AI har forladt skrivebordet og er på vej ned i maskinrummet. Den bliver en del af selve arkitekturen. En motor, der får data, processer og kundeoplevelser til at spille sammen i realtid. Det giver nye muligheder for effektivitet og innovation, men kræver også et bevidst valg: Vil du lade platformene sætte rammerne, eller bygge dit eget AI-lag med større kontrol, governance og ejerskab?
I begyndelsen var LLM'er noget, vi brugte.
Et sæt af værktøjer, der kunne skrive en tekst, opsummere et møde eller generere et (nogle gange ok) billede. Langt hen ad vejen er AI stadig primært værktøjer/sprogmodeller, men udviklingen går hurtigt, og grænsen mellem ”at bruge” og ”at bygge på” bliver tyndere for hver måned der går i øjeblikket. De store platforme bygger mere og mere funktionalitet på og bruger LLM’erne som orkestrator. Det betyder at de så småt skifter fra at være værktøjer til at være selve værktøjskassen – eller det er i hvert fald det OpenAI og Anthropic gerne vil.
Det ses tydeligt i de seneste udmeldinger fra de største spillere. For nyligt har vi for eksempel skrevet om OpenAI’s Instant Checkout-funktion og de nye APC- og AP2-protokoller. OpenAI har også åbnet for apps direkte i ChatGPT. Og som kronen på værket har de også netop lanceret sin helt egen browser, ChatGPT Atlas. Samtidig har Anthropic lavet en fuld integration til Microsoft 365, hvor Claude kan tilgå og arbejde med dokumenter, mails og filer på tværs af platformen. Og de har introduceret Claude Skills – specialiserede moduler, der kan skræddersyes til konkrete arbejdsopgaver og kobles sammen i automatiserede workflows.
De store platforme begynder altså at tale sammen med systemerne bag brugerfladen. De kan hente data fra et CRM, opdatere en produkttekst eller følge op på et kundesvar i realtid. Og nu kan de også installere apps og kalde dem direkte via assistenen – eller via egen browser i form af ChatGPT Atlas. Det er tydelige tegn på, at både OpenAI og Anthropic i stigende grad ser deres modeller som platforme og styresystemer snarere end chatbots. Faktisk har Nick Turley fra OpenAI specifikt været ude at sige, at det er ambitionen.
Inspirationen hentes netop fra andre webbrowsers, som for mange også er blevet en slags styresystem, hvor man primært arbejder i forskellige webapplikationer. Målet er altså at ChatGPT (og måske især Atlas) kan være en lignende platform – en slags Conversational OS, hvor langt de fleste opgaver kan løses i samarbejde og samtale med AI.
Spørgsmålet er imidlertid, om det er mere ordvalg og semantik, end det rent faktisk er den funktion, sprogmodellerne kommer til at have?
Et nyt spil mellem platforme og kontrol
Med de seneste annonceringer fra OpenAI og Anthropic tegner der sig et mønster. De bevæger sig i hver sin retning, men mod samme mål.
Anthropic går enterprise-vejen med fokus på arbejdsrelaterede opgaver og integrationer med stor sikkerhed og governance. OpenAI henvender sig mere og mere til forbrugeren med browsers, åbne apps, shopping-features og samarbejder med forbrugerhenvendte services som Spotify, Booking.com, Shopify osv. Sam Altman vil også endda også indføre age verification, så ChatGPT kan være mindre restriktiv omkring f.eks. erotisk indhold til de voksne brugere.
Det minder lidt om rivaliseringen mellem Microsoft og Apple, som selvfølgelig kæmper om mange af de samme markedsandele, men som også gennem årene har sat sig på hver sin del af kagen. Enterprise vs. Consumer. B2B vs. B2C
Det tyder på, at Anthropic og OpenAI er ved at skære en lignende kage. Men under glasuren handler det om det samme for begge virksomheder. Nemlig at blive det lag, som andre bygger ovenpå.
For når AI-modellerne bliver den platform, som alt andet udspringer fra, så bliver det uundgåeligt en afgørende del af økosystemet – både i virksomhederne og for forbrugerne. Og det er selvfølgelig en god position for de store AI-udbydere at sidde i. For ecommerce-virksomheder betyder det, at AI ikke længere blot vil understøtte kundeoplevelsen, men i stigende grad styre dele af den. Det stiller potentielt nye krav til, hvordan man håndterer data, ansvar og ejerskab, når den kunstige intelligens flytter ned i fundamentet.
Det er en klassisk problemstilling, når vi snakker platformsvalg og it-arkitektur. For når infrastrukturen ligger hos andre, følger kontrollen ofte med. Og jo tættere man integrerer sig en ekstern platform, desto sværere kan det være at flytte igen. Så selvom det kan være praktisk, er det også bindende.
Hvor skal ejerskabet stå?
Hvis/når AI-platformene bliver til styresystemer i højere grad, skal I som virksomhed forholde jer til dem på samme måde, som I forholder jer til de andre store teknologier i jeres tech stack. Det handler om at finde den rette balance mellem at få mest mulig værdi ud af teknologien, men fortsat være i kontrol over ejerskabet, sikkerheden og jeres data.
Hos Vertica er vi oprigtigt begejstrede for de muligheder, AI bringer til e-commerce. Vi tillader os dog at forholde os skeptiske til, om sprogmodeller reelt kan blive funktionelle styresystemer, men vi bifalder potentialet i at binde AI tættere på forretningen som værdiskabende driver for bl.a. strategi, data og automatisering. Men ligesom enhver anden teknologi, der kommer tæt på forretningen, kræver det omtanke at integrere det.
Derfor anbefaler vi fortsat, at du selv definerer rammerne for dit setup. For selvom Anthropics nye Skills og OpenAI’s Agent Builder giver mulighed for at koble specialiserede agenter sammen i fuldautomstiske flows, er du stadig låst til Claude eller ChatGPT. Og dermed også til disse modellers begrænsninger.
Hvis du derimod designer dit eget ”Mixture of Experts” kan du ramme mere præcist ned i de behov, som AI kan hjælpe med i netop din forretning. Det kan for mange være en fordel, hvis man har specielle krav til præcision, pris, skalerbarhed, datasikkerhed osv. Samtidig undgår du vendor/model lock-in, hvor du bliver låst til en specifik AI-platform.
Og måske vigtigst af alt: Du sikrer, at dine data, dine regler og dine værdier bliver respekteret.
I takt med at AI bliver en større del af infrastrukturen, bliver datasikkerhed og governance nemlig ikke bare et ansvar, men et brandspørgsmål. Virksomheder, der viser, at de har styr på, hvordan AI håndterer virksomheds- og kundedata, vil stå stærkere i både marked og myndighedslandskab.
Så selvom OpenAI og Anthropic (og sikkert flere af AI-giganterne) gerne vil være styresystemer, er det vigtigt, at det er dig, der styrer systemerne og ikke omvendt. For fremtidens konkurrenceevne handler ikke kun om, hvem der bruger AI hurtigst, men hvem der bygger klogest. Og dem, der formår at designe deres eget AI-lag med styring, sikkerhed og mening, får et forspring, der er svært at indhente.
