Kom godt i gang på Facebook 

Firmaside og annoncering

Facebook

Via løbende dygtiggørelse, kurser og seminarer samt sparring med vores faste kontaktperson hos Facebook, har vi i vores online marketing team konstant fingeren på Facebook-pulsen. Vi stræber efter, at være på forkant med de nyeste løsninger og produkter som Facebook udbyder, hvilket i sidste ende kommer vores kunder til gode.


Hvis I ikke vil have flere kunder butikken eller give jeres brand, services og produkter mere synlighed og omtale, så er Facebook ikke stedet for jer. Hvis det derimod lyder tiltalende så læs med her, og se hvordan vi i samarbejde kan løfte jeres forretning. 

Verdens største sociale medie, Facebook, er i næsten alle tilfælde relevant for enhver virksomhed. Med så stort et potentiale for trafik og synlighed, vil det være som at takke nej til den allermest centrale placering i byen, hvis ikke I har en Facebook firmaside. 

Øg jeres kendskabsgrad, promovér jeres brand og produkt, eller skab dialog samt brugerinvolvering. Målsætningerne kan være vidt forskellige, fælles er dog at det kræver en klar strategi, et godt teknisk setup og godt indhold, hvis potentialet skal forløses. 

Facebook Firmaside

Helt grundlæggende starter tilstedeværelsen via jeres Facebook firmaside, hvor det i begyndelsen handler om at skabe jer et relevant publikum, der finder det interessant at følge jeres virksomhed. Jeres primære målgruppe skal kort sagt defineres, og skal danne grundlaget for jeres tilstedeværelse på Facebook.

At opbygge en fanbase bør gøres via forskellige tiltag. Godt indhold kombineret med annoncering. Sørg for at skabe interessant, varieret og engagerende indhold på jeres side, således at I hele tiden sikrer, at jeres publikum bliver eksponeret for spændende indhold og i sidste ende vil interagere med jeres opslag og dermed får større rækkevidde på jeres opslag.

Som ved brug af alle andre sociale medier, bør der udarbejdes en overordnet strategi og en content marketing plan for jeres indhold, hvor i opsætter nogle rammer op for, hvad der skal formidles, hvornår og hvad hensigten er. For som nævnt er det en vigtig faktor, at I varierer jeres indhold sådan, at jeres fanbase ikke udelukkende bliver eksponeret for samme type indhold. Forestil dig at en virksomhed udelukkende slår kommercielle og salgsfremmende opslag op - det vil ikke have en gavnlig effekt for deres publikum på sigt. Derimod handler det om at uddanne jeres fanbase i jeres produkter eller services, udarbejde informative og facts-givende opslag, der eksempelvis informerer om produktets egenskaber, hvordan det kan bruges og måske endda vise nogle små dagligdags tips og tricks. 

Samtidig er det relevant at skabe relationer til jeres fanbase, vis og fortæl om jeres daglige arbejde hvor I tager dem med bag kulissen, og sørg for at tage jeres publikum med på råd og skab dialog og brugerinvolvering.

Jo mere interaktion og engagement fra jeres fanbase, jo mere synlighed, men på den måde fortæller I også Facebooks algoritme, at jeres indhold har været værdiskabende, hvorfor jeres opslag fremadrettet vil blive vist oftere og højere i jeres fans nyhedsfeed. I kan med fordel segmentere hvem i jeres fanbase I vil nå ud til. Det vil typisk være relevant hvis i afholder et lokalt event i Danmark og opslaget derfor kun er relevant for folk på sjælland, eller det kan være at jeres Facebook firmaside repræsenterer jeres virksomhed i hele norden, og der i den kommende uge kun er fri fragt i Danmark – Sådanne nyheder og opslag vil naturligvis kun være aktuelle for en vis del af jeres fanbase, hvorfor I skal segmentere jeres opslag, når det giver mening. Læs hvordan I på simpel vis kommer i gang med målgruppevalg og målretter jeres organiske opslag.

Kort sagt skal I begynde med at skabe godt og aktuelt indhold på jeres Facebook firmaside, via opsatte rammer og en værdiskabende content plan. Vertica står altid klar til at give jeres 1 times gratis sparring på jeres content, både på Facebook firmaside samt jeres website.

Facebook annoncering

En supplerende disciplin bør være Facebook annoncering. Igen kan der her være mange forskellige hensigter alt efter virksomhed, hvorfor der også efterhånden findes mange forskellige kampagnetyper I kan gøre brug af.

Case: Læs hvordan vi mere end fordoblede Royal Greenlands fanbase og hvordan deres gennemsnitlige rækkevidde vækstede med mere end 600%.

Typisk vil hensigten med annoncering på Facebook være at øge kendskabsgraden og synligheden, eller at man vil have eksponenten til at foretage en handling, måske i form af et køb, tilmelding til et nyhedsbrev eller måske et event. Også her vil I kunne drage fordel af at lægge en klar strategi, således at kampagnerne kan eksekveres så effektivt som muligt og få mest muligt af jeres annoncekroner.

Kampagnetyper

De mulige kampagnetyper er tredelt, alt efter hvad jeres hensigt er.

  • Kendskab
  • Overvejelse
  • Konvertering

Det er selvsagt ikke alle kampagnetyper der er relevante for alle virksomheder. For webshops vil samtlige tre typer af kampagner være relevante at benytte. Derimod er kampagnerne i tredje step ”konvertering” knapt så relevante for ikke-webshops. I dette tilfælde vil kampagnerne i ”kendskab” samt ”overvejelse” være mest oplagte og egne sig bedst.

Budget

Ved opsætning af en Facebook kampagne har i to muligheder for budgetplanlægning:

  • Dagligt budget
  • Samlet budget

Fælles for ovennævnte er, at i kan sætte en grænse for hvor mange penge I vil bruge om dagen, eller over en given periode. På den måde risikerer I ikke at jeres kampagne løber løbsk og bruger flere penge end budgetteret.

Målretning

Målretningsmulighederne på Facebook er mange. Her handler det om at finde rette segment at målrette kampagnen til. Målretning skal naturligvis reflektere hensigten med kampagnen.

I kan målrette ud fra flere forskellige parametre:

  • Køn
  • Alder
  • Sprog
  • Geografisk placering
  • Forbindelser
  • Interesser
  • Adfærd

På de to sidstnævnte parametre kan I segmenteres forholdvist dybt. Lad os antage, at I vil målrette mod folk der har berøring med marketing – så har I mulighed for at ramme folk, som arbejder med marketing, har marketing som studieretning eller blot har vist interesse for marketing.

Brugerdefineret målgrupper 

Disse målgrupper er alle nogle som I kan oprette i jeres annoncekonto. Målgrupperne kan baseres og oprettes ud fra:

  • Websitetrafik
  • Appaktivtet
  • Interaktion på Facebook
  • Kundefil

Alle disse målgrupper vil indeholde personer, der før har vist interesse eller interageret med jeres virksomhed og som i forvejen har kendskab til jer.

Ved målretning mod en målgruppe under websitetrafik kan I ramme de folk, der har besøgt jeres website eller mere specifikke undersider. Dette kræver, at der installeres en simpel Facebook pixel på jeres site.

Ved appaktivitet kan I ramme folk som har udført en særlig handling i jeres app eller spil.

Muligheden for at ramme folk der har interageret med jer på Facebook er forholdvis ny, hvor der pt. er to muligheder. I kan opsamle folk, der har set en vis del af jeres video på jeres Facebook firmaside, eller I kan opsamle de folk der har åbnet eller udfyldt en af jeres lead annoncer.

Hvis I vil bruge en kundefil som brugerdefineret målgruppe kan I eksempelvis uploade jeres nyhedsbrevsmodtageres e-mail adresser. Herefter matcher Facebook disse adresser med personernes Facebook profil, således at I kan ramme alle der modtager jeres nyhedsbrev.

I daglig tale kaldes det retargeting at opsamle og ramme personer, der førhen har vist interesse for jeres virksomhed. Det faktum, at de i forvejen kender til jeres virksomhed gør at de er mere tilbøjelige til at foretage den handling I gerne vil have dem til, hvorfor retargeting er et yderst effektivt værktøj.

Kampagneopsætning

Der er 3 værktøjer til at oprette Facebook kampagner.

Boost af opslag

Den nemme og hurtige løsning er boost af opslag. Her kan I på jeres Facebook firmasides væg vælge at benytte boost-knappen som fremgår på opslaget. På den måde sørger I for, at opslaget på jeres væg når ud til flere personer og opnår mere synlighed. Der er dog nogle målretningsbegrænsninger, hvis I vælger at gøre brug af boost funktionen.

Facebook Annoncekonto

Mere anbefalingsværdigt er det, at I benytter en annoncekonto hvor I får markant flere muligheder. Annoncekontoen er også med til at give mere struktur og overblik over jeres senest kampagners performance og forbrug. Her er der ydermere mulighed for at aflæse en masse data omkring hvilke personer i er nået ud til, hvilke demografier, der har interageret mest eller mindst. Samtidig har I eksempelvis også mulighed for at få indblik i på hvilke platforme, at kampagnen har fungeret bedst. 

Nævnte data og mange flere parametre er altså tilgængelige, der gør at I kan notere jer, hvad der har fungeret godt og mindre godt. Disse data skal naturligvis bruges således at I løbende kan skabe endnu mere effektive, værdifulde og skarpe Facebook-kampagner.

Facebook Power Editor

Power Editor er også et af Facebook egne programmer hvori I kan oprette Facebook kampagner. Power Editor har den fordel, at man her kan arbejde offline i modsætning til omtalte annoncekonto. Samtidig er det er værktøj der er yderst effektivt hvis der skal oprettes mange kampagner på én gang. Her har man eksempelvis muligheden for at dublere, hvilket enten kan gøres på enten kampagneniveau, annoncesætniveau eller annonceniveau. Det kan spare jer for meget tid og manuelt arbejde.

Vi vil i samarbejde med jer udarbejde en klar strategi, baseret på jeres behov og hensigt med tilstedeværelsen på Facebook, hvad end I har brug for sparring og rådgivning omkring jeres Facebook firmaside, hvilket indhold I bør formidle, eller om I blot har brug for opsætning og struktur på Facebook-kampagner.

Kontakt mig

Har du brug for sparring eller rådgivning inden for online marketing og webanalyse? Så kontakt mig for en uforpligtende snak.

Tak for din tilmelding til vores nyhedsbrev. Hvis du ikke modtager en bekræftelsesmail, så tjek dit spamfilter :)