E-commerce er som udgangspunkt ikke er et bæredygtigt tiltag.
Fri fragt og en konstant flod af nye varer lægger nemt op til et overforbrug. Transport fra produktion, ved levering og returnering har et tydeligt aftryk. Og emballagen forbundet med at få e-handelsprodukter frem på sikker vis tærer på klodens ressourcer.
Når vi udgiver dette white paper, er det derfor ikke som et forsøg på at fremstille onlinehandel som et bæredygtigt koncept.
For os er det dog vigtigt at kunne dele de indsigter, vi har omkring, hvordan du som virksomhed kan gå til e-commerce med innovation og overvejelse, der tilsammen har potentiale til at mindske det aftryk, din forretning har på verden.
Vi har samlet nogle af de største udviklinger og tendenser, vi ser netop nu på bæredygtighedsområdet i e-commerce. For der er ingen tvivl om, at det stigende fokus på klima, miljø, aftryk og bæredygtighed også er med at redefinere den måde, vi tænker på eller går til e-commerce.
Vi dykker ned i massere af gode e-commerce pointer og fængende real life eksempler fra bl.a. Hørkram, Brødrene Dahl, Markberg og og Hifi-klubben.