Min blogføljeton om bæredygtighed i e-handel fortsætter. I første del så jeg nærmere på, hvordan UX og webdesign kan hjælpe forbrugerne med at træffe bæredygtige valg. Hvis virksomhederne er indstillede på at gøre en forskel, kan de gøre det både gennem bæredygtige løsninger i webshoppens design, men også ved at optimere produktinformation og -vejledning. Det vil jeg gå i dybden med her.

Produktinformation og vedligeholdelsesvejledning

Produktdetaljeside


Det er her du har plads til at fortælle om produktets bæredygtighed, den gode historie og generelt klæde brugeren godt på til at tage et velinformeret og bæredygtigt valg. Derudover ser vi også en stor udfordring med returnering af varer, hvor der er potentiale for at nedbringe mængden af transport.

Vedligeholdelse


En stor udfordring for CO2-udledningen er mængden af forbrug, som vi har. Med gode vedligeholdelses-anbefalinger, kan du være med til at hjælpe dine kunder til at have dine produkter i længere tid. Dermed opnår du goodwill hos kunderne samtidig med, at du styrker din brand-identitet. Ligesom Boozt gør her.

Et andet godt eksempel er den aarhusianske tøjvirksomhed Lakor, som har lavet en pantordning på deres tøj. Hvert eneste stykke tøj bærer et pantmærke. Når brugeren er færdig med tøjet, kan de indlevere det og få et mindre beløb, som så kan bruges på nye produkter i butikken. Det gamle tøj bliver derfra enten lavet om til nye produkter eller doneret til genbrug. Dermed sørger de for, at tøjets levetid bliver meget længere end den periode, hvor kunden benytter det.

Size- og fitting guides


30% af produkter, der handles, returneres. Det er meget transport, som kan minimeres. Det er uundgåeligt, at der sker fejl, og virksomheder skal sikre, at brugere har en rigtig god oplevelse, når de oplever fejl ved det produkt, de har købt. Dog, sker en stor del af fejlene som følge af, at kunderne har fejlvurderet det købte produkt i forhold til størrelse eller udseende.

En del af dette kan løses med bedre produktbilleder og -beskrivelser. Eksempelvis har Asos.com en meget præcis, letforståelig og brugbar forklaring af størrelse og pasform. Grundreglen er, at brugere skal vide, hvordan de skal vurdere produktets størrelse i forhold til deres formål. Både billeder og beskrivelse kan være en løsning her.

Information om hvor produktet er produceret


I forbindelse med at brugere får et øget fokus på, hvor deres indkøb er produceret, har jeg tidligere beskrevet muligheden for at kunne filtrere produkter på oprindelseslande. I forlængelse af dette kan produktdetaljesiden bruges til at gå i dybden og fortælle den gode historie om brandet.

Elsk.com gør det nemt for brugeren at finde information om producenter. Det har desuden den fordel, at de kan bruge informationen som content på deres side og beskrive deres producent som en stærk partner i forhold til at opnå bæredygtige mål.

Ligeledes har Patagonia også fundet en smart måde at fremvise information om deres producenter samt deres materialer generelt. Sådan at brugeren nemt kan klikke videre og læse om hvordan- og hvorfra deres produkter produceres.

Navigerer brugeren videre til beskrivelsen af fabrikkerne, er der ikke meget information at hente sammenlignet med Elsk’s eksempel ovenover. Patagonia misser her en mulighed for noget godt content, men det kan selvfølgelig være det kommer i fremtiden. Derfor kunne den optimale løsning ligge et sted imellem disse to eksempler.

I næste og sidste indlæg vil jeg kigge nærmere på, hvordan du kan følge kundernes grønne ambitioner til dørs.

Vil du vide mere om bæredygtighed i e-commerce?


I vores podcast nedenfor kan du høre Katrine Lee Larsen fortælle om Copenhagen Cartels kamp for at fjerne plastik i verdenshavene. Lyt med, når hun fortæller om udfordringerne ved at være et bæredygtigt tøjbrand, og om at fokusere på bunden af både regnskabet og havet.

Du kan også møde møbelproducenten TAKT. Grundlægger og CEO, Henrik Lorensen, fortæller om, hvordan de tænker bæredygtighed ind i alle dele af forretningen: fra produktion, personalevilkår til pakketransport.