Pære der symboliserer trends for fremtidens ecommerce

Vi oplever nye krav fra forbrugerne, myndighederne og ikke mindst vores planet.

Der kræves handling fra alle sider, hvis vi i fremtiden skal have en planet til alle - dyr som mennesker - hvor der er plads til økonomisk overskud og til at drive sunde og bæredygtige forretninger. 

I den nuværende økonomiske nedgang og i de store klimaudfordringer ligger også nye muligheder for fremtiden.

Nye muligheder indenfor commerce. Og dem skal vi fange.

Dem, der sejrer i kampen for klimaet med sunde forretninger, et gennemgående why og et blik på nye teknologiske muligheder, bliver vinderne i fremtidens commerce.

Brugen af teknologier og nye medier bliver et afgørende konkurrenceparameter. De brands som lykkes med at ramme forbrugerne på de kanaler, hvor de færdes, får enorme konkurrencefordele.

Her finder du inspiration til de vigtigste commerce-trends i 2023. Trends som hjælper dig til at sidde i førersædet.

Enjoy! 

01 Recommerce

Recommerce – eller gensalg af brugte produkter – er blevet et kæmpe hit. Og det gælder ikke kun tøj. Faktisk er 76% af produkter indenfor recommerce fra kategorier som outdoor, biler, elektronik og interiør.  

Stort set alle forbrugergrupper er vilde med genbrug. Og så taler trenden i den grad til de kunder, der er hårdt ramt af inflationen. Faktisk nævner hele 93% af de amerikanske forbrugere, at inflationen har påvirket dem til at købe eller sælge brugte genstande.

”Recommerce… er det ikke en støvet genbrugsbutik med umage dimser, der lugter af dødsbo?” Nope! Recommerce spænder fra regulær genbrugsshopping til upcycling af produkter og reparationsservices.

Og salget er eksploderet! På blot 2 år har vi set en stigning hos Generation Z på hele 46% og 37% for millennials på recommerce-køb. Det skriver Jason R. Dorsey i sin bog om Generation Z’s forbrug, Zconomy.

Og hey - recommerce er ofte kvalitet. Altid billigere og mere bæredygtigt. What’s not to like? 

Eksempel på en virksomhed, der arbejder med recommerce

Nudie Jeans - Repair services 

Brandet Nudie Jeans tilbyder gratis reparation, når dine jeans går i stykker. Du kan enten besøge en af de mange repair shops, møde op når deres mobile repair shop kommer til byen, eller bestille et gratis ”gør det selv”-repair kit. Og orker du ikke reperationsarbejdet, giver de 20% på dit nye køb, hvis du medbringer dine gamle jeans. Dem reparerer de naturligvis og sælger videre. 

Brandet Nudie Jeans tilbyder gratis reparation, når dine jeans går i stykker. Eksempel på recommerce, som er en trend i 2023.

Vestiaire Collective – Gensalg af luksusvarer 

Diamonds are a girl’s best friend – og nu kan du få dem, bare billigere og brugt hos Vestiaire Collective. Men det er ikke kun diamanter, du kan købe hos brandet; Det er en platform for gensalg af alle mulige luksusvarer inden for fashion.

Eksempel på hvordan Vestiaire Collective benytter sig af recommerce

Too Good To Go – Mindre madspild og mere indtjening 

Det danske brand Too Good To Go har fået verdens omspændende succes med deres bekæmpelse af madspild. Nu kan du både føle purpose og få billigere madvarer med få klik. Too Good To Go er et skoleeksempel på et brand, som fanger tidsånden ved at adressere mange af årets øvrige trends.

Det danske brand Too good to go, som eksempel på en virksomhed, der laver recommerce.

02 Return to sender

Retur - enhver ehandlers mareridt.

Det er besværligt og koster på bundlinjen. Ja faktisk anslår amerikansk data, at hele 20% af alle online køb returneres mod kun 9% i den fysiske handel.

Og så har returordrer og håndteringen af dem en stor betydning for kundetilfredsheden og sandsynligheden for, at kunder vender tilbage. Faktisk er der 92% sandsynlighed for at de vender retur til din digitale butik, hvis de havde en god oplevelse med retur. Der er altså store økonomiske fordele i god kundeservice og returhåndtering.

Og lige netop derfor er det et godt sted at fokusere i tider, hvor bundlinjer og omsætning er presset.

Vi ved, at de største årsager til retur er manglende eller ikke retvisende billedmateriale og produktbeskrivelser.

Og her er der meget, du kan gøre med det samme!

Brug fyldige beskrivelser, reviews til bedømmelse af størrelser, billeder og video der gengiver farver og dimensioner korrekt.

Kunden vender næppe tilbage, hvis hun tror, hun bestiller en roman - og modtager en pixibog.

Og så gør det nemt at returnere produkter. Og giv kunden god tid til det. Det betaler sig.

Sæt i gang!

Kvinde returnerer pakker

Turnr - Led efter smartere distribution 

Det kan godt betale sig at finde nye leveringsmuligheder.

Hvorfor ikke spare fragten retur til lageret, inden produktet sendes videre til en anden kunde? Det har Turnr gjort med succes. I deres forretning er det altså kunden, som ikke ønsker varen alligevel, der sender produktet videre til den næste kunde. 

Der opstår hele tiden nye muligheder for fragt, der kan optimere kundeoplevelsen og spare dig kroner og ører.

Screendump fra servicen Turnr, der gør det nemt at returnerer pakker

Gør det til en fordel at handle igen  

Istedet for blot at tilbagebetale kunden det præcise beløb de handlede for, så kunne du også tilbyde dem et “nu og her” tilbud, hvor de får liiiidt ekstra at shoppe for - hvis de vel og mærke slå til med det samme.

Eksempel på en kupon der skal få kunderne til at shoppe for lidt mere, hvis de slår til med det samme

Cuup - den gode fitting guide  

Om det er tøj størrelser, ring størrelser, tv størrelser you name - så er det altså “all about the size”. Undertøjsbrandet Cuup er gået all in på size guidance og udover hjælp til hvordan du selv kan måle derhjemme, guide til at vælge og benytte BH´erne rigtigt og ja - virtuel prøverum - hvor du via video har en medarbejder til at hjælpe dig med at finde den helt rigtige størrelse.  

Tjek guiden ud her.

Cuup - et virtuelt prøverum

03 In times of inflation

2022 blev - endnu - et år, hvor kriserne stod i kø, og det har trukket inflationen med sig. De medfølgende høje priser på især varme, el og mad har fået forbrugere til at bytte spenderbukserne ud med overtræksbukser for at holde varmen.

Hele 81% af danskerne forsøger at spare på grund af krisen, og det betyder, at din forretning skal tilpasse sig den økonomisk bevidste forbruger for at holde salget oppe. 

Skal virksomheder så bare spare, indtil krisen er forbi? Svaret er: NEJ!

Hvis vi spoler tiden tilbage til finanskrisen i 2008, kan vi se, at dem, der skar hurtigst og mest ned på marketingbudgettet, var mindre tilbøjelige til at vækste efter krisen. Hvorimod de virksomheder, der satte penge af til marketingkampagner, vækstede umiddelbart efter, krisen drev over.

Et engelsk ordsprog lyder “When times are good you should advertise. When times are bad you must advertise.”

Og der er noget om snakken…

En undersøgelse med 600 forskellige B2B-virksomheder viser, at brands, som fastholdt eller øgede investeringer i marketingindsatser i en krisetid, i gennemsnit vækstede med 275% i løbet af fem år.

Brands, som skar i marketingindsatser, vækstede derimod kun med 19% i samme periode.  

Det amerikanske erhvervsmagasin Forbes fremhæver en række fordele ved at annoncere i krisetider. Blandt andet, at man:

  • Får mere plads, når konkurrenter skærer ned på annoncebudgettet
  • Fremstår som en stabil virksomhed i krisetider
  • Priser på annoncer falder

En virksomhed, som lykkedes med at komme styrket ud af en krise, er Amazon, der øgede sit salg med 29% under krisen i 2009. Blandt andet på baggrund af en solid marketingindsats.    

Og når du allerede er i gang med at udtænke kampagner, kan du jo lige så godt tale ind i de udfordringer og bekymringer, der fylder allermest for målgruppen under en inflationstid.

Se gode eksempler på kampagner nedenfor.

En graf der symboliserer inflation

Udsalg hos Everlane – Priced like it´s 2019 

Sommerens udsalg blev vendt til et anti-inflations udsalg hos Everlane – det gav forbrugerne mulighed for at drømme sig tilbage til tiden inden krig, corona og inflation, mens de handlede løs.  

Billede af to kvinder fra brandet Everlane

Høje hæle til lavere pris  

“Skru ned for strømmen - Så skruer vi ned for prisen” skrev skobrandet Roccamore i deres Black Friday-kampagne. De har slået pjalterne sammen med app’en “Min strøm”, som måler dit strømforbrug hver uge og sammenligner det med ugen før. Hvis du sparer 30% strøm, får du tilsvarende 30% rabat på dine nye hæle.

Se kampagnen her.

Roccamore støvler i Black friday kampagne

Outdoorsy – ingen inflation her! 

”Elsk, som om du aldrig er blevet såret. Dans, som om ingen ser dig. Syng, som om ingen hører dig”… Og lev som om, der aldrig har været penge og inflation. Outdoorsy skaber en fortælling om en verden renset for økonomiske bekymringer.  

Se kampagnevideoen her.

Tre personer sejler i kajak i en reklamefilm fra Outdoorsy

04 Younger generations

Hvor alvorligt tager du og din virksomhed de unge?

Al forskning viser, at de unge fra Generation Z (1995-2010) ikke blot udvikler sig til købestærke forbrugere i de kommende år - de er også den gruppe, der påvirker andre generationer allermest.

”The youth of today are the leaders of tomorrow”, som Nelson Mandela sagde.

Derfor håber vi, du tager de unge meget alvorligt.

Det er en generation præget af stor økonomisk ansvarlighed. Og så er de meget sparsommelige.

”… hmm ikke de unge jeg kender ”, tænker du måske. Men så tænk om igen. 

For de unge er generelt drevet af store spørgsmål, der drejer sig om klima, social retfærdighed og bæredygtighed.

Og så er de vokset op med en smartphone i hånden. Som digitalt indfødte forventer – og kræver – de mere af digitale løsninger end tidligere generationer har gjort.

Hvis det ikke allerede er en forbrugergruppe, du er opmærksom på, så er det på tide at stille skarpt på Generation Z nu.

For de er her snart.

Som kritisk bevidste privatforbrugere og som indkøbere i B2B-virksomheder.

Uanset om du er klar til dem eller ej.

Adidas - Ansvarlig fashion

Med deres fokus på genbrug og recycling af plastik sætter Adidas bæredygtighed på agendaen. Det gør de gennem brug af influencermarketing og autentisk storytelling, og det er noget, der tiltaler de unge. 

Adidas end plastic waste kampagne

Chipotle – Mad for de unge

Vidste du, at unge bruger størstedelen af deres budget på mad? Den Amerikanske fastfoodkæde Chipotle er til stede på de kanaler, hvor de unge er, og fanger dem med blandt andet humoristiske opslag på sociale medier. Derudover har de for nylig lanceret sit eget spil i tidens mest populære computerspil, Roblox

Chipotle mad

The Ordinary – Simpelt, billigt og godt 

Bland kvalitetsprodukter med en lav pris og krydr med naturlighed. Kog ind, til det bliver helt simpelt, og så har du opskriften på skønhedsbrandet The Ordinary, som er et hit hos de unge. 

Det er det på grund af deres lave priser, men også fordi de tager shopping helt ned på jorden for eksempel med den nyeste kampagne “Slowvember”

The Ordinary som eksempel på en virksomhed, der appellerer til de unge

05 Purpose fremfor alt

Det er ikke længere nok at sælge produkter for at opnå en god økonomisk bundlinje.

Tidens forbrugere, særligt de unge, lægger stor vægt på din virksomheds bæredygtige bundlinje. Derfor er det vigtigt, at du viser dem, at du har et mål, der er større end dit eget udbytte. Hvad gør du for at gøre verden til et bedre sted?

Her er det ikke kun klima, der er på dagsordenen – det kan også være emner som social retfærdighed, demokrati, biodiversitet og meget mere.  

Det er ikke udelukkende Generation Z, men også alle andre forbrugergrupper, der bliver tiltrukket af virksomheder med stærke værdier, som de fleste kan identificere sig med.

Faktisk viser en undersøgelse fra IBM Institute for Business Value, at hele 44% af alle forbrugere er drevet af purpose. De værdibaserede forbrugere er dermed det største segment i markedet.  

”Brand trust” er enormt vigtigt for denne type forbrugere, og de har en stor velvilje til at ændre deres købsvaner, når nye virksomheder eller produkter spejler deres idealer.

Hjerte i regnbuens farver, der symboliserer at virksomheder skal have nogle klare værdier

Patagonia – En donation til jorden 

Flere og flere virksomheder donerer noget af deres overskud til velgørende projekter, men de færreste vil nok være villige til at give hele virksomheden væk. Men ikke desto mindre er det, hvad grundlæggeren af Patagonia gjorde i 2022, da han tog et stort skridt i kampen mod klimaforandringer. Han forærede virksomheden til en nonprofit organisation til gavn for vores fælles jord. 

Patagonia tøj

Nike - Til kamp for ligestillingen 

“It’s only crazy until you do it” er sloganet i Nikes kampagne “Dream Crazy”. Kampagnen opmuntrer kvinder til at bryde med fordomme og begrænsninger og sætter fokus på, at dit køn ikke skal stå i vejen for dine drømme. 

Se reklamen her.

En screendump fra Nikes reklamefilm "Dream craizer" med Serena Williams

Lush - Be somewhere else - alt for den mentale sundhed 

“I’m not willing to expose my customers to this harm, so it’s time to take it out of the mix". Med de ord tog skønhedsbrandet Lush konsekvensen af deres vision om at være et etisk brand. På trods af deres mange følgere, trak Lush sig nemlig fra de sociale medier Instagram, Facebook, TikTok og Snapchat. De vil ikke vende tilbage, før medierne tager ansvar for at skabe et mere sikkert miljø for brugerne på platformene. 

Lush Instagram profil som eksempel på en virksomhed med et tydeligt signal

06 Gaming FTW

Farmville, Candy Crush, Wordfeud, Kahoot-quiz? Til hverdag og til fest spiller de fleste danskere spil af den ene eller anden slags.  

Hvis du har en teenager i hjemmet, så ved du nok, hvor meget, spil fylder i deres hverdag. Men det gælder altså også Bedste på 70+, der, som så mange andre, også spiller med. Spil er alle steder, og fra tid til anden indtræder vi alle i det legende spilunivers. 

For de unge gamere handler spil dog om meget mere end ren og skær underholdning. For dem handler det også om at connecte med venner og at udtrykke sig selv. Særligt for drenge er mulighederne for at udtrykke personlighed igennem avatars ekstra vigtig, ligesom det for 80% af drenge er vigtigt, at de kan danne sociale relationer igennem spil. For piger gælder det for 57% af dem. 

De unge gamere bruger i gennemsnit 9 (piger) og 12 (drenge) timer om ugen på at spille, og der ligger derfor store muligheder for at brands og retailers kan møde deres forbrugere i spillenes verden. 

Fortnite på TikTok - bygger bro til den “virkelig “verden  

Fortnite bygger bro mellem spilverdenen og den virkelige verden. De har for eksempel holdt koncerter inde i spillet med kendte kunstnere, som blandt andre Travis Scott. Spillets avatars har nu også bevæget sig ind på det sociale medie TikTok, hvor de deltager i diverse TikTok-trends og -danse. 

Tjek Fortnite ud på TikTok her

 

To drenge spiller Fortnite sammen

Kæledyrenes verden - fremtidens spil

Axie Infinity er et digitalt kæledyrsfællesskab, hvor du køber væsner – kaldet Axies – og bruger dem til at kæmpe, udforske og avle med andre Axies.

Det ekstraordinære ved spillet er dog, at det løber gennem kryptovalutaen Ethereum.2.

Spilplatformen giver dig mulighed for både at spille og tjene penge, ved at samle eller minte NFT'er. 

Axie infinity er et digitalt kæledyrsfællesskab

The game - Way beyond fashion 

Fashionbrandet Louis Vuitton lancerede “Louis: The Game” i forbindelse med brandets 200-års fødselsdag. Her følger man avataren Vivienne gennem hele seks verdener, hvor du kan dyste mod dine venner om at finde de 200 fødselsdagslys og lære historier om Louis Vuitton. Spillet lokker ikke mindst med eksklusive NFT’er, som du kan finde og samle. 

Fashionbrandet Louis Vuitton har lanceret deres et spil "Louis: The Game"

07 Welcome to the … ?

Metavers mig her, og metavers mig der... Det er alle steder og på alles læber. Men hvorfor er det vigtigt for dig og din forretning?

Metaverset er i sin spæde begyndelse, men rigtig meget er alligevel sket i løbet af 2022.

På sigt skal vi forestille os, at det bliver en forlængelse af virkeligheden, men indtil nu lever det primært i mange separate universer.

Blandt de mest populære kan nævnes Roblox, Decentraland og The Sandbox.  

Og apropos Roblox – så har vi i årets løb set store brands som Nike, Walmart og Vans slå sig løs i de små verdener og skabe digitale forlængelser af deres brands.  

Men skal du så bare kaste dig hovedkulds ud i metaversets muligheder? Måske ikke. Men du kan godt begynde at dyppe tæerne i det virtuelle vand, så du har gjort dig de første erfaringer, når det for alvor tager fart. 

Kvinde med VR udstyr i metaverset

Walmart land

Walmart har kastet sig ud i Roblox med shampooer i gigantstørrelse og virtuelle prøverum til din avatar.

Du kan ikke købe noget i det barnlige univers, men derimod kan du møde dine bedste venner fra Paw Patrol. Hvem betaler gildet? Ja, det gør annoncørerne - en ægte vendor advertising-case.  

Walmart i Roblox som eksempel på en ecommerce trend

Gucci all over  

Gucci er frontløber inden for web3 og metaverset. Du finder dem både i Roblox og i The Sandbox. Hvis der findes en nyskabende platform, kan du være sikker på, at Gucci er der. Jeg følger deres næste træk med stor interesse, og det burde du også.  

Tjek med ud her

Gucci i Robox og The Sandbox som eksempel på en ecommerce trend

Coca Cola - Trick or treat  

Coca-Cola vakte halloween til live i metaverset med en phygital, der forvandler et universitets snack-automater til virtuelle trick or treat-dispensere. Ved hjælp af mobilen kunne eleverne ved udvalgte automater fylde trick-or-treat-spanden med digitale og fysiske genstande. Blandt andet AR-masker, NFT'er, “ægte” Puma-tøj, koncertbilletter og meget mere. 

Få den fulde oplevelse i videoen her.

Coca Cola - Trick or treat event som eksempel på en ecommerce trend

08 Transparency is the new black

Med ESG-rapporter og klimabevidste forbrugere (og Scope 1, 2 og 3) kalder tiden på transparens i hele værdikæden.

Ikke nok med, at der snart kommer lovkrav om transparens; flere og flere forbrugere kalder også på transparens, når de handler produkter. For slet ikke at nævne dine ansattes forventninger til virksomhedens etiske ansvar i verden.  

Både i forhold til klimaaftryk, men også når det kommer til, hvordan din virksomhed er drevet, hvordan arbejdsforholdene er, og om der er sammenhæng mellem dine værdier og din måde at drive forretning på.  

Og når det nu alligevel bliver et krav fra alle sider, hvorfor så ikke gøre noget ekstra ud af det? Det behøver ikke at være kedeligt! Faktisk giver det mulighed for at mene noget, og skabe en fortælling, som giver dine kunder en god fornemmelse, når de køber dit produkt.   

Kugle der symboliserer gennemsigtighed

Veja – som en episode af “How it’s made” 

Veja har dedikeret et helt område på deres site til at gennemgå hvordan deres sneakers rent faktisk produceres. Nu kan du følge med i, hvor produkterne er dyrket, hvor og til hvilken pris de er produceret, hvem der fragter dem rundt i verden, hvilke kemikalier der er brugt i produktionen. Kort sagt: ALT.   

Se hvordan her.

Veja som eksempel på en virksomhed på transparency på agendaen

Reformation - Bæredygtighedsrapporter  

Det amerikanske tøjbrand Reformation (med taglinen: ”bygget på en historie om bæredygtig fashion”) er et glimrende eksempel på, at et kompliceret emne kan formidles på en sjov måde. De fortæller løbende om, hvordan det går med virksomhedens bæredygtighedsmål, og udgiver bæredygtighedsrapporter, som man faktisk gider at læse som kunde. 

Læs rapporten her.

Kvinde iført bæredygtigt Reformation-tøj

Ben and Jerrys - tydelige holdninger 

Ben and Jerrys har altid været den rebelske dreng i klassen. Blandt andet ved at være meget direkte i deres holdninger og kommunikation. Det er de også i dag, hvor alt deres content er gennemsyret af deres politiske holdninger. Faktisk handler deres site næsten mere om, hvad de mener, end hvad de sælger. Og det har ikke påvirket deres salg negativt, tværtimod.

Tag et nærmere kig på Ben og Jerrys værdier og statements her.

Ben & Jerrys som eksempel på en virksomhed med tydelige holdinger

09 Video, video ... VIDEO!

Tiktok har været ”talk of town” i den digitale verden det seneste år.

Særligt hos de unge målgrupper fylder mediet i en ekstrem grad. Som søgemaskine har Tiktok vundet så meget frem, at Google ser en nedgang i søgninger på restauranter og oplevelser på deres platform.

Tiktok (og Instagram) bliver i højere og højere grad anvendt til søgninger. Hele 40% af de unge foretrækker Tiktok som søgemaskine frem for Google.

Forklaringen på Tiktoks enorme popularitet skal findes i algoritmen.

Den tilgodeser det content, som brugerne finder mest underholdende. Den der vinder brugernes gunst, vinder også kampen om eksponeringer.

Og hvis du vil med på bølgen er det nok en god idé at lade unge kræfter overtage din account - de kender nemlig målgruppen bedst.  

Chipotle - dans løs! 

Med 2 millioner følgere og 47,5 millioner likes slår Chipotle sig løs på TikTok. Blandt andet med deres LidFlip Challenge og Guacadance, der fik 430 millioner videoåbninger på under en uge! Det afledte et avocado-salg på 191 ton på den internationale guacamole-dag (ja, den findes).

Så kom ikke og sig, at TikTok kun er et marketingstunt.

Chipotle challenge på TikTok, som hittede i 2022

Matas - skip the boomers  

Matas har med succes ramt deres unge målgruppe (18-25 år) på TikTok. Og for ikke at falde i boomer-fælden har de valgt at rekruttere personer, som ikke i forvejen var en del af SoMe-teamet. Opgaven blev givet til tre butikselever. Med stor succes! 

Tjek Matas ud på TikTok her.

Matas på TikTok

Cerave - cleansers til alle

Cerave opnåede enorm succes via TikTok takket være influencere. Blandt andet opnåede videoer målrettet mænd fra influenceren Hyram en enorm hype blandt 6.8 millioner followers.

I dag har #CeraVe hele 826.1 millioner views.   
 

Influencer på TikTok, der reklamerer for Cerave produkter

10 AI and virtual identities

AI kan benyttes inden for e-commerce på mange måder, herunder til at forbedre kundeoplevelsen, automatisere rutineopgaver, forudsige kundeadfærd, anbefale produkter, generere indhold og meget mere. Det kan for eksempel hjælpe med at give kunderne personlige anbefalinger, hjælpe med at besvare spørgsmål om produkter og tjenester, og endda hjælpe med at færdiggøre kundens ordre hurtigere og mere effektivt. 

…. Kan du se det? Formentlig ikke, men afsnittet ovenfor er skrevet af ChatGPT og er i sig selv et glimrende eksempel på, at AI ikke er fremtiden, men er NU - og at mulighederne med AI indenfor ecommerce er uendelige.

Så frem med idé-blokken... Og hey hvis du er løbet tør for ideer, kan du altid få et råd i ChatGPT! 

AI robot

Kai - Olaplex´s virtuelle medarbejder 

Og når vi nu taler om brug af AI kommer vi ikke udenom de virtuelle identiteter som AI gør mulige. Og her er Olaplex gået all in med deres virtuelle medarbejder, Kai. Hun er skabt så hun repræsenterer alle køn, accenter, etniciteter osv. og du finder hende i dag bla. I Olaplw virtuelle salon og i Decentraland.  

Tag en tur i salonen her.

Olaplex virtuelle medarbejder Kai

Vil du have kaffen varm eller kold?  

Med Starbucks mange kanaler og afhentningsmuligheder - udbringning, scheduleret pick up, kunder der møder fysisk op - vare deres oprindelige strategi med “First come, first serve” ikke længere den optimale, hvis alle skulle have en perfekt tempereret kaffe. Derfor benytter Starbucks i dag AI til at hvilken ordre der skal brygges hvornår, sådan at det sikres at den har den perfekte temperatur når den lander i kundens hænder. 

Starbucks bruger AI til at brygge den helt rigtige kop kaffe

Drop flyet - klimavenlig nudging 

AI er også en fordel i marketing sammenhæng, som det kan ses i Deutsche Bahns nudging-reklame. Algoritmen bruges til at identificere tyske lokationer, der ligner ikoniske internationale destinationer, som folk søger efter online, når de planlægger deres sommerferie. Denne tilgang gør det muligt for Deutsche Bahn at fange folks opmærksomhed og få dem til at overveje at rejse indenlands i stedet for udlandet. 

Se Deutsche Bahns reklame her.

Kampagne fra Deutsche Bahns nudging, der bruger AI i deres markedsføring