Optimering og strategisk sparring til online synlighed  

← Tilbage til caseoversigt

Royal Greenland - annoncering og remarketing

Fiskerigiganten Royal Greenland er kendt som en fast del af frokostbordet ved højtider for langt de fleste danskere. Virksomheden er ejet af det grønlandske selvstyre og har stor tilknytning til lokalsamfundet. Visionen er at bringe nordatlantiske fiske- og skaldyrsprodukter af høj kvalitet fra fangst til forbruger.


Problemstillingen

Royal Greenland ønsker at levere værdi i hverdagen og komme tættere på både deres danske og svenske kunders dagligdag. Derfor er en væsentlig del af Royal Greenlands marketing bygget op omkring deres opskriftssamarbejde med en række kendte danske kokke. Royal Greenland ønskede at være til stede med deres opskriftsforslag når kunderne havde brug for dem og det skulle en større synlighed i søgemaskinerne ved hjælp af AdWords løse.

Igennem samarbejdet har Verticas online marketing-team, på baggrund af den indsigt AdWords annoncering har givet, hjulpet Royal Greenland med at øge den organiske trafik på både deres danske og svenske website. Sidenhen er samarbejdet også udviklet sig til strategisk sparring i forbindelse med Royal Greenlands tilstedeværelse på den nye fødevaremarkedsplads Shobr.com. Som en del af denne proces har Vertica også hjulpet Royal Greenland igang med annoncering på Facebook.  

Målrettet annoncering og remarketing

Fokus for AdWords-søgeannoncerne har været at skabe en mere fokuseret annoncering. Tidligere var Royal Greenlands annoncering meget bred og målrettet til næsten alle søgninger på Google, der omhandlede fisk. I dag er søgeordspuljen snævret væsentligt ind, og Vertica har hjulpet med at rette fokus på de søgninger, hvor Royal Greenland har relevant indhold at tilbyde. Det har gjort, at Royal Greenlands gennemsnitlige annonceposition er blevet forbedret fra et gennemsnit på 2,2 til en gennemsnitlig position som nummer 1 – og det er uden at øge klikprisen eller få færre klik. 

Som en del af optimeringsarbejdet med AdWords annoncering har Vertica også defineret og opsat tracking af micro-konverteringspunkter på websitet. Ved at værdisætte brugernes adfærd, kan optimeringsarbejdet gøres mere kvalificeret. Eksempler på micro-konverteringer på Royal Greenlands website er tilmelding til nyhedsbrev og tidsforbrug på de enkelte opskriftssider. 

Med værdisættelsen af brugerne på websitet, har det været muligt at oprette remarketing målgrupper med de mest loyale og interesserede brugere. Disse målgrupper har Vertica så brugt til at give Royal Greenland ekstra synlighed overfor deres kernemålgruppe op til f.eks. nytår med bannerannoncering.

Til at starte med var vores ønske at få sat annoncering op på vores AdWords, men samarbejdet udviklede sig hurtigt til strategisk sparring med Vertica med henblik på at optimere vores online synlighed. Vi har været meget tilfredse med samarbejdet, og de mange resultater, som vi allerede nyder godt af.

Lotte Skjøttgaard Sørensen

Marketingkoordinator hos Royal Greenland

Optimering af social media

Som et led i en forbedring af Royal Greenlands online synlighed har optimeringen af Royal Greenlands tilstedeværelse på de social medier også været en væsentlig faktor. Vertica har hjulpet med at oprette og strukturere annoncering for Royal Greenlands Facebookside. Det har betydet, at det gode arbejde Royal Greenland allerede lavede på deres side, har fået et endnu større reach og involvering fra brugerene.

Et andet mål for Royal Greenlands Facebookside har været at øge antal følgere og skabe en loyal følgerskare. Med den målrettede annoncering er Royal Greenlands følgerskare øget fra 1600 følgere i januar 2016 til 3300 i marts 2016. Den øgede følgerskare har desuden resulteret i, at Royal Greenland har forbedret deres rækkevidde på deres posts, og er gået fra en daglig rækkevidde på 140 i 2015 til i 2016 at ligge på et dagligt gennemsnit på 827. 

Opsætning af dashboard

Optimeringen af Royal Greenlands online tilstedeværelse har givet adgang til en masse data. Gennem værktøjet Klipfolio, har Vertica hjulpet med at etablere et fælles dashboard med tracking af Royal Greenlands vigtigste KPI’er. På den måde kan Royal Greenland altid følge med i deres data, og være opdateret på, om de opsatte mål nås. 

Online Marketing Konsulent

Har du brug for sparring eller rådgivning inden for online marketing og webanalyse. Så kontakt mig for en uforpligtende snak.

Tak for din tilmelding til vores nyhedsbrev. Hvis du ikke modtager en bekræftelsesmail, så tjek dit spamfilter :)