for den tekniske ecommerce-strategi

Teknisk-strategiske principper


  • Byg rigtigt fra starten (minimer sunk cost, undgå teknisk gæld)
  • Byg én gang, genbrug alle steder (optimer din investering)
  • Levér på de rigtige tekniske kvalitetsattributter (byg løsningen teknisk rigtigt)
  • Udnyt eksisterende gode tekniske investeringer
  • Undgå over-engineering (vær pragmatisk og undgå unødvendig kompleksitet)

Mål og succeskriterier for strategien


  • Strategien skal understøtte udvikling, evolution og agilitet i forretningen
  • Strategien skal sikre jeres data og skabe grobund for datadrevet forretningsudvikling
  • Strategien skal understøtte vækst, multi-markeder, multi-sprog og multi-channel
  • Strategien skal underbygge relevante forretningsmodeller
  • Strategien skal være fundamentet for sales excellence, operational excellence, experience excellence og self-service
  • Strategien skal sikre alignment og buy-in fra hele organisationen
  • Strategien skal være pragmatisk, eksekverbar, og mulig at rulle ud
  • Strategien skal være værdiskabende med en positiv ROI, og spille tæt sammen med jeres forretningsstrategi og mål

Anbefalede retningslinjer for arkitekturen


  • Arkitekturen skal være composable
  • Arkitekturen baseres på SaaS og best-of-breed platforme, med mindst mulig vendor-lockin
  • Arkitekturen baseres på MACH, event- og domain-driven design
  • Arkitekturen skal være testbar og med error-isolation
  • Arkitekturen skal være skalerbar på domain/service level
  • Arkitekturen skal understøtte best-practices for sikkerhed og compliance
  • Arkitekturen skal performe både for interne og eksterne brugere
  • Arkitekturen skal udnytte platforms-out-of-the-box, mest muligt
  • Arkitekturen skal udnytte AI, hvor muligt

De vigtigste kapabiliteter i din e-commerce tech stack

Model der forklarer de forskellige kapabiliteter i den moderne e-commerce tech stack. Den forklarer blandt andet opdelingen i Engagement Layer, Platform Sotck og Core Platforms.
Vores proces for at udarbejde jeres tekniske strategi
Gradient af lilla farver

Jeres digitale strategi

Vi starter med at forstå konteksten for tech stacken ved at skabe overblik over de fyrtårne og indsatsområder, I har opsat som drivere for at skabe digital vækst.

Gradient af lilla og blå farver

AS-IS systemlandskab

Hvilke systemer, dataflows og processer er der i jeres systemlandskab i dag? Hvad er styrkerne og svaghederne ift. at opnå jeres forretningsmål? Og hvordan skal systemlandskabet i så fald tegnes op?

Gradient af lilla og lyserøde farver

Fit-gap & Roadmap

Inden for de første 2 uger prioriterer vi indsaterne og tegner et roadmap til jer. Det gør det tydeligt, hvilke indsatsområder der skal fokuseres på i tech stacken for at nå forretningsmålene - og roadmappet giver overblik over implementeringsprocessen.

Gradient af lilla farver

Valg af platforme

Vi udvælger de best-in-breed-platforme, der passer bedst til jeres behov. Det gør vi ud fra observationer, stakeholder interviews, platform-shortlists, RFP'er, demoer og scoring.

Gradient af lilla og lyserøde farver

Implementering

Efter 4-6 uger er vi klar til at påbegynde implementeringen. Det foregår som regel i en iterativ implementeringsproces på både teknisk og organisatorisk niveau.

Mand med skæg peger på en tavle med farvede post-its under et møde i et lyst rum med vindue.
En mand i kasket arbejder koncentreret ved en computer med flere skærme, der viser programmeringskode.

Er I ambitiøse på e-commerce? Har I store vækstambitioner? Er I begrænset af jeres tekniske landskab?

Så er der helt sikkert masser værdi at hente for jer i at få udarbejdet en teknisk strategi for jeres e-commerce. Det gør sig også gældende, hvis I gerne vil have bedre styr på jeres lager, priser, logistik, sikkerhed og data. Eller hvis I gerne vil være endnu skarpere på order management og jeres kerneplatforme (DXC/DXO, OMS, AI, PIM, CMS etc.). En god teknisk strategi kan også enable jeres marketing og salg til at arbejde datadrevet og agilt med jeres online kanaler og vækst til nye markeder. Og ikke mindst sikrer I jer en tech stack, der hele tiden kan følge med kundernes stigende krav til jeres forretning.

En stærk teknisk ecommerce-strategi er nemlig ikke statisk — den skal løbende tilpasses nye teknologier og forretningsbehov. For CTO’er, CIO’er, CMO’er, CDO’er og e-com managers handler det om at være både visionære og praktiske, så teknologi bliver en strategisk ressource, ikke bare en supportfunktion.

Med den rigtige tekniske strategi kan jeres virksomhed skabe bedre kundeoplevelser, optimere drift, understøtte vækst og være rustet til fremtiden.

Kim Bæk Hansen


KontaktKim Bæk Hansen

Partner