Ny B2B shop til Hørkram 

- en af de bedste i branchen

← Tilbage til caseoversigt

Hørkram

Hørkram er én af Danmarks største foodservicegrossister med et synligt vartegn på knap 200 lastbiler og over 700 ansatte på landsplan. Virksomheden lanceret en ny B2B-shop, der håndterer størstedelen af det samlede salg. Visionen har været at skabe en af de bedste webshops i branchen.


Intuitiv webshop til alsidig kundeskare

Hørkram har et bredt varesortiment med over 26.000 unikke varenumre og en kundeskare, der spænder lige fra restauranter, hoteller og hospitaler til institutioner samt den lokale slagter og café. Det stiller store krav til Hørkrams webshop, der skal kunne tilbyde alle kundetyper overskuelig og intuitiv selvbetjening, og som årligt omsætter for 2,6 milliarder. kr.

Virksomheden har haft fokus på at sikre varekvalitet, sortiment, logistik og kundeservice – men ønskede at tage skridtet videre mod også at kunne levere en tidssvarende e-handelsløsning med hensigten om at øge kundevenligheden og bevare konkurrenceevnen. Målet har været at etablere en ny webshop, der på én og samme tid afspejler Hørkrams identitet og imødekommer kundernes behov. 

26000 varenumre

En kompleks B2B-webshop

Hørkram har fået en kompleks løsning, der håndterer en lang række forretningsregler. Udover at hver enkelt kunde har sit eget sortiment med unikke priser og leveringstider, håndterer løsningen også flere kurve pr. login samt flere kunder samtidigt på ét login. Det betyder, at kunderne bedre kan administrere og samle deres indkøb på tværs af afdelinger og medarbejdere. 

Den gode købsoplevelse

Særligt indkøbsoplevelsen er blevet forbedret gennem et opdateret og brugervenligt design, optimeret søgefunktion og performance. Navigationsstrukturen er understøttet af billeder, og kunden kan hele tiden se, hvor han er på sitet og hvilke andre menupunkter, der er tilgængelige. Samtidig er det nemt og hurtigt at afgive bestillinger, hvis kunden allerede ved, hvad han vil have. Det er vigtigt, da Hørkrams kunder er travle og typisk blot har indkøb som én af dagens mange arbejdsopgaver.

Med Vertica oplever vi en partner, som tydeligvis har stor erfaring med etablering af komplekse e-handelsløsninger. Vi havde tillid til, at Vertica kunne løfte opgaven og være med til at flytte os som virksomhed. De ved, hvor udviklingen i e-handel er på vej hen. Og så har de fra starten af været et meget behageligt bekendtskab, hvor vi kun har oplevet god kommunikation og stor professionalisme.

John Astrup

Centerdirektør hos Hørkram

Salgsfremmende features skal booste salget

Den nye webshop tilbyder flere muligheder for at opsælge og målrette salg til kunderne. I samarbejde med Vertica arbejder Hørkram aktivt med udviklingen af salgsfremmende features, hvor flere er lanceret og andre er på vej. Det indebærer blandt andet sortimentseksponering, fastholdelse af kunder og leverandørsalg. 

Sortimentseksponering
For at udstille sortimentsbredden og inspirere kunderne til at købe andre varer end de plejer, eksponeres de for varer, som de aldrig har købt tidligere. Har kunden eksempelvis aldrig købt ”frugt og grønt”, så eksponeres han netop for denne varegruppe. Eksponeringen sker på baggrund af kundens købshistorik og er placeret i varegrupper, hvor han altid handler.

Ved alle enkeltprodukter er det ligeledes muligt at placere en eller flere varer som et alternativ til det pågældende. De alternative varer defineres på sigt efter kundens profil og præferencer, således at en økologiskorienteret kunde vil få vist økologiske varer, mens en lokalorienteret kunde vil få vist danske varer.

Fastholdelse af kunder
Hvis kunden plejer at købe i webshoppen hver uge, men ændrer adfærd til kun at købe hver måned, er på vej væk fra en bestemt varegruppe eller måske handler for et mindre beløb end tidligere, orienteres sælgeren pr. e-mail om det faldende engagement. Sælgeren kan således nå at handle proaktivt og give kunden incitamenter til at genoptage købsaktiviteten.

Leverandørsalg med leverandørpakker
Hørkrams leverandører har mulighed for at promovere deres produkter i Hørkrams univers ved at tilkøbe eksponering via leverandørpakker. Det indebærer, at de kan eksponere deres produkter, tilbud og produktnyheder på relevante kategorisider, i søgeresultater og som produktanbefalinger.

Glade kunder, øget salg og færre fejl

Efter implementeringen af den nye løsning har Hørkram slået omsætningsrekorder, og ved udgangen af 2017 var virksomheden tæt på at nå tre milliarder i omsætning. Løsningen håndterer 86 % af den samlede omsætning, hvilket er usædvanligt højt i B2B-branchen. Det er et bevis på, at den rigtige løsning kan få alle kundetyper til at handle online.

Hørkrams nye løsning understøtter, at virksomhedens andre markeder i lande som Sverige og Polen kan have selvstændige webshops. Hørkram er dermed i stand til at vokse og udbygge sin position i en konkurrencepræget branche både i Danmark og internationalt.

Se mere på www.hoka.dk

Vertica har en stor viden om e-handel, teknik, trends og systemer, som vi har draget virkelig stor nytte af. De ved, hvad der matcher vores behov, og de har gjort det nemt for os at vælge de rigtige systemer fra starten af. Vertica har styret processen rigtig godt og altid givet os sparring ud fra den virkelighed, vi befinder os i. De tilbyder ikke bare en løsning, der også kunne virke for alle andre.

John Astrup

Centerdirektør hos Hørkram

Kontakt mig

Vil du vide mere om e-handel eller mobile løsninger, så send en mail eller giv mig et kald. Vi har 15 års erfaring med e-handel og inhouse forretningsrådgivere, designere og udviklere.

Tak for din tilmelding til vores nyhedsbrev. Hvis du ikke modtager en bekræftelsesmail, så tjek dit spamfilter :)