Limitless

10. februar 2025
Læsetid 4 min.
Tre unge mennesker i farverige outfits står i en række foran en mur af røde teglsten; første person har mørkt hår og blå øjenskygge, anden person har kort, grønt hår og orange øreringe, tredje person har rosa hår og briller.
Jeppe Ank Jørgensen
Jeppe Ank JørgensenMarketing

Verden bliver stadig mere sammenkoblet. Sociale medier, teknologiske fremskridt og globalisering udvisker grænserne for, hvem der handler hvad, hvornår og hvor. I e-commerce betyder det, at traditionelle segmenteringsmodeller udfordres, og nye målgrupper opstår. Hvordan navigerer din virksomhed i en verden, hvor markeder og forbrugere går mere og mere på tværs af geografi og demografi?

’Limitless’ er 1 ud af 6 e-commerce trends, som vi har udpeget i vores årlige trend-rapport. Hvis du er interesseret i at læse hele rapporten, finder du den her.

Grænser har det med at rykke sig, strække sig eller udvide sig. 

Og når vi inden for e-commerce snakker om afgrænsningen af forbrugere, af målgrupper for produkter og ikke mindst af markeder, er der lige nu mange interessante udviklinger i gang. En tendens, som vi har navngivet ’Limitless’. 

I takt med at teknologien forbinder mennesker og markeder som aldrig før, bevæger e-commerce sig ind i en ny æra: den grænseløse handel. Middelklassen vokser globalt, særligt i Asien, hvor 110-115 millioner mennesker hvert år tilslutter sig denne gruppe. Det betyder flere forbrugere med adgang til teknologi, øget købekraft og en appetit på internationale produkter. 


Social commerce og globalt forbrug

Sociale medier spiller en stigende rolle i at nedbryde grænser mellem markeder. Platforme som TikTok og Instagram fungerer som globale markedspladser, hvor trends og produkter hurtigt spreder sig. Dette gør det muligt for brands at nå forbrugere direkte og personliggøre deres tilbud. 

For eksempel ser vi, hvordan ting som K-pop og asiatiske skønhedsprodukter hurtigt har vundet frem i Europa og USA takket være sociale medier. Disse platforme fungerer som en bro mellem kulturer og skaber nye mønstre for forbrug 

I vores egen undersøgelse viser tallene da også, at en tredjedel af de danske forbrugere ml. 18-70 år, der bruger sociale medier, oplever at blive eksponeret for lidt- eller meget mere content fra Nordamerika og hele 35% siger det samme om content fra Asien. 

E-commerce virksomheder, der forstår at udnytte disse muligheder for global eksponering og adaption, kan ikke kun tilpasse sig trends, men også være med til at skabe dem. 

Diagram, der viser ændringer i opfattelsen af indhold fra forskellige regioner over de sidste tre år. Venstre side fokuserer på mængden af indhold, mens højre side viser sikkerhed i at handle fra disse regioner. Procentfordeling præsenteret i farvekodede søjler for hver region: Danmark, EU, Europa, Asien, Afrika, Nordamerika og Sydamerika.

Færre tabuer betyder færre grænser

Det er dog ikke kun de geografiske forbrugergrænser, der flyttes. Det samme gør de traditionelle opfattelser af demografiske faktorer for forbrugerne. For eksempel lever mennesker længere og længere, mens børn og unge, ifølge undersøgelser, har fået markant større indflydelse på købsbeslutningerne. 

Faktisk ser vi tendenser til, at forbruget har rykket sig udover den “almindelige” levetid. I det der kaldes for ”post-death consumerism” er der blandt andet eksempler på, at vi kan få en AI-agent til at købe julegaver til vores børnebørn i årene efter vores død. Og så er der det amerikanske firma ViaGen, der kloner folks afdøde kæledyr. Det lyder som et afsnit af Black Mirror, men det er tilsyneladende ikke noget, der skræmmer folk væk - for ViaGen har lige nu en 5 måneder lang venteliste til deres tjeneste! 

To hunde, en med en bold i munden, løber glade på grøn græsplæne.

Det tyder dermed på, at der er nogle tabuer omkring alder og død, der har rykket sig og skaber nye forbrugsformer. Dertil kommer definitionerne af køn, seksualitet og identitet, som også har rykket sig meget de seneste år. For eksempel bruger en tredjedel af unge danske mænd nu en form for makeup på ugentlig basis. Og et tidligere tabubelagt produkt som sexlegetøj kan nu pludseligt findes på hylderne i Netto, da Sinful og Salling Group har indgået samarbejde

Når grænser udvides på denne måde, skal vi som e-commerce virksomheder være klar på at træde tilbage, reevaluere vores målgruppe, produkter eller brand med et åbent mindset og potentielt omstille os til nye definitioner af, hvem forbrugerne er - og hvilke markeder, der kan skabe forretningsværdi for os. 


Hvordan kan din virksomhed udnytte Limitless?

  1. Udforsk nye markeder: Identificér vækstområder både geografisk og demografisk, hvor købekraften stiger, og forbrugeradfærden udvikler sig.
     
  2. Revider dine målgrupper: Tænk ud over traditionelle segmenter og udforsk, hvordan dine produkter kan appellere til nichegrupper eller være med til at bryde tabuer.
     
  3. Udnyt sociale medier: Investér i at forstå globale trends og tilpas dine kampagner, så de rammer forbrugerne, hvor de er mest aktive. 

Limitless-trenden er en påmindelse om, at mulighederne i e-commerce er uendelige. Ved at bryde traditionelle opfattelser af markeder og forbrugere kan virksomheder skabe nye forretningsmodeller og nå ud til flere mennesker end nogensinde før. 

Men med store muligheder følger også stort ansvar – som Uncle Ben ville sige det. Derfor bliver det at forstå og respektere kulturelle forskelle, samtidig med at man innoverer, nøglen til succes. E-commerce virksomheder, der tør tænke globalt og handle agilt, kan positionere sig som frontløbere i en grænseløs fremtid. 

Er du klar til at slette grænser?