Scandlines søsætter online BorderShop 

← Tilbage til caseoversigt

Scandlines

Med mere end 7,6 millioner årlige passagerer på ruterne Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock er der fart på grænsehandlen hos Scandlines. Det har udmøntet sig i en ny digital platform, hvor kunderne kan springe køen over og forudbestille alt fra øl, vin, vand og spiritus til slik, snacks og chokolade.


I havnene Puttgarden og Rostock har Scandlines sine to grænsehandelsbutikker, der hvert år har mere end 1,5 millioner besøgende. For at være konkurrencedygtig, styrke den digitale tilstedeværelse og gøre det endnu nemmere for kunderne at handle, når de krydser grænsen mellem Danmark og Tyskland, har Scandlines fået udviklet en ny online BorderShop.

Konkurrencedygtige med ny shop

Hovedfokus i alle Scandlines’ aktiviteter er at skabe den bedst mulige oplevelse for kunden, uanset om det er ombord på færgerne, i butikkerne eller online. Men det tidligere website levede ikke op til krav om brugervenlighed og kvalitet og kunne ikke følge med den stigende ordremængde. Scandlines ønskede derfor et nyt, tidssvarende website med fokus på øget salg og den gode kundeoplevelse.

Grænsehandel er en prisfølsom, dynamisk og kundedrevet verden. Det stiller store krav til løsningen, da Scandlines hele tiden skal være i stand til at kunne følge med og agere agilt i markedet på priser og produktudbud. Det handler om altid at være et skridt foran konkurrenterne.

Online og offline smelter sammen

Ambitionen har været at lade Scandlines’ online og offline kanaler understøtte hinanden og give incitamenter til køb flere steder på kunderejsen.

Et af fokusområderne har været at skabe sammenhæng mellem den nye løsning og kundeklubben SMILE, der har 500.000 medlemmer. SMILE er Scandlines' fordelsprogam, der udover at give særlige tilbud og rabatter, gør det muligt for medlemmerne at optjene og bruge point hver gang de handler hos Scandlines – både ombord på færgerne, i butikkerne og på webshoppen. Resultatet er, at ordrer på webshoppen er med til at skabe god trafik til de fysiske butikker og øge mersalget.

Medlemmer kan til enhver tid logge ind og få overblik over tidligere køb, aktuelle tilbud, rabatter samt optjente point.

Produktanbefalinger og kampagner skaber salg

Webshoppen er udviklet med henblik på at gøre det så enkelt som muligt for kunden at gennemføre en ordre. For at inspirere til mersalg har Scandlines fået implementeret Raptor som salgsmotor. Udover at booste mersalget er produktanbefalingerne med til at udstille bredden i Scandlines’ sortiment, der rummer mere end 2.000 produkter. På webshoppen er der ligeledes placeret spots, som gør de besøgende opmærksomme på aktuelle tilbud, kampagner og events.

Redaktøren har tilmed fået flere muligheder for at oprette landing pages, der understøtter budskaber i nyhedsbreve samt aktuelle tilbud og kampagner i fysiske kataloger.

Det gode projektforløb med Vertica har resulteret i, at vi nu har en online salgsplatform, der lever op til de forventninger kunderne har i 2018. Samtidigt blev projektet leveret til tiden, hvilket har haft stor betydning for de interne stakeholders. ”

Rune Andresen

E-commerce projektleder

De tekniske elementer

Løsningen er, ligesom Scandlines’ andre digitale kanaler, bygget i Sitecore og med de indbyggede Experience-features er der gode muligheder for at skabe en relevant digital oplevelse med ensartede budskaber på tværs af SMILE-portalen, webshoppen, scandlines.com og booking-universet.

Platformen er direkte integreret med Scandlines’ POS-system, og det sikrer sammenhæng mellem webshoppen, de fysiske butikker og kan på sigt skabe en mobiloplevelse gennem Scandlines’ app, der bygger ovenpå samme POS-system. 

Integrationen sikrer også, at priser og rabatter opdateres automatisk på webshoppen sammen med information om SMILE-medlemskab og point. Prisberegningen er kompleks og håndterer rabatter på såvel enkeltprodukter som mængderabatter og mix af varianter.

Bedre produktdata med PIM

Sammen med webshoppen har Scandlines fået etableret Product Information Management-system. PIM-løsningen er baseret på inRiver Digital Marketing Cloud.

inRiver varetager kataloget og håndterer produktberigelsen i form af tekst, billeder og oversættelser, og sikrer at opdateringer automatisk overføres til webshoppen. inRiver letter ikke bare arbejdet med at vedligeholde og distribuere produktdata, men højner også informationsniveauet ud mod kunderne. 

Fra inRiver er der automatiske opslag til databerigelse hos Scandlines’ dataleverandør.

Øget trafik og omsætning

Kunderne har taget godt imod den nye løsning, og allerede kort tid efter lanceringen er antallet af sessioner, transaktioner og omsætningen øget markant.

Samtidig har løsningen været med til at nedbringe manuelle processer og opgaver som opdatering af priser, rabatter og produktinformationer. Også flowet fra online bestilling til lagerpluk og udlevering af varerne er blevet forbedret. Scandlines har fået et helt nyt logistik setup, der understøtter forretningen og den stigende ordremængde. Det er alt sammen med til at frigive tid og ressourcer internt hos Scandlines.

Kontakt mig

Kontakt mig gerne for en uforpligtende snak om integration. Jeg har mere end 15 års erfaring med e-handel, digital forretning og integration af systemer og virksomheder.

Tak for din tilmelding til vores nyhedsbrev. Hvis du ikke modtager en bekræftelsesmail, så tjek dit spamfilter :)