Vertica hjælper jer med at få mest muligt ud af jeres e-handelsløsning

Webanalyse

Vi hjælper jer med at tiltrække besøgende og konvertere dem til kunder. Vi rådgiver vi jer om løbende tilpasning af jeres e-handelsløsning ud fra jeres kunders aktuelle adfærd.


Vil du vide, hvornår og hvordan dine kunder besøger dit website? Vil du vide, om dine marketingudgifter har en effekt på din omsætning? De færreste vil svare nej til dette.

Alligevel er databehandling og webanalyse ofte det første, der bliver nedprioriteret, når forretningen skal passes og kunderne serviceres. Derfor kan det være en god start at få sparring og hjælp til at definere, hvilke besøgsdata der giver dig værdi og viden og hvordan denne information og viden bedst bruges i hverdagen.

Hos Vertica strukturerer vi vores arbejde med data i fire kategorier:

  • Rapportering og visualisering
  • Optimering af brugeroplevelse
  • Optimering af trafikkilder
  • Overvågning 

Du kan læse om nogle af mulighederne i de fire kategorier nedenfor.

Optimering af trafikkilder

Brugere og besøg er benzinen til din online motor. Men skaffer dine online trafikkanaler de “rigtige” brugere til dit site? Og gør de besøgende det, du gerne vil have dem til?

Ved at have overblik over dine trafikkanaler og det marketingmix de udgør, vil du bedre kunne time eller forfine kampagner, social media opdateringer eller PR-arbejde. Evaluering af trafikkanaler vil ofte baseres på mikro- og makrokonverteringer samt basis brugeradfærd som for eksempel besøgsvarighed og afvisningsprocent. Det er absolut nødvendigt at definere konverteringspunkter. En makrokonvertering kunne være køb i webshop eller nyhedsbrevstilmelding, mens mikrokonverteringer kunne være visning af en video eller download af et produktblad.

Læs, hvordan Skagenfood har fået et værdifuldt indblik i deres kundegrupper gennem webanalyse, og samtidig har fået skabt et overblik over deres data og KPI'er med brugen af et dashboard. 

Optimering af brugeroplevelse

Hvad enten du står over for at skulle lave et nyt site eller du skal i gang med at optimere på dit nuværende site, vil vi altid anbefale ikke at lade mavefornemmelsen og “jeg synes” råde, men i stedet bruge de data du har liggende i for eksempel Google Analytics til at skabe et bedre beslutningsgrundlag. 

Er der tale om et nyt website, vil data om brugeradfærden på det nuværende site skabe et rigtigt godt grundlag for design og UX-beslutninger. Det gælder for eksempel informationer om, hvorvidt de tilgår jeres site fra mobil eller desktop, og om der er mange tilbagevendende eller flest nye besøg.

Er du til gengæld godt på vej med dit website, vil historiske data eller tracking af features som knapper eller menuer kunne skabe et godt grundlag for at prioritere fremtidige indsatsområder.   

Overvågning

Vi har ikke alle tid til at kigge på websitedata hver dag, men med annotation i for eksempel Google Analytics kan du holde fingeren på pulsen og reagere hurtigt, hvis der skulle være behov for det. Få for eksempel en mail, hvis trafikken fra en af dine trafikkanaler falder eller stiger markant som følge af stoppede Adwordskampagner eller buzz om din virksomhed på de sociale medier.

Du kan også bruge overvågningen til at motivere dit team med mails, når I når dagens mål for omsætning eller besøg.

Rapportering og visualisering

Data er godt, men man kan nemt blive overinformeret og miste fokus. Derfor vil det uafhængigt af størrelsen på din forretning give rigtig god mening at opbygge et rapportsetup, hvor du måler, følger op og visualiserer de data, der er vigtige for netop din forretning. Det kan både være overordnede KPI’er, men også fokuserede rapporter der følger op på indsatsområder. Google Analytics har en række funktioner, der kan sende automatiserede rapporter på mail. Har man et mere flerstrenget marketingmix med facebooksider, youtubekanaler og nyhedsbrevslister, kan der være behov for at bruge rapporteringsværktøjer som Klipfolio eller Geckoboard, som kan generere tilpassede rapporter og dashboards.  

Lyder det som noget for dig?

Så kontakt vores online marketing-team for råd, sparring eller vejledning om jeres webanalyse setup. 

Vi tilbyder også en gratis gennemgang af jeres Google Analytics setup

Kontakt mig

Vil du gerne vide mere om, hvordan I kan styrke jeres digitale forretning, så send en mail eller slå på tråden.

Tak for din tilmelding til vores nyhedsbrev. Hvis du ikke modtager en bekræftelsesmail, så tjek dit spamfilter :)