Marketing automation

Marketing automation er et stærkt værktøj, der tillader jer at segmentere, personalisere og time jeres kommunikation. Resultatet er kundeloyalitet og øget salg.


Hvad er marketing automation?

Marketing automation handler grundlæggende om at automatisere jeres marketingaktiviteter, så I rammer eksisterende og nye kunder med relevante budskaber på det rigtige tidspunkt, uanset hvor de møder jer. Det involverer alle jeres kanaler, fysiske såvel som digitale.

Marketing automation kan inkludere mange forskellige tiltag og kanaler: 

  • SMS
  • E-mail marketing / nyhedsbreve / triggerbaserede mails
  • Online markedsføring
  • Kampagner
  • Search
  • Chat
  • Sociale medier
  • Retargeting
  • Personalisering
  • Recommendations

Data er forudsætningen

For at alt dette kan lade sig gøre, skal I opsamle data om kunderne og afklare, hvor og hvordan I kan bedst kan bearbejde dem. Den forståelse omsætter I til automatiserede, skalerbare flows på tværs af kanaler.

Flows kan for eksempel være

  • En kunde har lagt noget i kurven på jeres webshop, men ikke gennemført ordren. Næste dag modtager de en mail med link til deres kurv (abandoned basket)
  • En kunde har browset varer på jeres webshop, og efterfølgende får de vist jeres annoncer på eksempelvis facebook eller Instagram (retargeting)
  • En kunde har afgivet en ordre på jeres webshop. Ugen efter modtager de en mail med tilbud om at få 15 % rabat på deres næste køb (trigger-mail)

Med det rette system kan I sikre, at jeres indhold og tilbud kun sendes til de rigtige modtagere på det rigtige tidspunkt, og at indholdet justeres automatisk. Det ultimative slutmål er segmentering helt ned på individniveau.

Skaleret leadgenerering

Marketing automation giver mulighed for at skalere jeres digitale marketing og leadgenerering. Ved at automatisere jeres marketingindsats er det muligt at håndtere en større volumen mere kvalificeret og personligt. Det handler med andre ord om effektivisering, men også om optimering.

Uden marketing automation og den aktive påvirkning af kunderne er der en risiko for, at jeres e-handelsløsning i for stor udstrækning kommer til at handle om passiv ordreoptagelse. Marketing automation er et afgørende værktøj, der sætter jer i stand til at drive kunder til jeres webshop.

Organisationen

En typisk udfordring er, når kreative marketingafdelinger møder automatiseringskrav, der fordrer kendskab til systemer og data. Sammenspillet mellem marketing og it er derfor afgørende - ligesom det er vigtigt at få de rigtige kompetencer trukket ind, så I som organisation er rustet til de nye krav om systemer og datahåndtering, som en klassisk marketingafdeling retfærdigvis ikke altid er klædt på til at imødekomme her og nu.

Også internt i marketingafdelingen er det vigtigt, at I samler trådene mellem jeres ansvarsområder. Ved at inddrage alle involverede, kan I få et optimalt udbytte af hinandens kompetencer og viden. 

Den digitale rejse er begyndt og allerede kort tid efter lanceringen kan vi se, hvordan vores nye digitale platform er medvirkende til at udvikle vores forretningsmodel. Vi ligger nu inde med en viden om vores besøgende, deres adfærd og søgehistorik, der giver et unikt indblik i kundens adfærd og behov, som vi aldrig tidligere har haft. Denne viden er direkte medvirkende til en mere præcis og relevant salgsproces og kommunikation samt en øget kundefastholdelse.

Sune Lou Dusart

Head of e-Commerce & Business Development

Hvordan kan vi hjælpe?

I Vertica hjælper vi jer først og fremmest med at opsætte nogle mål for, hvad I vil opnå med jeres digitale marketingindsats. Dernæst danner vi overblik over jeres nuværende kanaler. For at sikre, at vi tager højde for alle relevante aspekter, inddrager vi alle der er ansvarlige for hvert deres område/kanal (e-mail, annoncering, webshop, sociale medier, sms, chat). Sammen identificerer vi, hvad I allerede gør på tværs af kanaler og prioriterer, hvor vi kan sætte ekstra ind. Det kan både være på en enkelt kanal eller på tværs. Fokus er her at afdække, hvilke flows det er mest oplagt at opsætte. Med andre ord, hvor kan der skabes en sammenhæng, der er værdifuld (fordi den er værdifuld for kunderne). 

Samtidig undersøger vi, hvilke eksisterende værktøjer og systemer I har i spil. I kan nemlig godt automatisere flere af jeres marketingindsatser uden at investere i et full-blown marketing automation system. En automatisering, der er forholdsvis let at gå til, er triggerbaserede e-mails. Det vil sige automatiske mails, der udsendes når en specifik hændelse finder sted på websitet. 

De mest almindelige eksempler er velkomstmailen, fødselsdagstilbuddet og forladt kurv. Automatisering af e-mails kan ofte sættes op i jeres eksisterende e-mail system og er et godt sted at starte.

I Google Analytics kan I også få indsigt i, hvor det giver værdi at sætte en automatisk marketingindsats op. Med remarketing på eksempelvis Facebook og Google kan I opsætte annoncer og målrette dem mod personer, der allerede har vist interesse for jeres webshop og produkter. Fordelen er, at det fungerer automatisk, når først kampagnerne er sat op.

Recommendation engines som eksempelvis Raptor Smart Advisor kan også bruges til automatisk at eksponere produkter og indhold til brugerne i forskellige kanaler, baseret på deres online adfærd. Det kan være på websitet, men også i jeres e-mails og annoncering. 

Marketing automation systemer

Ønsker I for alvor at arbejde med data og automatisere jeres marketingindsats på tværs af kanaler, så kræver det et dedikeret marketing automation system som eksempelvis Agillic eller Hubspot, der kan rumme flere kanaler ad gangen. 

Når I skal vælge et system vil vi altid anbefale, at I sætter jer ind i, hvordan systemet er at arbejde i. Giver det en god og fleksibel redaktøroplevelse? Det kan være afgørende for, hvor meget og hvor effektivt systemet bliver brugt. Systemvalget bør ske i samspil mellem jeres marketingafdeling og en repræsentant fra jeres data/proces-afdeling, så alle aspekter tilgodeses fra begyndelsen.

Systemet skal være i stand til at rumme data, gøre det nemt at arbejde med data, gøre det enkelt at modellere data derinde og gøre det nemt at integrere data dertil.

Marketing automation-platforme holder data og kan lave regler om de data, så I kan beslutte, hvad forskellige kunder skal have vist. Vi ser desuden perspektiver i, at e-handelsløsningen kan udnytte de data og den regelmotor, som ligger i marketing automation-systemet.

Et godt marketing automation-system vil efter vores mening:

  • Have en god brugerflade til at arbejde med indsigt i data, opsætte flows og arbejde med det content, der kommunikeres i de flows
  • Tillade jer at opstille mål og opsætte måling, så det er nemt for jer at se, hvordan de forskellige flows performer
  • Nemt og fleksibelt at integrere til
  • Sætte jer i stand til at arbejde med splittesting af flows
  • Sætte jer i stand til at arbejde med så mange kanaler ét sted som muligt (herunder oplagte kanaler som e-mail, sms og sociale medier) – men også kunne skabe sammenhæng over til resten af jeres digitale tilstedeværelse.
  • Styre retargeting
  • Styre sociale medier

Med udgangspunkt i, at de data er på plads, skal platformen efterfølgende sætte jer som marketingfolk i stand til selv at definere de ønskede flows – uden at I nødvendigvis behøver involvere IT-afdelingen.

Kontakt mig

Vil du gerne vide mere om, hvordan I kan styrke jeres digitale forretning, så send en mail eller slå på tråden.

Vi holder dig opdateret

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv opdateret på alt indenfor B2B og B2C e-handel.
Læs vores seneste nyhedsbreve

Læs vores e-bøger

Du er allerede tilmeldt nyhedsbrevet. Vil du vide mere om trends i e-handel, søgning eller browseroptimering? Så download vores e-bøger.

Læs vores e-bøger

Tak for din tilmelding til vores nyhedsbrev. Hvis du ikke modtager en bekræftelsesmail, så tjek dit spamfilter :)