Optimal styring af produktdata 

- 2.500 produkter, 30 markeder og op til 3000 timers besparelse

← Tilbage til caseoversigt

Trollbeads PIM

Trollbeads er et smykkefirma med tusindvis af produkter og forhandlere. Virksomheden sælger sine smykker ad tre kanaler til over 30 markeder på over 30 sprog. Det stiller store krav til håndteringen af produktdata, som er en afgørende differentiator inden for e-handel. Derfor har Trollbeads nu indført et Product Information Management-system for at sikre optimal styring af virksomhedens produktdata.


Trollbeads sælger sine smykker både via distributører og forhandlere samt via deres egen webshop. Smykkefirmaet har hidtil haft et komplekst setup med et væld af datakilder, men i takt med at virksomheden er vokset, opstod behovet for at forenkle processen omkring produktdata. Med indførelsen af et PIM-system har Trollbeads nu fået et stærkt værktøj til styring af forretningskritiske data, og virksomheden er rustet til at vækste på endnu flere markeder.

Udfordringen

Trollbeads har 2.500 produkter, og hvert produkt har en række unikke karakteristika inden for kategorier som farve, design og materiale. Det gør produktdata tilsvarende komplekse, da der for eksempel er særskilte toldkoder for materialer som guld, sølv og diamanter.

Ud over at have komplekse produkter sælger Trollbeads sine smykker i over 30 markeder på over 30 sprog. Men markeder og sprog følges ikke altid ad. Eksempelvis skal de engelsksprogede løsninger kunne håndtere  såvel US Dollars som britiske pund og Euro. Alle disse kompleksiteter skal kunne håndteres af én og samme datamodel.

3000

timers besparelse

30

sprog

Løsningen

Udfordringen med Trollbeads’ komplekse datalandskab førte til en strategisk beslutning i virksomheden om at indføre et PIM-system. Med et PIM-system samles alle stamdata ét sted, og der er dermed ét system, som er dataejer. Hos Trollbeads oprettes produkter nu i PIM-systemet frem for ERP-systemet, som det tidligere var tilfældet. PIM-systemet sikrer en skarp styring af de mange produktdata som eksempelvis varetekst og pris. Disse data er afgørende for, at kunderne kan finde de relevante produkter og få den fornødne information.

Resultatet

Ved at indføre et PIM-system bliver hverdagen lettere for såvel logistikafdelingen og kundeservice hos Trollbeads som for virksomhedens mange content managers i e-handelsafdelingen. Det nye system skaber hver måned en besparelse på mellem 1.500 og 3.000 timer. Samtidig vil Trollbeads’ mange distributører få glæde af PIM-systemet, da de er ansvarlige for oversættelser af produktdata til de forskellige sprog. Det bliver nu ensrettet fra centralt hold.

Med det nye PIM-system har Trollbeads samlet data ét sted. Det giver overblik, minimerer fejl og fører til effektivisering. I takt med, at Trollbeads vækster og kommer ud på flere markeder, vil produktdata løbende skulle oversættes til endnu flere sprog. Og med det nye PIM-system kan smykkeproducenten vækste uden risiko for at øge kompleksititeten af arbejdet med produktdata.

Vertica har udviklet vores komplekse e-handelsløsning til B2B og B2C, og de har en enorm viden om e-handel og produktdata. De kender vores udfordringer med mange markeder og sprog og har budt ind med forskellige løsningsmodeller til håndteringen af vores produktdata. Vertica har været en stærk sparringspartner og har sikret, at vi fik taget stilling til de afgørende ting undervejs. Det har givet os ro i maven, og vi har fået den bedste løsning takket være en velgennemført proces.

Marc Aron Bøgh Barnholdt

IT-chef hos Trollbeads

Kontakt mig

Kontakt mig gerne for en uforpligtende snak om integration. Jeg har mere end 15 års erfaring med e-handel, digital forretning og integration af systemer og virksomheder.

Tak for din tilmelding til vores nyhedsbrev. Hvis du ikke modtager en bekræftelsesmail, så tjek dit spamfilter :)