Øget synlighed på Facebook 

- via annoncering og engagerende indhold

← Tilbage til caseoversigt

Royal Greenland

Royal Greenland er en af verdens førende leverandører af fisk og skaldyr og er kendt som en fast del af frokostbordet til hverdag og ved højtider. De sælger deres produkter til supermarkeder og foodservicegrossister verden over, som videresælger dem til kantiner, hoteller, restauranter og ikke mindst slutbrugerne.


De seneste år har Royal Greenland haft fokus på at skabe mere traction, flere følgere samt interaktion på deres danske Facebook-side – og med stor succes. Derfor ønskede de at gentage successen i Sverige. Royal Greenland havde primært tre formål med tilstedeværelsen på Facebook i Sverige:

  • Opbygning af et relevant publikum og en kvalitets-fanbase ud fra godt indhold og annoncering
  • Trafik til opskriftsuniverset på deres website
  • Indsamling af e-mails til nyhedsbrevet

Opbygning af fanbase

I tæt samarbejde med Vertica har Royal Greenland først og fremmest haft fokus på at opbygge en relevant fanbase ved at kombinere godt og engagerende indhold med øget synlighed via annoncering.

Det er primært to discipliner inden for annoncering, der har været med til at skabe mere trafik og følgere til Facebook-siden: En like-kampagne og en klik til website-kampagne.

Vi benyttede os af dedikerede like-kampagner, da vi havde gode erfaringer med denne form for annoncering på den danske Facebook-side. Her målte vi løbende på udviklingen af organisk rækkevide, som viste at rækkevidden på sidens opslag steg kontinuerligt i takt med antallet af følgere. Det er udtryk for en vis kvalitet i følgerskaren. 

På baggrund af disse erfaringer målrettede vi blandt andet annoncerne mod:

  • Brugere med interesse for gastronomi, opskrifter og madlavning
  • Brugere, der havde besøgt websitet inden for de seneste 30 dage
  • De eksisterende svenske nyhedsbrevsmodtagere, som endnu ikke fulgte siden
  • Forskellige look-a-like målgrupper

Resultatet er, at Royal Greenland Sverige siden oktober 2016 til november 2017 har vækstet sin fanbase betragteligt til en pris på 4-6 kr. pr. følger. Med denne vækst er den organiske rækkevidde for opslag også steget markant.

Trafik til website

For at skabe trafik til Royal Greenlands opskriftunivers på websitet kørte vi klik til website-kampagner. Baseret på årstider og højtider blev der udvalgt relevante opskrifter som inspiration til madlavning. Udover at måle antallet af kliks til websitet, målte vi også antal sete undersider og samlet tid på websitet for til sidst at kunne måle på værdien af trafikken fra Facebook-kampagnerne. 

Udover at skabe trafik til websitet, resulterede indsatsen også i en flot pulje nye følgere til siden. Det skete på baggrund af udsendte invitationer til de brugere, som havde liket Royal Greenlands opslag, men som endnu ikke liket den svenske Facebook-side. En god, alternativ metode til kontinuerligt at sikre et flow af nye kvalitetsfølgere – og så er metoden endda gratis. 

Samarbejdet med Vertica har været helt i top. Vi sætter især stor pris på de forslag til nye initiativer, Vertica løbende kommer med, for at kunne gøre vores tilstedeværelse på Facebook endnu bedre.

Lotte Skjøttgaard Sørensen

Marketingkoordinator

Tilmelding til nyhedsbrev

For at øge antallet af tilmeldinger til nyhedsbrevet benyttede vi os af lead ads-kampagner, hvor brugerne have mulighed for at udfylde en udvidet formular direkte på Facebook, uden at skulle guides til websitet.

Vi målrettede primært annoncerne mod eksisterende likes på Facebook. Jo større fanbasen blev, jo flere blev eksponeret for nedenstående lead ad-annonce. De eksisterende nyhedsbrevsmodtagere var selvsagt ekskluderet for målretningen.

Sekundære målretninger lød på diverse look-a-like målgrupper, blandt andet baseret på nyhedsbrevsmodtagere, Facebook-fanbasen samt de som havde besøgt websitet.

Siden kampagnens start, sidst i oktober 2016, har kampagnen været med til at øge den oprindelige listestørrelse med 130 % til en pris på 2-4 kr. pr. e-mail.

Opbygning af loop

For at opsummere byggede vi en struktur, en form for loop, hvor målet først og fremmest var at nå ud til et nyt publikum med inspirerende og værdifuldt indhold. Kampagnernes indhold bar som oftest præg af sæsonens og højtidernes aktuelle opskrifter.

Når først eksponenterne havde interageret med et opslag ved enten at like, dele, kommentere eller klikket sig videre til websitet, blev de automatisk samlet op i målgruppen, således at vi efterfølgende kunne ramme dem med en opfordring til handling. Typisk blev de først ramt af en like-kampagne og herefter en lead ad-kampagne.  

Resultatet

Et år efter oprettelsen har Royal Greenland fået opbygget en solid og loyal følgerskare på deres svenske Facebook-side, hvor engagement og organisk rækkevidde er støt stigende. Samtidig er målet om at øge kendskabsgraden nået, og vi har fået valide og værdifulde data samt indsigter om målgruppen og deres adfærd, som vi kan bruge fremadrettet.

Online Marketing Konsulent

Har du brug for sparring eller rådgivning inden for online marketing og webanalyse. Så kontakt mig for en uforpligtende snak.

Tak for din tilmelding til vores nyhedsbrev. Hvis du ikke modtager en bekræftelsesmail, så tjek dit spamfilter :)